Szent Iván napjára népszokások, hagyományok
Június 19. és 25. közötti péntek: Szent Iván éjszakája.
Június 20. és 26. közötti szombat: Szent
Iván napja, a nyári napforduló ünnepe ...
Szentiván-éj, a
mágikus éjszaka
Az év legrövidebb
éjszakáján a nyári napfordulót ünnepeljük, de ez nem azonos Szent Iván éjszakájával
A régiek hiedelme szerint
varázslatos éjszaka ez, amikor szinte bármi megtörténhet, a kívánságok
teljesülhetnek.
A néphagyományokhoz illően –
világszerte – örömtüzeket gyújtanak, melyeknek csodás erőt tulajdonítanak.
Általában június 21-e a nyári
napforduló, szinte az összes kultúrában a Nap, és ennél fogva a fény diadalának
ünnepe volt, amely a pogány ember hiedelmei szerint a világosság és a sötétség
állandó harcán alapult.
A természettel
összhangban élő, kereszténység előtti ember a nyárközépi tűzgyújtással
elsősorban a Napot kívánta megsegíteni a sötétséggel vívott küzdelmében, a tűz
fényének erejével pedig az ártó szellemeket igyekeztek minél messzebb űzni.
A sötétség és az ahhoz kapcsolódó rontó hatások így egy időre – még ha csak egyetlen éjszakára is – de elveszítették hatalmukat az ember felett.
A sötétség és az ahhoz kapcsolódó rontó hatások így egy időre – még ha csak egyetlen éjszakára is – de elveszítették hatalmukat az ember felett.
Bár a kereszténység
elterjedése után a Nap megsegítésének motívuma mindinkább háttérbe szorult, a
tűzünnep mégis megőrizte korábbi szimbolikáját és mágikus karakterét, mivel a
tűz gyakorlati hasznával együtt már a régi korok emberei számára is
nélkülözhetetlen erőt képviselt.
Szent Iván a fény napja,
hiszen a nyári napforduló
szomszédságában áll.
A szentivánéji ünnepségek
legfontosabbika a tűzgyújtás és a hozzá kapcsolódó énekek. Ezekkel az év
leghosszabb napját ünnepelték ősidők óta, hiszen a napfordulókat a keresztény egyház létrejötte
előtt is megünnepelték Már Egyiptomban is tűzugrással ünnepelték a Nap
évenkénti megújulását , s kívánták mágikus úton elősegíteni.
A keresztény
egyház Szent Jánost tette a napforduló
védőszentjévé, ünnepe a 5. század óta vált általánossá.
Az egyház a
középkori liturgiájába építette és „megkeresztelte” ezt az igen ősi ünnepet.
A XVI. század óta jelen van a magyar népi
hagyományban a Szent Iván napi tűz, bár már az ősmagyarok tűzimádatát is
dokumentálták a kortársak.
Olyan nagy jelentőségű ünnep volt, hogy a június
hónapot Szent Iván havának nevezték.
Talán legpogányabb ünnepünk a legkeresztényibb szent, Keresztelő
Szent János egyházi napjával fonódik egybe
Ki volt Keresztelő Szent János?
Az utolsó próféta és Jézus előfutára, ő keresztelte meg Jézust,
ezért az ő személye kapcsolja össze az Újszövetséget az Ószövetséggel.
Keresztelő János Jézus rokona volt, fél évvel volt idősebb nála.
Egy népi okfejtés szerint azért van a tűzugrás, mert a várandós Szűz Máriával
való találkozás alkalmával Keresztelő
Szent János édesanyja méhében ugrált az örömtől. Ezért kell a tüzet átugrani de
nem egyszer hanem háromszor, hogy Szent
Iván közbenjárására a Szentháromság annál nagyobb kegyelmet adjon.
Közismert a
párhuzam, amelyet Karácsony és János születésnapja, valamint a nappalok
hosszabbodás és rövidülése között vesz észre az ember.
Erre vonatkozik János
mondása Jézusról: neki növekednie, nekem pedig kisebbednem kell .
János a pusztába vonult, mielőtt prédikálni kezdett Krisztus
közelgő eljöveteléről.
A Jordán folyó vizében keresztelte meg az embereket.
Ebből származik a keresztelés szentsége a keresztényeknél.
Maga Jézus is elment
hozzá megkeresztelkedni.
Heródes király bár szent embernek tartotta mégis elfogatta és
lefejeztette Jánost. Biblia szerint mikor Heródiás ( Heródes felesége) lánya, Salomé táncolt a király előtt, az
megígérte, hogy teljesíti egy kívánságát.
Az anyja ( aki igen haragudott Jánosra,
mert elítélte hogy néhai férje testvéréhez ment feleségül) utasította Salomét,
hogy Keresztelő János fejét kérje jutalmul egy tálcán. Ez meg is történt.
A fejét vevő bárd miatt Keresztelő Szent János patrónusa a mészárosok, de még a bányászok védőszentje
is, de a korán elhalt gyermekek támasza is.
Benne bizakodnak azok az édesanyák,
akiknek magzata kereszteletlenül halt meg, mert neki hatalma van ezeknek sorsán
is könnyíteni.
Az ilyen gyermek odaát is állandóan sírdogál a keresztség után.
Aki meghallja, könyörületből ha vet egy
rézpénz-darabot a hangocska felé és mondja: én tégöd mögkörösztöllek Körösztölő
Szent János nevibe!
Aztán valami
ruhadarabot is odadob, a gyermek
megnyugszik és üdvözül.
Szent Iván tüzébe gyümölcsöt is kell dobni, hogy az angyalok
vegyenek belőle, vagy akinek kishaltottja van, annak.
Meg is kell nevezni, hogy
kinek szánták.
Van, ahol azért, hogy a
meghalt hozzátartozóknak is jusson a
gyümölcsből. A tűztől egyenesen a
temetőbe is mehetnek a sírra tenni az almákat.
Látható az ősi halotti kultusz
is jelen van a szokásban.
Miért Iván ha János?
A Jánosnak a délszláv nyelvekben az Iván és a Jován név is
megfelel.
A bizánci hatást valószínűleg szláv papok közvetítették hozzánk, a név a bizánci egyház kultikus
befolyására emlékeztet.
Vannak olyan
területek, ahol Virágos Szent Jánost ünnepelték ekkor.
Az ünnep egyéb
elnevezései: Búzavágó Szent János, Keresztelő Szent János.
Miért gyújtották a tüzet?
A Szent Iván-napi
tűzgyújtáshoz különböző hiedelmek,
mágikus szertartások fűződtek. Mágikus
célú volt a szentivánéji tűzgyújtás, de gyógyító hatást is tulajdonítottak
neki.
A máglyát illatos virágokból és gyógynövényekből rakták.
Az ekkor gyújtott tűzről azt tartották, hogy megvéd a köd, a
jégeső és a dögvész ellen és még elősegíti a jó termést.
A Szent Iván - napi tűzgyújtásról a 15. század óta vannak
hiteles adataink.
Bod Péter arról írt,
hogy a gyermekek, ifjak mindenfélét összeszedtek, hogy abból tüzet gyújtsanak.
Az egyház néhol a Szent Iván tüzét az ördögi cselekedetek közé sorozta.
Hazánkban mint a legtöbb helyen, tűrte, sőt szentelménynek tekintette.
Ennek
magyarázatát abban a pogány szokásban látta, hogy a tűzzel és a füsttel
elűzhetik a kutak, források körül ólálkodó sárkányokat.
Bod Péter megemlíti a
tűz körüli táncot és éneklést.
E naphoz kötődő termékenységvarázsló rítusról is
tudósít: "Az égő üszköket szoktak kezekben hordozni s azokkal a határokat
kerülni, így gondolkodván, hogy így áldatik meg az ő földjeiknek termése."
A tűz ugyanis összefügg a megtisztulással.
A pogányság korában a megtisztulás a termékenység egyik
előfeltétele volt.
A jó gabonaterméstől a nők termékenységéig kihatott ez a gondolat.
A Szent Iván¬napi tűznek természetesen egészségvarázsló szerepe
is volt.
A tűz tisztító és gyógyító ereje a néphitben sokáig élt.
Ez a tűz átugrálása, és a felette füstölt
különféle növények következtében aktiválódott.
Ezért pároltak a tűzön virágos bodzafaágat, ezt eltették s alkalom adtán
daganatra tettek.
A tűzön megpörkölt vadbodzát az ágyba tették a bolhák
ellen.
Gyógynövényeket füstöltek,
ezekből teát főztek különféle nyavalyák ellen.
Volt ahol a lányok mentek el estefelé könnyen égő anyagot lopkodni, mert csak úgy lehetett hasznukra a tűz, meg a rajta füstölt fű ha
lopták az alapanyagot.
A tüzet némely településen este a temetőben rakták meg,
de ez nem volt általános.
Az ünnep fénypontja a tűzugrás !
Nézzünk is egy kis filmet erről:
video:
A tűzugrás szokása legtovább a magyar nyelvterület északi és
déli peremvidékén maradt fenn, manapság sikeresen folyik a hagyomány "
visszatanítása", hiszen azt a vágyat fejezi ki, hogy a Nap mindig olyan
magasra hágjon, mint e napon - ez az érzés nem veszik ki az emberekből a XXI. századra sem.
A tűzugrásnak termékenységfokozó hatást is tulajdonítottak.
Jelentése volt annak, hogy ki kivel ugrik párban, ki előtt ér földet.
Abból,
hogy a leányok miképpen ugorták át Szent Iván tüzét, jósolni szoktak a férjhez
menésre.
A fellobogó lángokat a közösség tagjai egyenként átugrálták.
A tűzre vetett illatos füvekkel a
gonoszt vélték elűzni, hogy a vetésben kárt ne tegyen, a kutakat, forrásokat
meg ne rontsa.
Néhol direkt bűzös füstöt is támasztottak, hogy az ördögöt
ezzel is elriasszák.
A kígyókat elriasztó tűz szépen összekeveredett a keresztény kultúrkörben a
sátáni, ördögi kígyó- ugyebár a gonosz
jelképe -elűzésével is, s ekkor már nem orrolt meg az egyház sem a
tűzgyújtásért.
Egyes helyeken a mező
szélén gyújtottak tüzet és égő üszkökkel kerülték meg a vetést. Másutt nagy
tüzet raktak az erdő vagy a hegy tövében.
Daloltak, táncoltak körülötte.
Az égő
üszköt elvitték a házakhoz, letűzték a kertbe, hogy a hernyó el ne pusztítsa a
gyümölcsöt, vagy a vetések közé, hogy az élet meg ne üszkösödjék.
Igen hosszú a Szent Iván éneke, valójában énekfüzér mitikus,
vallásos és párosító mozzanatokkal.
Utal a tűzrakás tényére s a tűz körüli
elhelyezkedés rendjére:
Tyüzet megrakájuk, négyszögre rakájuk.
Egyik szögin űnek szíp öregasszonyok,
A másikon űnek szíp öreg emberek,
Harmagyikon űnek szíp hajadon lányok,
Negyediken űnek szíp ifjú leginyek.
A hosszú éjszakára, s az ünnep patrónusára Szent Jánosra is
utal.
Virágos Szent-János,
Éjszakád világos:
Míg előtted leszek,
Tiszteletet tészek,
Csak addig világos;
Légy aztán homályos.
Vannak a füzérben párosító énekek is:
Magas a rutafa, ága elágazik
A tengeren is átalhajladozik.
Haja fölyő, gyöngykoszorúja gyöngy.
Eggyik ága hajlik Janovics Ferencudvarába
Selem szál haja
Magyar Ilona
Haja fölyő, gyöngykoszorúja gyöngy.
Tűzugrálás közben ezt kiáltották:
"Kezem, lábam ki ne
törjön, minden csontom összeforrjon!"
Egymást így biztatták:
„ Ne félj pajtás, ugord át, nem süti meg a pofád!”
A tűzugrásnak
egészség¬ és szerelemvarázsló célja is volt.
Miből rakták azt a tüzet?
A tűzrevaló zsúpszalma, rőzse, májusfa, gaz és szemét is
lehetett, amit néhol a lányok gyűjtöttek, és a tüzet is ők gyújtották meg.
A
tűz meggyújtásának és átugrásának szertartásos módjai voltak.
Csallóközben egy
lány háromszor körüljárta és vízzel megszentelte a tűzrevalót, majd egy legény
ugyancsak háromszor körbefutotta és égő fáklyával meggyújtotta.
A szokás
lényeges része a szerelemvarázslás: a tűz átugrása közben párosító és kiházasító dalokat énekeltek.
Gyakran igen hosszúak ezek az
énekek, erre utal az közismert szólás:
Hosszú, mint a szentiváni ének (egyrészt
a falu összes fiatalját összeénekelték, másrészt néhol már az ünnepet megelőző
vasárnapokon is tartották.)
Angyalozás? Az mi?
Keresztelő Szent János ünnepének vigíliáján a csíki székely
falvak népe falurészenként lombsátrat készített ¬ néhol a legutóbbi időkig ¬
valamelyik ház előtt.
Ebben az imasátorban az előimádkozó vezetésével olvasókat
és litániákat imádkoztak. Ezeket keresték fel az angyalozók.
A játékban a
csengettyűs kivételével lányok vettek részt.
A menet élén a csengettyűs
nyomában haladt a királyné, a két
kicsid angyal társaságában, a harmadik
sorban két zsuzsanna, akiket a két
hátulsó angyal követett. Házról
házra jártak köszöntő énekükkel, cserébe adományokat kaptak, melyeket az ünnep
végén elosztottak egymás között.
A mátkálás is szokásban volt ekkor:
Husztót faluban a lányokat legények vitték át a tűzön,
s ezt mondták:
"Mátka, mátka, mátkázunk. Még élünk, még halunk,
mindég mátkák maradunk."
Kezükben volt a mátkafa is, ami botra tűzött
cseresznyeág.
Másutt tűzugrás közben
ezt mondogatták: "Mátka, mátka, mátkázzunk, még élünk, még halunk, mindég
mátkák maradunk.
Egymás apját, egymás anyját meg ne szidogassuk."
Lányok
lánnyal, legények legénnyel mátkáztak.
Ez úgy történt hogy kiálltak az utcára,
"ha találtak, megcsókolták egymást.
Ezentúl a legények komának, a lányok
mátkának tisztelték egymást."
A hazai német polgárság
is megtartotta Szent János
ünnepét: nyáresti tűz volt a tűz gyújtása
és átugrálása volt szokásban.
Ezt
látjuk a képen:
A városháza előtti térre gyűlt össze a város vezetősége és a
szegényebb nép is. Diákok énekeltek, síposok és trombitások zenéltek, a nép
pedig táncolt. Tűzijátékot is rendeztek.
Tánczos Erzsébet írása
Forrás:
- Pünkösdölés és más népszokások, hagyományok :
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/punkosdoles-es-mas-nepszokasok.html
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/punkosdoles-es-mas-nepszokasok.html
- Húsvéti népszokások, hagyományok:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/husveti-nepszokasok-hagyomanyok.html
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/husveti-nepszokasok-hagyomanyok.html
-Péter – Pál napja az aratás kezdete:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/peter-pal-napja-az-aratas-kezdete.html
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/peter-pal-napja-az-aratas-kezdete.html
-László napra - Szent László király:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/laszlo-napra-szent-laszlo-kiraly.html
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/laszlo-napra-szent-laszlo-kiraly.html
-Szent Iván napjára népszokások, hagyományok:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/szent-ivan-napjara-nepszokasok.html
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/szent-ivan-napjara-nepszokasok.html
-Október - a szüreti hónap - A szüret és a szüreti mulatságok - hagyományok:
-Székelykapuk:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/04/szekelykapuk.html
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/04/szekelykapuk.html
-A magyar házak mágikus ereje:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/a-magyar-hazak-magikus-ereje.html
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/a-magyar-hazak-magikus-ereje.html
-Eleink hagyománya - A pásztorok művészete - Eszközeik:
Szeretettel,
Gábor Kati
blog oldalam:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.