Július – Szent Jakab hava
Július: Az év hetedik hónapja, 31 napos.
Régebben nálunk Szent Jakab havának is hívták.
Székelynaptár szerint: Áldás hava
A magyar szóhasználatban említik Nyárhóként vagy az Áldás
havaként is júliust, amely a régi római naptárban ötödik hónap lévén a
„quintilis", ötödik nevet viselte – mígnem Marcus Antonius javaslatára i.
e. 44-ben az e hónap 12. napján született Julius Caesarról nevezték el.
A keresztény hagyomány az egyik apostol után Szent Jakab havának
mondja, akiről – minden más Jakabokkal együtt – 25. - én emlékezünk meg.
Július hónap a nyári mezőgazdasági munkák fő időszaka, ráadásul
a földeken dolgozók helyzetét csak nehezíti a forróság – nem csoda, ha ezekben
a hetekben talán más hónapokhoz képest ritkábbak a jeles napok.
Július 2. vallási ünnep:
Sarlós Boldogasszony napja
Sarlós Boldogasszony: Kolozsvári - Donkó Rebeka alkotása
Jankovics Marcell: Jelkép-kalendárium
(részlet)
Sarlós Boldogasszony
A kereszténység a XIII. századtól július 2-án a
„nehézkes” Máriának, a Jézussal terhes Szűznek Erzsébetnél, Keresztelő Szent
János jövendő anyjánál tett látogatását (latinul Visitatio) ünnepelte.
Az ünnepnap megválasztásába egy kis hiba csúszott.
A szóban forgó esemény idején az evangélium szerint
Erzsébet a szülés előtt állt (Lk 1,39–56), fia születését azonban már az
ősegyház 8 nappal korábban, június 24-én megünnepelte.
Ez lehet az oka, hogy a XVII. század derekától az
ünnepet törölték a hivatalos római naptárból, de mivel a nap az aratás
kezdetére esik, a közelmúltig jelentős dátum maradt, persze nem eredeti
tartalma szerint, hanem aratóünnepként. Nálunk, hogy a többi Mária –
(„ősmagyarul” Boldogasszony) – ünneptől megkülönböztessék, a Sarlós
Boldogasszony nevet kapta.
Sarlós Boldogasszony: Proksza Györgyi alkotása
Népünk nem Péter-Pálkor kezdte az aratást, ahogy a
kalendárium előírta volt, hanem e Boldogasszony-ünnep másnapján.
Az ünnep hiedelem- és hagyománykincse nagyon gazdag.
Virágszentelés, szegények istápolása, anyaság, de
legfőképp az aratás a tárgya. Az ezen a napon szedett fűszernövények és persze
a gabonafélék szentnek számítottak, varázserőt tulajdonítottak nekik.
E napon csak jelképesen dolgoztak, a szerszámokat
megáldatták a pappal, a búzából koszorúnak, szentelménynek, szobadísznek valót
szedtek.
Az aratást másnap szent rítushoz illő áhítattal
kezdték.
Tiszta fehér gyolcsruhában, levett kalappal a búza
elé térdepeltek és imát mondtak.
A munkát a föld szent, keleti sarkában kezdték
(napkelet!), az első két kévét keresztbe rakták. Mindez az „életet” jelentő új
kenyérnek szólt, és benne tudván tudatlan a sarló, kasza alatt elhulló
gabonaistennek, akinek kultusza Jézus Krisztus testének, a szent ostyának
tiszteletében.
Sarlós Boldogasszony ünnepe
Őseink a táltos hit sok elemét átvitték a keresztény vallásba,
ennek egyik legfőbb bizonyítéka a Boldogasszony kultusz. A magyarság mindmáig
hét megnyilvánulását imádja, ezek közül július 2-a Sarlós Boldogasszony, vagyis
az aratás ünnepe.
Az anyák védelmezője
Az ünnep jellegzetes magyar neve nem függ össze az eredeti
egyházi elnevezéssel, Máriának Erzsébettel való látogatásával.
Nálunk sokkal
inkább a búza aratása, valamint a hozzá kapcsolódó termékenységi varázslatok
állnak a középpontban.
A különleges ünnep sem köthető a kereszténységhez, annak
eredete akár több ezer évre megy vissza, már az újkőkorban is végeztek
felajánlásokat a földanyának, hozzá imádkoztak jó termésért, illetve a jó
aratás után neki adtak hálát a korai emberi közösségek.
A Fekete-tengeri
földműves szkíták már bizonyára gyakorolták az aratáshoz kapcsolódó ősi
Földanya hagyományokat, amelyet utódaik, így mi, magyarok is továbbörökítettük
évszázadokon át.
Sarlós Boldogasszony áldott állapotában a várandós édesanyák
oltalmazója,
akiket a magyar néphagyomány nehézkesnek nevezett, utalva az
áldott állapotra. (A várandósokat a belső-ázsiai hun népek is hasonló
kifejezéssel illetik.)
Különleges szokások
Az ünnep hajnalán, még napfelkelte előtt a falusiak sarlóval
fodormentát gyűjtöttek, amelyet megszenteltettek a templomban.
A szentelményt
megszárították, majd szükség esetén a beteg jószágot ezzel az előzőleg vízbe
mártott mentával kínálták meg.
Volt olyan hely, ahol ezen a napon tüzet
szenteltetnek a templomban, ezen kívül megáldották az illatos gyógynövényeket,
többek között a kakukkfüvet é a már fent említett fodormentát.
Ezt teszik a
beteg párnája alá, a halott koporsójába, továbbá az ellő tehén szénájába. Az
ország északi részein ezen a napon felvirágoznak egy széket és a ház elé
teszik, hogyha arra járna a „nehézkes Mária”, vagyis a Boldogasszony, legyen
hol megpihennie.
Mágikus műveletek
Habár hivatalosan Péter-Pál napja az aratás kezdete, nagyon sok
helyen július 2-án, vagyis Sarlós Boldogasszony napján kezdődnek meg a
munkálatok, amelynek mozdulatai az ősi régi táltoshitben gyökereznek.
Tápiógyörgyén ezen a napon háromszor beledobták a kaszákat az aratandó búzába,
hogy a munka jól haladjon.
Máshol a templom falához támasztották a kaszákat és
egyéb arató szerszámokat, volt, aki a pappal is megszentelte azokat és csak
utána mentek ki a szántóba aratni.
A búzaföldön is imádkoztak, majd aztán
kezdtek neki a munkának.
Bizonyos helyeken a föld keleti felén kezdtek neki a
munkának.
Göcsejben az imádkozás után az aratók két gabonaszálat a derekukra
kötöttek és ez mindaddig ottmaradt, amíg magától le nem esett.
Szinte általános
tiltónap volt a péntek, a régi hiedelem szerint aznap nem jó belefogni az
aratásba, ezért ha Sarlós Boldogasszony napja arra a napra esett, akkor előtte
való nap, csütörtökön egy pár kaszavágást végeznek a táblában.
A védelmező búza
Néhány vidéken sajátos hagyományok alakultak ki, ezek
valószínűleg nagyon régre, a kereszténység előtti korra nyúlnak vissza.
Tárnok
faluban például az aratók egy köteg gabonát adtak a templomnak, hogy
harangozzák el az égiháborút.
Az Ormánságban szintén féltek a villámlástól és a
mennydörgéstől, ezért, ha az aratás ideje alatt villámlott, a munkások
keresztbe rakták lábukat, hogy ne legyen bajuk.
Az aratás befejeztével a
búzakalászból, mezei virágokból koszorút fontak, amelyet az egyik arató nyakába
akasztottak.
Ennek mágikus erőt tulajdonítottak, megetették a tyúkokkal, hogy
jó tojók legyenek. Volt, ahol a kévét a ház sarkába állították fel, hogy
megvédje a ház népét az ártó erőktől. Máshol az arató koszorút a házba
akasztották fel
A keresztények a Jézussal terhes Szűz Máriának Erzsébetnél,
Keresztelő Szent János majdani anyjánál tett látogatására emlékeznek ekkor –
Keresztelő Szent János éppen fél évvel Krisztus után született, amit június
24-én, Szent Iván napján ünneplünk. (Iván a János szláv változata).
Egykor az asszonyok vágták sarlóval a gabonát.
Számos népi hiedelem, hagyomány is kötődik az időponthoz.
Az ezen a napon szedett gyógynövények, gabonafélék szentnek
számítottak, a szerszámokat ilyenkor megáldatták... Sőt, ehhez a naphoz
kapcsolódva, annak folytatásaként másnap kora reggel is ünnepi rítusok szerint
kezdtek hozzá az aratáshoz.
Az életet jelentő kenyérgabona tiszteletéről szól mindez, amely
mindmáig tovább él a Krisztus testeként tisztelt szent ostyában.
A Sarlós Boldogasszony elnevezés arra is utal, hogy egykoron az
asszonyok vágták a gabonát sarlóval, és a férfiak szedték a kévét – ez a
munkarend csak később, a jóval nagyobb fizikai erőt kívánó kasza használatának
elterjedésével változott meg.
Bár nem néprajzi jellegű, de a magyar történelmi köztudat
szempontjából feltétlenül kiemelkedő két esemény is e hónaphoz köthető.
Július 22.
az 1456-os
nándorfehérvári győzelem emléknapja
a hónap utolsó napját pedig nemcsak a segesvári ütközet
időpontjaként, hanem Petőfi halálának napjaként is számon tartjuk.
Ezekben a nyárközepi hetekben is érdemes figyelnünk az
elmaradhatatlan időjós napokra.
Ha ötödikén, Sarolta napján esik, akkor rossz dió- és
mogyorótermés lesz.
Ha Illés napján (20-án) dörög az ég, azt mondják, Illés szekere
zörög.
Két nappal később, 22-én, Mária Magdolna napján viszont nagy
valószínűséggel esik az eső – hiszen Mária Magdolna bűneit siratja.
Jakab napja hosszútávú előrejelzésre is alkalmas: ha 25-én
menetelnek a hangyák, nagy hidege lesz a télnek…
(forrás: http://elonepmuveszet.hu)
A legendás Szent Jakab apostol
Jakab Betszaidában született Zebedeus és
Salome fiaként.
Testvérével, Jánossal
apjuk mesterségét örökölve halászok lettek.
Épp a hálójukat javították a bárkában, amikor Jézus arra járt,
és meghívta őket apostolként maga mellé.
Jakab robbanékony természetű volt: amikor úton Jeruzsálem felé a
szamariaiak az egyik faluban nem voltak hajlandók szállást adni Jézusnak, az
öccsével együtt felháborodva mondta: ,,Uram, ha akarod, lehívjuk az égből az
Isten nyilát, hadd pusztítsa el őket!" Ezért Jézus "a mennydörgés fiai"
nevet adta e két tanítványának.
Mestere halála után Jakab lett a jeruzsálemi egyház feje.
A hagyomány szerint i.sz. 44-ben Jeruzsálemben Heródes Agrippa
király nyakaztatta le hitéért.
Egy másik hagyomány szerint Hispániába ment téríteni.
Az Arany Legenda e két hagyományt kísérelte meg összeegyeztetni:
eszerint tanítványai egy angyal vezénylete alatt a már holt apostol tetemét
kicsempészték Júdeából, és a távoli Spanyolhon Galícia nevű tartományába
vitték.
A neki tulajdonított ereklyék a 9. század óta itt, a róla
elnevezett Santiago de Compostelában nyugszanak.
Szent "Iago" a spanyolok nemzeti szentje lett, sírja a
középkorban a leghíresebb zarándokhely volt a Szentföld és Róma után.
Egy másik legenda szerint tanítványai az apostol holttestét egy
bárkába tették, amely Hispánia óceáni végeinél, Galíciában vetődött partra.
A hagyomány úgy tartja, hogy Szent Jakab évekig hirdette az igét
Hispánia e területén, nem véletlen tehát, hogy tanítványai itt temették el.
A sír később a feledés homályába veszett, csak a 9. században
lelt rá ismét egy Pelagius nevű remete.
A Clavijo mellett 884-ben vívott csatában a mórok felett aratott
győzelmet is Szent Jakab közbenjárásának tulajdonították.
Ettől kezdve a reconquista - Spanyolország területének visszafoglalása
az araboktól - védőszentje lett az apostol.
A csillagmező legendája
Compostela nevének születését is megőrizte egy legenda.
Eszerint Szent Jakab elfeledett sírjának helyét egy csodálatos
fényű csillag mutatta meg (campus stellae azt jelenti: "csillagmező").
A megtalált sírt 800 óta egyre növekvő tisztelet vette körül.
Először egy kis kápolnát építettek föléje, amit 899-ben III.
Alfonz kibővített, de az arabok 997-ben lerombolták.
Magát a sírt azonban megkímélték. 1075--1128 között épült az a
katedrális, amely lényegében ma is áll.
Szent Jakabot ,,Isten után a legjóságosabb és legerősebb
pártfogóként" tisztelték.
Érthető, hogy egész Európából zarándokoltak a sírjához, olyan
ismert személyek is, mint Nagy Károly, Assisi Szent Ferenc, Dante, vagy Izabella
királynő.
Ezer év óta hívők és spirituális keresők sokasága kel útra, hogy
kifejezzék a Teremtő, a Forrás iránt érzett szeretetüket, hálájukat, hogy
bűnbocsánatot nyerjenek.
Az elmúlt évek a Camino
újjáéledését hozták.
Az 1980-as években kezdett ismét nőni az út népszerűsége
azáltal, hogy 1982-ben II. János Pál pápa is elzarándokolt Santiago de
Compostelába.
Jelképesen az utolsó öt kilométert tette meg gyalog.
A Camino spanyol szakasza 1993-ban, a franciaországi része pedig
1998-ban lett a világörökség része.
Minden évben zarándokok tömege érkezik Spanyolországba a világ
minden tájáról, hogy felkeressék Szent Jakab apostol sírját.
Minden olyan esztendő, amikor július 25. napja - Szent Jakab
apostol ünnepe - vasárnapra esik, szentév Santiago de Compostelában.
Ezekben az években a zarándokok száma ugrásszerűen megnő.
(forrás: astronet.hu)
Továbbá:
1.Péter – Pál
napja az aratás kezdete: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/peter-pal-napja-az-aratas-kezdete.html
2.László
napra - Szent László király: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/laszlo-napra-szent-laszlo-kiraly.html
3.Szent Iván napjára népszokások, hagyományok: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/szent-ivan-napjara-nepszokasok.html
4.Pünkösdölés és más népszokások, hagyományok : http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/punkosdoles-es-mas-nepszokasok.html
5.Húsvéti népszokások, hagyományok: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/husveti-nepszokasok-hagyomanyok.html
7.Egy ősi
kenyérünnep, Július 15. Henrik napja: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/07/egy-osi-kenyerunnep-julius-15-henrik.html
8.Július –
Szent Jakab hava: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/07/julius-szent-jakab-hava.html
9.Népi játékok: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/nepi-jatekok.html
10.Október - a szüreti hónap - A szüret és a
szüreti mulatságok - hagyományok:
Szeretettel,
Gábor Kati
Személyre szóló gyógyítás - kezelés - tanácsadás:
blog oldalam:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.