Szent Márton a néphagyományban
(november 11.)
Márton-nap története
A legenda szerint Szent Márton a Római Birodalom Pannónia
tartományának Savaria nevű városában látta meg a napvilágot 316-ban vagy
317-ben egy római tribunus fiaként.
A római császár katonájaként szolgáló
Márton a franciaországi Amiens városában egy hideg téli estén odaadta meleg
köpenyének felét egy nélkülöző koldusnak.
Aznap éjszaka álmában megjelent Jézus
a koldus alakjában.
Innentől kezdve nem a hadsereget, hanem Istent szolgálta,
megkeresztelkedett.
Misszionáriusként sok jót cselekedett.
Jóságáról még életében
legendák keringtek, püspökké akarták szentelni.
A monda szerint mikor ennek
hírét vette, az érte jövő küldöttek elől nagy alázatosságában
a ludak óljába
bújt.
A szárnyasok azonban gágogásukkal, szárnyuk verdesésével óriási zajt
csaptak, így elárulva Márton rejtekhelyét.
Mártont 371-ben püspökké szentelték
és haláláig, 398-ig Tours-ban segítette a rászorulókat.
A magyar nép hitvilága, népszokásai, nagyrészt jeles napokhoz
kötődnek.
Ilyen - sok szempontból is jeles nap
- november 11 -e, Szent
Márton ünnepe.
Márton nap épp a Karácsonyt megelőző negyven napos nagyböjt
előtti nap.
A néphagyomány úgy tartja, hogy ezen a napon lehet utoljára
bőségesen étkezni.
Sok helyen a gazdasági év fontos állomása volt ez a nap.
Szent Márton napjára általában megforr az újbor.
"A bornak
Szent Márton a bírája"
- tartja a mondás.
Úgy gondolták, minél többet
isznak, annál több erőt és egészséget vesznek magukba.
Ekkor hajtották be a jószágot az istállóba, ekkor számoltak el a
pásztorok, s Márton-napkor kérdezte meg a gazda a pásztort, hogy marad-e jövőre
is?
Az elszámoláskor leadott járandóságot néhol Márton adójaként
emlegették.
A pásztoroknak Rábagyarmaton minden háztól Márton-rétes járt,
amelynek összeszedése újévig is eltartott.
A hosszúperesztegi gazdaasszony azonban azért sütött rétest
Márton-napkor, hogy Szent Márton köpenyét kinyújtsa, s így a család ne
nélkülözzön és másokon is segíteni tudjon.
1649-ben Nádasdy Ferenc utasítja pásztorait egy Vas megyei
pásztor-céh szabályzatban, hogy Szent Márton napján a régi szokásokat
megtartsák...
"egy böcsületes személyt magok között bíróvá tenni és
megesküdtetni" kötelesek.
Szent Mártont már a középkorban is a jószág védőszentjeként
tisztelték.
A Répce - vidéken élő hagyomány szerint disznóvész idején egy
pásztor Szombathelyre jött Mártonhoz segítséget kérni.
Álmában egy fehér nyírfaágat adott neki a püspök, hogy azzal
vesszőzze meg az állatokat, s meggyógyulnak.
Ez az eredete a vesszőzésnek nevezett, különösen nyugati
megyékben (Vas megyében: Acsádon és Vépen) ismert népszokásnak.
A pásztorok frissen vágott, zöld ággal - amely archaikus
gonoszűző eszköz - végigjárták a falut, köszöntőt mondva:
"Elhoztam Szent Márton püspök vesszejét,
A szokást nem mi kezdtük, s nem mi végezzük,
Állataiknak annyi szaporodása legyen,
Ahány ága-boga van a vesszőnek."
A vesszőzés végén a gazdának adták az ágat, s ezzel hajtották ki
a következő tavasszal a jószágot először a legelőre.
Márton napja gonoszjáró, időjós negyvenes nap, rámutató és
tiltó-nap is.
Göcsej, Baranya és a Mura-vidék lakói szerint ezen a napon nem
szabad mosni, teregetni, libatojást ültetni, mert odasiet a "dög" és
elpusztul a jószág s ruha helyett az állat bőrét teríthetik ki.
Ha jókedvű Márton, kemény tél lesz, borús Márton, borongós tél.
Márton-napi esőre fagy, szárazság következik - jósolták meg a
Márton-napi időből.
Baranyában azt tartották, hogy márciusban olyan lesz az idő,
mint a Márton-napi. S mivel ez a nap többnyire ködös, azt mondták:
"Eljött Márton
szürke lovon", ha havazott, Márton fehér lovon nyargalt."
A bánátiak szerint 40 napig olyan idő lesz, mint ezen a napon,
viszont a téli időjárás az ellentéte lesz.
Ugyanitt a szép, napos Márton-napot és az előtte vagy utána
következő meleg napokat Márton-nyarának emlegetik.
A karácsonyi időre is következtettek az e napi időből, mert
„Ha Márton-napján a lúd jégre áll, karácsonykor sárban
jár."
Ilyenkor előkerül Márton-madara, a holló is, amelyik eddig az
erdőben lakozott, most már mindenfelé lehet látni a mezőkön.
Márton-napkor libát illik enni, mert
"aki ludat nem eszik, egész évben éhezik"
, vagy ahogyan Zalalövőn mondják:
"aki Márton napján ludat nem eszik, ehetik az bármit, mégis
éhezik."
A Márton-napi lúd fogyasztásának az eredete egy legenda.
Márton, amikor megtudta, hogy püspökké akarják választani, a
ludak óljában bújt el, de az állatok gágogása elárulta.
Ekkor az emberek kérésére elvállalta a püspökséget.
Az elfogyasztott liba mellcsontja megmutatta, hogy milyen lesz a
tél.
Azt tartották, hogy a fehér mellcsont havat, esőt jósol, ha
vörösesbarna, akkor kemény hideget.
A Márton-napi lúdból illett küldeni a papnak is.
De ha már kellett, akkor a legkevesebb húsú hátsórészt küldték.
Innen ered a "püspökfalat "szavunk.
A 18. században a lúd hátulját gyertyapecsenyének is nevezték,
mivel falun, tanyán Márton-napján gyújtották meg először este a világosságot
adó gyertyát, lámpát, pilácsot.
A libapecsenyét az e napra már kiforrott újborral megtöltött
Márton-poharával öblítették le, megkóstolva, hogy milyen is lett a termés, mert
a
"bornak Márton a bírája."
A középkorban az ekkor fogyasztott bort gyógyító hatású
szentelménynek tartották Magyarországon.
Márton-napkor, ahol a templomnak ő a védőszentje, - de máshol is
sok helyen - búcsút, bált tartanak.
Közmondások is őrzik Márton püspök emlékét.
"Sok Márton lúdja telt már el azóta"
- mondják, ha azt akarják kifejezni, hogy bizony régen történt
az eset.
A kövér ember olyan kövér, mint Szent Márton lúdja".
Ha egy dolognak többen is hasznát veszik, többek hasznára van,
"közjóra világol, mint Márton grammatikája"
- a közmondás szerint.
Nevét falvak, városok neve is őrzi, templomok védőszentje.
Kádár, csapó, takács - céhek patrónusa.
Keresztnévként is szívesen adták nevét, különösen Kalotaszeg
környékén.
Márton-napkor aztán az alábbi köszöntő rigmussal kopogtattak be az
ünnepelthez:
"Derő dicső estére
Sok Szent Márton nevére.
Mi is tehát tisztelni,
Jöttünk téged áldani.
Csillagod tündököljön,
Míg végórája eljön.
Végre fuss a mennyekbe,
Szentek seregébe.
Kívánunk szép időket,
Sok számas esztendőket.
Mely életed vidítja,
Köztünk tovább újítja.
Sokszor érd nevednapját,
Élhesd boldog óráját,
Te szép úri házaddal
És minden magzatoddal."
Szent Márton emlékét úgy is őrizzük, ha vigyázunk arra, hogy
jeles napjához fűződő, az emberek iránta érzett szeretetét és tiszteletét
kifejező szokások, hagyományok ne vesszenek feledésbe.
(forrás: viasanctimartini)
További:
- Pünkösdölés és más népszokások, hagyományok: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/punkosdoles-es-mas-nepszokasok.html
- Húsvéti népszokások, hagyományok: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/husveti-nepszokasok-hagyomanyok.html
- Szent Iván napjára népszokások, hagyományok: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/szent-ivan-napjara-nepszokasok.html
-Október - a szüreti hónap - A szüret és a szüreti mulatságok -
hagyományok:
-A magyar házak mágikus ereje: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/a-magyar-hazak-magikus-ereje.html
-Eleink hagyománya - A pásztorok művészete - Eszközeik:
-Péter – Pál napja az aratás kezdete: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/peter-pal-napja-az-aratas-kezdete.html
-László napra - Szent László király: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/laszlo-napra-szent-laszlo-kiraly.html
-Szent Márton a néphagyományban:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/11/szent-marton-nephagyomanyban.html
-KATALIN NAP ÉS A NÉPHAGYOMÁNY:
- November - Szent András hava:
- Miklós - napi hagyományok itthon: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/12/miklos-napi-hagyomanyok-itthon.html
- Téli népszokások: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/12/teli-nepszokasok.html
- A téli napfordulót - a Fény születését ünnepeljük december 21 - én:
- A téli napfordulót - a Fény születését ünnepeljük december 21 - én:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/12/a-teli-napfordulot-feny-szuleteset.html
- A karácsonyfadíszek jelentése:
- A karácsonyfadíszek jelentése:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/12/a-karacsonyfadiszek-jelentese.html
- Karácsony - a kerecseny ünnep:
- Szilveszteri és újévi népszokások:
- A szólásainkban rejlő tudás:
- Világszép Tündér Ilona - ősmagyar legenda:
- Magyar mitológia és rovások - Világfa - Életfa - Égigérő fa - Tetejetlen fa:
- Meseterápia - Magyar ősmesék – népmesék:
- A TÁNC - A MAGYAR NÉPTÁNCOK:
- A népművészet, mint a magyar nép szakrális művészete:
- Vízkereszt és farsang - Farsangi népszokások:
Szeretettel,
Gábor Kati
blog oldalam:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.