A TÁNC - A MAGYAR NÉPTÁNCOK
A tánc a lélek érzése
Táncoltál már úgy,
hogy eggyé váltál a tánccal, hogy nem voltál te és a tánc?
A tánc felszabadít, örömet ad, és nem mellesleg kiváló
testmozgás.
Tánc közben nincsenek rossz gondolatok csak mosoly, ritmus,
boldogság!
A tánc a legjobb terápia!
:-)
"Meggyőződésemmé vált, hogy a magyar parasztembert ugyanaz
az erő fakasztja népdalra, mint a tavaszi rügyet!"
- Bartók Béla -
"A magyar népzene hordoz annyi értéket és szépséget, hogy
ma is megáll a saját lábán, nem kell csak azért feldolgozásokat készíteni, hogy
jobban eladható legyen."
- Agócs Gergely népzenész, néprajzkutató -
(a Fonó Zenekarral készített egyik felvételük, több mint 500
ezres nézettséget ért el a YouTube-on)
A KÖRTÁNC
Ezért oly hatalmas és igaz hagyományaink ereje!
Bekapcsol a Forrásba!
"Egy körtáncba csak akkor tudsz becsatlakozni, ha már
szívedben felvetted a ritmusát, a hangulatát.
S ha benne vagy, fogod a melletted lévők kezét.
Összefonódtok, jártok körbe - körbe.
Ropjátok a táncot, egyformán rezegtek, dobogtok, ugyanaz a tánc,
ugyanaz a dal... de mégis más.
És adjátok egymásnak, nevettek kacagtok.
Jó ez a körforgás.
Tudnod kell, hogy ugyanilyen körfogás az, ha reggel belépsz a
jókedvbe, és ugyanilyen ha belépsz a rossz hangulatba.
Már bent a szívedben ráhangolódtál.
S ha benne vagy, olyan érzések töltenek el, olyan eseményeket
kapsz, amely táncba hívtad meg magad.
Ha adsz, akkor kapsz is.
Ha elveszel, tőled is elvesznek.
Ha nevetsz, rád mosolyognak.
Van, hogy egyetlen mosolyért is százat kapsz! ... s egyetlen
dühös percért, ezer dühös perc a jutalom...
MA VÁLASSZ EGY VIDÁM ÉLETET ADÓ TÁNCOT, MEGLÁSD AZ AJÁNDÉKOD IS
ÉLET ÉS VIDÁMSÁG LESZ!"
Born Gergely - NYC - A Magyar Néptánc Titkos Nyelve:
video:
Részletek Born Gergely előadásából:
"A virágrügy, a forrás és a dal fakad!"
- Jobbra forgás = teremtő, felpörgető
- Balra forgás = lecsillapító befogadó
- A mázas tányér kör alakja a befogadó világ,
a hullámvonal körben - az életkígyó, közepe a teremtés kezdete -
a fénymag.
- Tenyér = tányér = visszaadom a teremtőnek, mint a tánc végén
is a tenyerünkkel csapunk a földre.
video:
"Aki ételt, italt adott, annak neve legyen áldott!"
- A világnak 3 rétege van.
- A KAR - AKAR
A kar a döntő.
Itt a Földön a cselekedetek a döntőek!
A kar meghosszabbítása a KARD.
"Tettekkel csak akkor lehet istenit teremteni, ha
szeretetből sarjadzik!" = kardiológia
A testi teremtés = a szerelem gyümölcse.
A testi szerelem = szabad, tudatos vállalás - vállalok egy
lelket,
aki továbbviszi a többi nemzedéknek a SZER - ELEMET.
Ez nemes, ezért legénykorban minden legényt fel - ÖV - eztek.
CSAT = csatlakozás helye
A köldöknél van - az édesanyával való csat - lakozás.
Az öv - a köldökzsinór.
KÜLDÖK - köldök
Legénykor - öv - csatlakozás a szeretőhöz - először az
édesanyához kell csatlakozni - ÉG ÖVVEL kell csatlakozni!
Öv vonal alatt és öv vonal fölött változik az ornamentika.
Öv vonal alatt a testiség van, fölötte a szellemiség van.
A fejre nem is lehet akármit tenni - a tenger mélyéről
igazgyöngyöt kell hozni - és gyöngykoszorút fonni!
"Aki magyarnak születik, azt a Jóisten már biztosan
szereti.
Ha ezt az ember ki is tudja teljesíteni, akkor ő is érezni fogja
ezt a bensőséges kapcsolatot a Jóistennel!
Ez felelősség és küldetés is egyben!" - Born Gergely
video - Táncra lábom... BORN GERGELY könyvének bemutatója:
Fölszállott a páva - Sándor Zsigmond legényes néptánc
T Á N C
TÁNC
TÁN
TAN
TEN
TEN
ISTEN
C(É)
CS(É)
Amikor táncolunk, a CSÉ, a CSÍ = az életenergia áramlásunk
megváltozik.
A LÉLEKTÁNC, az amelyik nem betanult lépésekre épül, hanem a
testünknek szabad mozgást enged összeköt bennünket a magasabb szférákkal.
Gondoljuk csak át, hogy miért is táncoltak az indiánok a tűz
körül, hogy miért is képezte egyes SZER TARTÁSOK részét a tánc, hogy a
harcművészetek mozdulatai miért olyan hasonlóak a tánclépésekhez!
A jó harcos áramlásban van.
Felveszi a ritmust. Az életesemények áramlásának a ritmusát.
Szinte táncol az ellenfelével.
A jó táltos, a jó sámán is áramlásban van. Révül, s a ritmus,
amit a sejtjei diktálnak ilyenkor, hazaviszi.
A "céltalan", "önfeledt" tánc valójában
korántsem céltalan és önfeledt. A tánc tanít bennünket. Megmutatja a lelkünk
blokkjait. Megtanít bennünket a ZENére összpontosítani. S ha elengedjük
magunkat, a testünk megmutatja nekünk mit engedünk és mit nem engedünk meg
magunknak.
A tánc önismeret.
A tánc lehetőség a forráshoz való visszatérésre.
A tánc serkenti a szervezetünkben az életenergia képződést.
A tánc segít visszatérni a forráshoz.
A tánc gyógyít.
A tánc feltölt.
A tánc az Élet, hiszen minden ami él mozog, rezeg, ráz...
minden, ami él ZEN-ÉL. Minden, ami él táncol.
Az Élet dallA(U)Mára rezonál.
Találd meg a saját ritmusod, s körülötted a világ is dalra
fakad!
spiriteve
Fölszállott a páva - Gödöllő táncegyüttes
„A tánc a lélek érzéseit a test mozdulataival fejezi ki, és méltó arra, hogy a zenéhez és a költészethez hasonló szerepet töltsön be.”
*
"Ha táncolsz, élsz...ha élsz, táncolsz."
*
"Ha a táncunkat nézed, a szívünk szavait hallod."
*
"A mozdulatművészet, a tánc, az ember bensejének közvetlen, általános hatású kifejezője."
*
"A szép mozgás a szem muzsikája."
*
"A tánc zene nélkül annyi, mint az éneklés szavak nélkül."
*
„A tánc a legmagasztosabb, a legmegindítóbb és a legszebb a művészetek között, mert nem puszta lefordítása az életnek, hanem az élet maga.”
*
„Tánc közben az lehetsz, ami csak lenni akarsz abban a pillanatban.”
Tánc - Murai Katalin festménye
A MAGYAR NÉPMŰVÉSZET
A magyar népművészet képszerű, ami arról árulkodik, hogy a magyar
ember benne él a természetben.
Ezt különösen a népzene igazolja, amiben
„benne van minden hangsor, benne van a teljesség”
A magyar ember lelki kapcsolatát a természettel, igazolja az tény is, hogy a magyar népdal gyakran természeti képpel kezdődik.
Az ember lelkisége – a mikrokozmosz – összekapcsolódik a Mindenséggel – a makrokozmosszal.
Néhány példa:
„Esik eső, szép csendesen csepereg,
Barna kislány szobájában kesereg
Ki-kinyitja a szobája ablakát,
Úgy hallgatja az eső zuhogását.
(Püspökladány – Dorogi Márta gyűjtése)
A csillagok különösen közel állnak a magyarok szívéhez:
Megyen már a Hajnalcsillag lefelé,
Az én kedves galambom most megyen hazafelé,
Lábán van csizmája, lakos szárú kis csizma,
Rásütött a Hajnalcsillag sugara.
A csillagos ég a tájékozódás és a biztonságkeresés eszköze lehet, a legelkeseredettebb élethelyzetekben is, mint például a következő első világháborús katonadalban:
Kimegyek a doberdói harctérre
Feltekintek a csillagos nagy égre,
Csillagos ég, hol van az én Magyar Hazám?
Merre sirat engem az édesanyám?
A népművészet szellemi tartalma:
A népművészeti alkotásokban találunk növény-, állat-, ember-, és mértani ábrázolásokat, amelyek mély jelentést hordoznak. A szimbólumok nyelvén írt üzenetek kozmikus tudást közvetítenek.
A régi korokban a művészet szakrális jellegű volt, a zene, a tánc, a rajzok, festmények és szobrok a szertartások részét képezték, ahogyan a természeti népeknél még ma is fellelhető.
A cél a kapcsolatfelvétel volt a szellemi világ lényeivel, akiktől segítséget kértek, vagy éppen hálaadással hódoltak nekik.
A népdal és a népi tánc, valamint a népi hímzés és faragás, a hagyományok és minden népi alkotás a Magyar Néplélek sugallata alapján születik.
A Néplélekről, vagy Népszellemről annyit, hogy minden népnek van egy magasabb világbeli vezetője.
Az életcsíra ábrázolás a Mag népénél nem lehet meglepő.
Az Élet Virága közelében volt egy hasonló, de kisebb rajzolat, amit az Élet Magjának neveznek (az Ozirisz templom egyik falán).
Ez 7 körből, illetve gömbből áll. A 7 gömb jelentheti a teremtés 7 napját, a 7 alaphangot (do, re, mi, fa, szó, la, ti, majd ismétlődik
a do-val tovább) és ábrázolhatja a sejt osztódását is a fogantatás után, valamint az ember energiaközpontjait (csakráit).
Az Élet Magjának megszerkesztéséből kiolvasható a Teremtés első 7 mozdulata, az élővilág megteremtésének története.
A nő mint életfa ábrázolása - Faragott székely ládáról - Háromszékről - Kétoldalt egy-egv Életmag és a felső részen
A magyar néptáncok
A magyar néptáncok tanításának fő feladata, a mozgásbéli művészeti hagyomány
továbbadása, formáinak megismertetése az újabb és újabb generációkkal.
A magyar néptáncok az eredeti előadók, a paraszttáncosok
életérzéseit fejezték ki.
Mesterien formált táncaikat általában rögtönözték, táncuk mindig
az előadás pillanatában született.
Magyar táncok - Józsa Judit alkotása
A magyar néptánc típusai:
A magyar néptáncok változatos ...
formáit,
fajtáit,
zenekíséretének
dallamait,
a résztvevők számának és nemének változásait,
előadásának módjait és
alkalmait...
figyelembe vevő rendezés előtt több lehetőség is áll.
A táncforma meghatározásánál a legáltalánosabb jegyeket vesszük
figyelembe:
- hány résztvevő,
- milyen alakzatban,
Ezek alapján különböztetjük meg:
a szóló,
kettős (páros),
hármas,
négyes,
kis- és a nagycsoportos táncokat.
A csoportos formációk között lehetnek:
kötetlen
és kötött alakzatú táncok.
Kötetlen a forma, ha nincs megszabva és állandóan változhat a
táncosok egymáshoz képesti viszonya,
a kötött alakzatok között legáltalánosabb
a körben táncolás.
A műfaji besorolásnál az előbbiekben említett szempontokat:
- a
táncosok neme,
- korosztálya,
- és a táncok célja,
- szerepe alapján bővíthetjük.
A nemek és korosztályok tekintetében megkülönböztethetünk:
férfi-, női-, legény-, leány-, gyermek- és vegyes táncokat, a táncok
Célja
szerint pedig beszélhetünk:
szórakozó-, bemutató-, harci-, szertartásos-,
játékos- és utánzó táncokról.
A táncforma és a műfaj együttes alkalmazásával már jól
körülhatárolhatunk egyes csoportokat, de a táncok többalakúsága megnehezíti az egyértelmű osztályozást.
Pontosabb, és egyben a legszűkebb kategóriát a tánctípus
fogalmának bevezetésével lehetett létrehozni.
Magyar táncok - Józsa Judit alkotása
Martin György (1932-1983), a magyar néptánckutatás egyik legkiválóbb
képviselője szerint a tánctípus:
egy meghatározott tartalmi, formai és zenei
keretbe tartozó táncváltozatok összessége.
A típusok altípusokat és típuscsaládokat is létrehozhatnak, mely
eltérő földrajzi-történeti fejlődésük következménye lehet.
A tánctípus olyan
rendező elv, amely alapján a legátfogóbb és legátláthatóbb kép adható a táncok
rendszeréről.
Témánk tehát a magyar néptáncok rendkívül sokrétű hagyományát
tánctípusokba rendezve mutatja be.
A magyar néptáncok alapvetően két fő történeti stíluskörbe
tartoznak:
- a régi
Régi stílusú néptáncaink:
A tánc a különböző táncdivatok hatására lényegesen gyorsabban
változó műfaj, mint népi kultúránk egyéb ágai.
Pontos formáiról, és különösen mozgáskészletéről hiteles
történeti forrás nem maradt fenn, így néptáncaink történetében nem tudunk olyan
mély nyomokat hagyó rokon népi párhuzamokat kimutatni, mint népzenénk vagy
néphitünk esetében.
Ismereteink alapján annyit állapíthatunk meg, hogy a
Kárpát-medencei népeknél igen népszerű fegyver- és férfitáncok, illetve a
reneszánsz kor előtt kialakult archaikus ugrós-páros táncok a kelet-európai
közösségekben is igen kedveltek lehettek.
Magyar táncok - Józsa Judit alkotása
A magyar - s a vele együtt élő többi Kárpát-medencei nép -
tánchagyománya az európai tánckultúra különleges színfoltját hozta létre, amely
egyben sajátos átmenet a balkáni és a nyugat-európai táncrégió között.
Amíg tőlünk keletebbre megmaradtak az archaikus lánc- és
körtáncok, addig Nyugat-Európában a reneszánsz eredetű páros táncok
továbbfejlődtek, szabályozott formát vettek fel.
Nálunk, azaz Kelet-Közép-Európában a szóló- és páros táncok
rögtönzött előadásmódja maradt fenn.
A történeti feljegyzések arra engednek következtetni, hogy külső
és belső hatások következtében a 18. század közepén a magyar tánchagyomány
részben átalakult, s a kor kívánalmainak megfelelő új táncréteg jött létre.
Az új táncok jelentős mértékben kiszorították a régieket,
amelyek csak a peremterületeken, Dél-Dunántúlon, Északkelet-Magyarországon,
Erdélyben, s ott is a parasztság archaikusabb kultúrájú rétegeinél, mint
például a pásztoroknál, vagy rituális (pl. lakodalmi) szokáskörnyezetben
maradtak fenn.
Magyar táncok - Józsa Judit alkotása
Régi táncrétegünkbe tehát azokat a táncokat soroljuk, amelyek
bizonyíthatóan már a 18. századi változások előtt léteztek.
E táncok kísérőzenéje a magyar népzene régi dallamaiból, és a
késő középkorban divatos nyugat-európai tánczene folklorizálódott darabjaiból
áll.
A dallamokra a 2/4-es ütembeosztás, a 80-120-as metronómszámú
tempó és a nyolcados alapritmus jellemző.
Néhány tánctípus esetében, mint egyes leánykarikázóknál, a
botolóknál, vagy néhány vonulós páros táncnál, fennmaradt a páratlan metrikai
lüktetés és az aszimmetrikus ritmus is.
Kalocsai párnatánc - magyar táncok - Józsa Judit alkotása
A régi stílusú táncaink két nagy csoportra oszthatjuk:
- a
műfajilag kialakulatlan, archaikusabb dunántúli és északkelet-magyarországi
eszközös pásztortáncokra és ugrósokra,
- valamint az egységesebb és fejlettebb
szerkezetű erdélyi legényesekre és régi páros táncokra.
Magyar táncok - Józsa Judit alkotása
Új stílusú táncaink:
Az új táncstílus a 18. század derekától összetett gazdasági-társadalmi
átalakulást követő ízlésváltozás eredményeként alakult ki.
A többnyire kulturális önellátásra berendezkedő jobbágyság
elindult egy sajátos kelet-közép-európai paraszti polgárosodás útján és
bekapcsolódott a nemzeti kultúra kialakítására irányuló szellemi mozgalom
áramlatába.
Az új táncstílus kialakulása csak áttételes eredménye a kor
gazdasági-társadalmi változásainak.
A változás fő tényezője esetünkben a megjelenő táncdivatok
sorozata, amelyek időben és térben eltérően hatottak.
Páll Réka és Páll Domokos alkotása
Páll Réka és Páll Domokos alkotása
Egy-egy újabb hatás esetleg csak időlegesen, felszínesen
érintette a korábbi hagyományt, és voltak közöttük olyanok, amelyek az új
táncstílus kiindulási pontjaként értelmezhetők.
Az új magyar táncstílus kialakulása egybeesett a nemzeti
öntudatosodás, a nemzetei kultúra kialakítására irányuló szellemi mozgalmak
áramlatával.
Magyarországon kezdetben a rendi jellegű függetlenségi
törekvésekkel indult meg ez a folyamat, amely főleg a nemzeti külsőségekhez
való divatszerű ragaszkodással kapcsolódott össze, és a nemzeti nyelv,
irodalom, viselet, zene és tánc magyarosításában nyilvánult meg.
A 18. század végi nemesi magyarságtudat a történeti múlt
emlékeiből és hagyományaiból merítve egy idealisztikus táncot szeretett volna
kialakítani önmaga kifejezésére, amelyre a magyar katonatáncokkal azonosított
férfitáncot, a verbunkot tartották a legalkalmasabbnak.
Verbunk - magyar táncok - Józsa Judit alkotása
Ekkor alakult ki a lovas katona nemzet mítosza, melyhez
leginkább a méltóságteljes, hősi pátoszt kifejező lassú, - Csokonai szerint -
ázsiai gravitást(komolyságot, méltóságot) magában hordozó férfitánc illet.
A nemzeti zenei karakter megfogalmazása is a verbunkból indult
ki, s az első műtánc kísérlet, Szőllősy-Szabó Lajos 1840-ben készült
"Körmagyar" c. koreográfiája is e táncot választotta témájául.
A 19. század közepétől már a modern igényeknek megfelelő nemzeti
társastánc kialakítására is törekedtek.
Mintának a francia és lengyel kötött szerkezetű páros táncokat
tekintették, de később az elemi erejű csárdás divat elsodorta e műtáncokat.
Csárdás - Hegedűs Tünde festménye
A csárdás elterjedésében nagy szerepet játszottak a
"táncmesterek", aki az új nemzeti táncokat a mezővárosi és a paraszti
közösségekben tanították.
Hatásuk azonban időleges volt, mert a tánciskolás
szabályozottsággal szemben a parasztság megtartotta kötetlen, szabályozatlan
előadásmódú férfi- és páros táncait, s csak motívumokat kölcsönzött a
tankoreográfiákból.
Az új stílusú verbunk és csárdás divat alapvetően megváltoztatta
a magyarság, és bizonyos mértékig a vele együtt élő egyéb nemzetek
tánckultúráját.
Az új stílus végső fejlődési fokozatának a verbunkból, valamint
a lassú és friss csárdásból álló táncciklust tekinthetjük, amely a 19. század
második felére alakult ki.
-Énekes leánykörtáncok:
Déli leánykarikázók
Északi leánykarikázók
Erdélyi leánykarikázók
Borsodi karikázó
-Eszközös táncok:
Botolók
Kanásztáncok
Söprűtáncok
Szóló botoló
-Ugrós táncok:
Dél–dunántúli ugrós
Somogyi - páros ugrós
Duna menti és Galga menti ugrós
Mars
Rábaközi dus
Alföldi ugrós
Nagy ugrós
-Legényes táncok:
Bukovinai silladri és csíki féloláhos
Mezőségi sűrű legényes
Maros–Küküllő–vidéki pontozó
Kalotaszegi legényes
Kalotaszegi legényes
-Lassú legényes táncok és erdélyi verbunkok
Legényes - Józsa Judit alkotása
-Magyar (négyes) táncok
Négyes széki párok - magyar táncok - Józsa Judit alkotása
Négyes széki párok - magyar táncok - Józsa Judit alkotása
Négyes széki párok - magyar táncok - Józsa Judit alkotása
-Régi páros táncok:
Közepes tempójú forgó-forgatós táncok
Korondi forgatós- Józsa Judit alkotása
Gyors tempójú forgós táncok
-Verbunk táncok:
Körverbunkok
Szóló verbunkok
Rábaközi körverbunk
-Csárdás táncok:
Körcsárdás
Körcsárdás
Lassú csárdás - Józsa Judit alkotása
Szerelmes csárdás - Józsa Judit alkotása
Duna menti csárdás
Tisza menti csárdás
Erdélyi csárdás
Hármas csárdás
Rábaközi csárdás
-Balkáni eredetű táncok
Balkán táncegyüttes
-Polgári társastáncok
Palotás - Józsa Judit alkotása
-Néptánc - gyűjtemény:
http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/muveszetek/tanc-es-drama/a-magyar-neptanc-tipusai/neptanc-gyujtemeny
Néptánc – képgyűjtemény:
Néptánc – mozgóképgyűjtemény:
Néptánc – hanggyűjtemény:
Néptánc – feladatgyűjtemény:
A Csillagszemű Táncegyüttes
A Csillagszemű TáncegyüttestTimár Sándor koreográfus
és Timár Böske táncművész alapította 1993-ban.
Az Együttes a mai napig Magyarország egyetlen magántársulata,
amely minden állandó támogatás nélkül, saját erőből érte el hazai és nemzetközi
sikereit.
Létszámát tekintve is egyedülálló, hiszen több, mint 700 fős
tagsággal rendelkezik 3 éves kortól a felnőtt korosztályig.
Az oktatás a Timár módszer segítségével történik, melynek
lényege,hogy minél több gyermek, minél kisebb korban ismerkedjen meg a még
elevenen élő néptánc és népzene hagyománnyal, de nem csak a színpadi
megjelenítés által és muzeális értékként, hanem mint megélt tapasztalat épüljön
be a mindennapi életükbe.
Erre az eleven élményre - csodálatos nevelő ereje és
közösségteremtő hatása miatt - a felnövekvő nemzedéknek rendkívül nagy szüksége
van.
web oldaluk:
Lopott Ritmus - Miénk volt de ellopták
Dr. Braun Atilla néprajzkutató filmje
A "hipp - hopp" tánc és rap éneklés magyar eredetű!
Hipi - hopi tánc és hadarónak hívták itthon.
Magyarországon a legelterjettebb és házilag is termelt növény a
kender volt.
A fontosabb ünnepek a kender vetése és aratása idejére tevődtek.
Ilyenkor gyakorolták a hipi - hopi hagyományait, melynek
organikus része a jellegzetes tánc, melyet később, mint népszokást betiltottak.
A Filmarchívumban fellelhető filmeken láthatóak az autentikus
ruhák és mozdulatok:
Kendertánc Fövesen (A Magyar Filmhíradóból).
A nagyszerű termést és a jól végzett munkát ünneplik a
parasztok.
Két napig áll a bál.
Megrendezésre kerül a hagyományos hadaró (rap - mai néven)
verseny is.
Járják a hipi - hopi táncot, mielőtt újra munkába állnának, hogy
felkészítsék földjeiket, és az állatokat a télre.
A Takács József által Fövesen felvett filmet, 1974 -ben
leforgatja az USA -ban.
A film vetítésén az előadóteremben jelen vannak, az akkori
takarítást végző afro - amerikai fiatalemberek is.
Ezután, néhány évvel késöbb megalakul a "Sugarhill
Gang" nevű zenekar, akik hip - hop zenét kezdenek játszani.
MAXIMUS TYRIUS (Kr.u II. sz.):
"A szkíták, ha részegségi gyönyörre vágynak, máglyát raknak
és jó illatú növényeket égetnek. Azt körülülik, és lakmároznak az illatból.
S
mint mások az italtól, ők is ugrándoznak, énekelnek és táncolnak..."
Továbbá:
A vadkender olaj meggyógyítja a rákot, de vajon miért nem tudja ezt senki?:
Tánc - idézetek:
"A mozdulatművészet, a tánc, az ember bensejének közvetlen,
általános hatású kifejezője."
(Richard Wagner)
"A táncban benne van kicsinyben a világ: jóság, erő,
lassúság mind együtt.
Az egyik enber ezt szereti, a másik azt, de nincs, kinek
ne tetszenék a tánc..."
(Kalidásza)
"A természet lábakat ad nekünk és a művészet megtanít
használni őket."
"A tánc az, amivel nem lehet betelni, amiből sohase lehet
elég, ugyanegy forma százféle alakítása, ugyanegy téma sokszoros variációja..."
"A tánc olyan vers, amelynek a mozdulatok a szavai."
„Ha elsajátítottad a lépéseket, elkezdheted megtölteni
lélekkel."
(Philip Toshio Sudo)
“Énekeljetek, táncoljatok, legyetek vidámak, de hagyjátok
egymást egyedül járni. Ugyanúgy, ahogy a hárfa húrjai is egyedül vannak, de
ugyanarra a zenére rezdülnek.”
(Kahlil Gibran)
"A tánc verítékes munka?
Eleinte csak kísérletezel és
próbálkozol.
Kutatod a tökéletest.
Sok nap végeztével csak a fáradtság vesz
majd körül.
Időbe telik, amíg sikerül úgy táncolnod, ahogy szeretnél és sikerül
valami maradandót alkotnod."
(Fred Astaire)
"És legyen elveszett minden olyan napunk,
amelyen legalább egyszer nem táncoltunk,
És legyen fülünknek hamis minden állítás, ha nem csattan fel
vele együtt legalább egy kacaj."
(Nietzsche)
"... fejezd ki tánccal mindazt az energiát, ami
felszabadult benned.
Az egész tested tele lesz energiával, hagyd, hogy ez az
energia a táncon keresztül fejeződjön ki.
Igen fontos a tánc..."
(Osho)
…Van úgy , hogy megfeszülve erőlködsz…
"Úgy kell énekelned, hogy ne érdekeljen, kapsz-e érte pénzt,
Úgy kell szeretned, mintha sosem bántanának,
Úgy kell táncolnod, mintha senki sem figyelne,
Szívedből kell jönnie, ha azt akarod, hogy jó legyen.”
(Andrew Matthews)
Amikor érzem a zenét, elvesztem az irányítást
az eszem, a testem, a szívem és a lelkem fölött.
A tánc nem
egy alak, ez az élet egy útja.
"Te vagy a táncért, nem a tánc érted, és ezt addig használd
ki, amig teheted"
"A tánc nem szenvedély az elején csak egy életérzés
belekezdesz és nem tudod abba hagyni!
Ekkor válik szenvedéllyé!"
"A tánc a lélek érzéseit a test mozdulataival fejezi ki és
méltó arra, hogy a zenéhez és a költészethez hasonló szerepet töltsön be."
(Cezare Negri)
„Tánc közben az lehetsz, ami csak akarsz lenni abban a
pillanatban.”
" A táncban nincsenek szabályok.
Ha igazán érzed a zenét,
nem csinálhatod rosszul"
"A nagy táncosok nem a technikájuk, hanem a szenvedélyük
miatt válnak naggyá."
"Minden olyan napot elveszettnek kell tekintenünk, amelyen
nem táncoltunk legalább egyszer."
"A tánc a lélek rejtett nyelve."
"Csak a táncban tudom a legmagasztosabb dolgokat mintázni.”
"Az ember legigazabb kinyilvánulása a tánca és a zenéje...a
testek sohasem hazudnak."
"Nem olyan emberekre vágyom, akik táncolni akarnak.
Olyanokra, akiknek táncolniuk kell."
"Ha a táncunkat nézed, a szívünk szavait hallod."
"A táncban a lélek mintegy megszabadul a rögtől, s látható
ritmikában fejezi ki magát.
A táncosnak testi produkciója tehát
szimbolikus."
"A tánc az, amivel nem lehet betelni, amiből sohase lehet
elég, ugyanegy forma százféle alakítása, ugyanegy téma sokszoros
variációja..."
"Az emberi természeten kívül egyetlen más élőlény sincs
birtokában a testet hangokra mozgató érzés parancsának.
Ezt a a ringató
parancsot ritmusnak nevezzük, s azt a parancsot, mely a magas és mély hangok
összefonódását kormányozza: harmóniának.
Ezek együtt pedig a táncot teremtik
meg."
"A szellem és a test között egy állandó kapcsolat létezik:
a mozgás. "
"Lehet-e nagyobb boldogság a Földön, mint az angyalok
táncát utánozni?!"
"Csak a táncban tudom a legmagasztosabb dolgokat
mintázni."
"Ahol van Swing, ott van út is." :-)
(forrás: szepkepek.bloglap.hu/Ács Erika/tudásbázis)
Továbbá:
1.Világszép Tündér Ilona - ősmagyar legenda:
2.Hargita:
3.MOLDVÁRÓL, S A MOLDVAI CSÁNGÓKRÓL:
4.Nyergestető - a magyar történelem Thermopülai csatája:
5.A pozsonyi csata:
6.Magyar mitológia és rovások - Világfa - Életfa - Égigérő fa - Tetejetlen fa:
7.Az utolsó Táltos:
8.Turániak - Magyarok - Anyahita szól hozzánk :
9.Az Arvisurából - részlet 1 – 2.:
10.A magyarság ősi gyógymódjai és vallása:
11.A magyar szent korona igazi rejtélye!!! ♥
12.Húsvéti népszokások, hagyományok:
13.CSABA KIRÁLYFI:
14.A MAGGYAR NÉP A MAG NÉPE! A MAGGYAR AZ ŐSNYELV!
15.MIENK VAGY ERDÉLY:
16.Meseterápia - Magyar ősmesék – népmesék:
17.A magyar népviselet és a szakrális geometria:
18.Népi játékok: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/nepi-jatekok.html
19. Október - a szüreti hónap - A szüret és a szüreti mulatságok - hagyományok:
20. Székelykapuk:
21. A magyar házak mágikus ereje: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/a-magyar-hazak-magikus-ereje.html
22. Eleink hagyománya - A pásztorok művészete - Eszközeik:
23. Pünkösdölés és más népszokások, hagyományok: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/punkosdoles-es-mas-nepszokasok.html
25.Szent Iván napjára népszokások, hagyományok: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/szent-ivan-napjara-nepszokasok.html
26. Péter – Pál napja az aratás kezdete: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/peter-pal-napja-az-aratas-kezdete.html
27. László napra - Szent László király: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/laszlo-napra-szent-laszlo-kiraly.html
28. Szent Márton a néphagyományban:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/11/szent-marton-nephagyomanyban.html
30. November - Szent András hava:
31. Az őrségi = ősrégi jelkincs: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/12/az-orsegi-osregi-jelkincs.html
32. Miklós - napi hagyományok itthon: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/12/miklos-napi-hagyomanyok-itthon.html
34. A téli napfordulót - a Fény születését ünnepeljük december 21 - én:
35. A népművészet, mint a magyar nép szakrális művészete:
36. A szólásainkban rejlő tudás:
37. A TÁNC - A MAGYAR NÉPTÁNCOK:
- A Föld vezető vérvonala - A pentatonikus - ötfokú magyar NÉPZENE létezik!:
38. Magyar hímzések és motívumok kincsestára:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2014/02/magyar-himzesek-es-motivumok-kincsestara.html
39. A HALASI CSIPKE - KISKUNHALAS ARANYA:
39. A HALASI CSIPKE - KISKUNHALAS ARANYA:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2014/02/halasi-csipke-kiskunhalas-aranya.html
40. Népi mesterségek listája:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2014/02/nepi-mestersegek-listaja.html
- ŐSI TUDÁSUNK - NÉPHAGYOMÁNYUNK - NYELVÜNK - NÉPZENÉNK - ROVÁSÍRÁSUNK ÉS A JÓ VIZÜNK A KULCS:
- ŐSI TUDÁSUNK - NÉPHAGYOMÁNYUNK - NYELVÜNK - NÉPZENÉNK - ROVÁSÍRÁSUNK ÉS A JÓ VIZÜNK A KULCS:
Szeretettel,
Gábor Kati
web oldalam:
blog oldalam:
Kedves Kati!
VálaszTörlésNagyon tetszik az oldal,főleg hogy egyedi dolgokat mutatsz be.Nem beszélve az egyszerű de igen megfogó külalakról.
De végül is egy kérésem volna hozzád,mivel tanítómese könyvet szeretnék össze állítani színes illusztrációkkal, az egyik képed szeretném felhasználni,ehhez kérném az engedélyed. Persze nem vagyok ezen a téren járatos nem tudom ,hogy kell az ilyen dolgokat intézni. Remélem nem bántottalak meg, kérlek ne haragudj a furcsa kérésért.Maradok Tisztelettel és Üdvözlettel Törökné Mida Anikó hamupopocska@gmail.com
Kedves Anikó!
TörlésA képek alatt általában szerepelnek a szerzők és tulajdonosok, művészek nevei (Pl. Józsa Judit alkotásainál is). Tőlük kérjél légyszíves engedélyt! Amennyiben tudok, segítek Neked.
Sok sikert kívánok!
Üdvözlettel,
Gábor Kati
Egy kis szemléltető anyag a szép gyüjteményhez:
VálaszTörlésA magyar népzene él - living hungarian folkmusic
https://www.youtube.com/playlist?list=PLOP-cgkz015DbWqRVWXFfxAkFuv4XTXru