TURÁNI NÉPEINK/1.
A magyarok eredetét a turáni népeknél kell keresni, és nem a
finnugoroknál!
Turániak - Dávid Júlia alkotása
„Földi Élet hajnalán az Égből jött Ősanyánk,
Anyahita-Ardvisura elhozta tanítását.
Igazat szólt! …Arvisura.
Ata-Isis Ősatyánk megteremté birodalmát,
Gyermekei a Tóremek megalkotják a hét szintes Életfát.
Földi világ, Égi világ Egy lesz.
Anya hite terjed, mert egyek leszünk az Égiekkel, kik elküldték
a tudást.
Egybe kelt az Ég a Földdel, annak jó Életével, fákkal,
növényekkel, állatokkal emberekkel.
A tudás, a hit, a szeretet eggyé kovácsolta az alsó világot.
Szövetséggé Agaba tette, az örök időkre megkötött 24 Hun
Törzsünk Szövetségét.
Földi – Égi Birodalom a miénk, hol Hit, Szeretet és a Tudás.
Mert a Világfán élők nem maradnak soha egymaguk.
Szövetség a Földön az Égben.
Anyahita Ősanyánk gyermekei szétszóródtatok a Földön.
Éltünk e szellemben, összetartozván jóban s rosszban.
De több ezer év után Égi-Földi szövetségünk meggyengült.
Hol a hitünk, hol a szeretetünk?
Ardvisura-Anyahita, az Igazszólás benned van, ha hiszed és
megéled az...
...Életfa egységét..., annak szeretetét, melynek része vagy.
Legyünk eggyé Hun testvérek, kik egy Anyától származunk, egy
Vérből.
Magyarok, Úzok, Jászok, Kunok, Avarok, Kabarok és Székelyek,
Kazahunok,Türkök, Tunguzok, Üzbégek, Kirgizek, Lettek, Bolgárok, Manysik, Hantik, Marik,
Tatárok, Mongolok, Manzsuk, Suomák,
Vótok, Baskirok, Ujgurok, Észtek, Komik,
Csuvaszok, Vepszék, Mordvinok.
Szkíták, Saka-szkíták, Pamír-szkíták, Parszi-szkíták,
Baka-szkíták.
Örmények, Kovádok, Sambék, Karjalaiak, Garaúzok, Szavárdok,
Élamiták, Hokjenek, Fokjenek, Hikszoszok, Pártusok, Sumirok, Szabírok, Szogdok,
Ahájok, Barszilok, Muromák, Mescserek, Akkádok, Alánok, Azeriek, Kurdok, Onugorok,
Tuvák, Burjátok, Káldorok, Etruszkok, Baszkok.
Jürcsik, Ajnók.
Indijók, As, Maja, Béla és Kecsuák, Aymarák, Uruk…
Sokan elvesztek, sokan beolvadtak, sokan megfogyatkoztak.
Arvisura, a titkok őrzője, az Igazszólás üzen nekünk.
Vízöntő Világhónap hajnalán, Tiszta vizet önts a kupába a Tiszta
forrásból!
Test, Lélek, Szellem, Ég, Föld…a Nagy Természet segít az úton.
Tudd, rajtunk múlik!” - Arvisura
A 24 törzs népei
HANTI ÉS MANYSI FÖLD:
Autonóm közigazgatási egység az Urál-hegységtől keletre.
Területe: 523 100 km², lakossága: 1 432 800 fő (2002), 1 469 000
fő (2005).
A körzet központi folyója Nyugat-Szibéria legnagyobb folyama, az
Ob.
Középső szakaszán kelet-nyugati irányban szeli át a körzetet, balról itt
torkollik belé legnagyobb mellékfolyója, az Irtis.
Torkolata alatt az Ob egyre
több mellékágat képez, északnyugat felé, majd észak felé fordul, és alsó
szakaszán két nagy ágra (Kis- és Nagy-Ob) és rendkívül sok kis ágra bomolva
folytatja útját a Kara-tenger felé.
A körzet Szibériában, az Északi-Uráltól keletre, az Ob folyó
középső és alsó folyása mentén fekszik.
A hatalmas Nyugat-szibériai-alföld
központi részét képező Közép-Ob-alföld alacsonyan fekvő vidék, tengerszint
feletti magassága 50–80 m.
A SZÁMIK vagy LAPPOK
Ők „számi testvér” néven emlegetik saját magukat.
A számik (sámit, sámi, saami) vagy lappok a Lappföld
(Sápmi,Sábme,Saemie) nevű terület finnugor nyelvű bennszülött lakói.
Földjük a mai Finnország, Norvégia, Svédország és Oroszország
(Kola-félsziget) területein helyezkedik el.
Jellemzőjük a halászó-vadászó életmód, majd leginkább már csak
réntartással foglalkoznak.
A nagycsordás réntartók minden évben tavasszal elindulnak
északra a csordájukkal a tengerhez, ahol kevesebb a szúnyog és hűvösebb az idő.
Ősszel ismét útra keltek a szárazföld belsejébe, vissza a téli
szálláshelyeikre, ahol megtörtént a rénszarvasok szétválogatása, és ekkor
vágták le a már téli bundát növesztett meghízott állatokat.
Az erdei réntartók csak a téli és a nyári szálláshely között
ingáznak, a pásztorok bizonyos időközönként terelik összébb a nem túl hatalmas
nyájaikat.
Mivel a prém volt a fizetőeszköz sokáig, ezért tompa végű
nyilakkal ejtették el az állatokat, de manapság már puskát használnak erre a
célra.
A számik ősi éneke a joik/yoik, amely főleg az előadásmódot
szabja meg, csak közvetlen hallás után lehet megismerni, a megszokott ötvonalas
kottarendszerbe való rögzítése nem lehetséges.
Ez egy olyan hangképzési technikát igényel, amelyet kívülállónak
szinte lehetetlen elsajátítani, ezért az autentikus énekesek hangját sok-sok
hangszalag őrzi.
A pogány tradíciókhoz kapcsolódó ének azért maradhatott fenn
ilyen sokáig, mert a számiknál 1637-ig sámánhit volt az uralkodó vallás.
ÚZOK vagy OGUZOK:
Az úzok az oguz törzsszövetség tagjai voltak.
A Kaszpi-tengertől keletre lévő területen élnek.
Az Aral-tó (kazakul: Aral Tengizi) Kazahsztán és Üzbegisztán
határvidékén, a Kaszpi-tengertől keletre, a Turáni-alföldön elhelyezkedő
lefolyástalan sóstó.
A Turáni-alföld a Dél-Urál, a Kaszpi-tenger, az Aral-tó és a
Tien-san közötti ma hatalmas sivatagos terület.
A Turáni-alföld a Dél-Urál, a Kaszpi-tenger, az Aral-tó és a
Tien-san közötti ma hatalmas sivatagos terület.
Valaha a négy világtáj
kereskedelmi útvonalai találkoztak e térségben.
Keletről a Selyem Út (Fény útja) egyik elágazása, délnyugatról Mezopotámia, illetve Bizánc felől induló, délről pedig a perzsa útvonalak futottak itt össze és találkoztak a keletről jövő nagyállattartó lovas népekkel.
Keletről a Selyem Út (Fény útja) egyik elágazása, délnyugatról Mezopotámia, illetve Bizánc felől induló, délről pedig a perzsa útvonalak futottak itt össze és találkoztak a keletről jövő nagyállattartó lovas népekkel.
Selyemút
Nyugatról a sivatagos Usztyurt-fennsík (Uszt-jurt) 200 méteres
magasságba törő szirtjei, keletről a Kizil-kum sivatagos vidéke (és ennek
északnyugati része, a Golodnaja-sztyepp) határolja.
Északon, a Szir-darja deltájánál a tótól elkülönült, de azzal
összeköttetésben állt a Kis-Aral-tó.
Aral-tó 1970 - ben
Aral-tó 2008 - ban
Az 1960-as évekig délről az Amu-darja, északkeletről a
Szir-darja táplálta
Az úz, guz, oguz ugyanannak a népnek a neve.
Egyes történetírók turkoman vagy koman (kun), az oroszok polovec
néven is nevezték őket.
Az úzok nyugati törzsei a 9. század végétől Kelet-Európában
éltek, egyes csoportjaik „fekete kunok” néven a középkori Magyar Királyság
területén telepedtek le.
Keleti, Közép-Ázsiában maradt törzseiktől származtak a középkori
szeldzsuk-törökök, a mai nyugati török népek (törökök, azerik, türkmének) ősei.
Valószínűleg az Európába költözött úzok leszármazottai a Moldova
területén élő gagauzok.
- Nyugati oguzok
- Úzok az Al-Duna vidékén
- Úzok Magyarországon
- Keleti oguzok
A kipcsak-szári-kun törzsszövetség területe 1200 körül.
A terület sohasem állt egységes, központi vezetés alatt, kipcsak vagy kun birodalomról ezért nem beszélhetünk ebben az értelemben.
SZKÍTÁK:
SZKÍTÁK:
Szkíták, Saka-szkíták (Indiában), Pamír-szkíták,
Parszi-szkíták
(Perzsia, Irán középső része), Baka-szkíták (Párthus Birodalom)
A szkíták lakóhelyeik
Nem könnyű meghatározni kik is voltak az igazi szkíták, mivel a
kifejezést a külsőleg hasonló, bár különböző népek megjelölésére használták.
A Szkíta egy hős nép, amelyik ott bábáskodott az emberi
civilizáció és kultúra bölcsőjénél.
A párthusok történelme és művészete - A Párthus birodalom
szkíta.
A szkíta nép a hun népeink ősei.
A magyarok, a perzsákhoz állnak a legközelebb.
Werbőczy István híres „Hármaskönyvében” írja:
“Az erdélyi
scíthák, akiket székelyeknek hívunk."
„Az európai népek tanítómestere a Kárpát-medencei műveltség
volt”, azaz a hunok ősei a szkíta nép!
Indiát az Emod hegye választja el a szkítáktól, kiket szakáknak
is neveznek…
A „szaka” alatt az ókori indiai szövegek a szkítákat értik.
Szaka kincs
Szaka ezüst öv
Szaka nyakék az i.e. 6 - 5. sz.
“A skythák nemzete harcedzett, megfékezhetetlen, nem a
fösvénységet és a nagyravágyást, a legyőzöttektől semmit sem követelt a
dicsőségen kívül.
Tejjel és mézzel éltek, az igazság náluk nem törvényekkel volt
elfogadva, hanem a jellemükbe volt oltva.”
“Semmi olyat nem szerez, aminek elveszítésétől féljen.”
Ha győznek, semmit sem kívánnak a dicsőségen kívül!
Úgy a fáradalmakhoz, mint a háborúkhoz hozzáedzett nemzet volt a
szkíta, testi erejük mérhetetlen.”
"A szkíta nemzetet bizony semmiféle uralkodó nem hajtotta
igája alá."
Szkíta harcosok rajza a Kul Oba szkíta kurgánban talált
arany-ezüst ötvözetű vázáról
Több mint egy ezredéven át uralták Belső- és Közép-Ázsiától a
Kárpát-medencéig az eurázsiai térséget, ideértve az egykori Urartu, tehát
Dél-Kaukázus területét is.
A szkíták az iráni népek csoportja.
A Fekete-tengertől északra a Duna és az Ural folyó közötti
sztyeppék és dombos hegyvidékek volt a szállásterületük, amit az i. e. 3.
században az ugyancsak rokon szarmaták foglaltak el tőlük.
A Donon túl mellettük a sztyeppén a szarmaták, a Kaszpi-tengeren
túl pedig a szakák, szogdok és más turáni népek éltek az ő idejükben.
A szkíták arami – iráni nyelvet beszéltek.
Nyelvük a ragozó nyelvek típusához tartozott.
- A „szakák, akik a tengeren túl élnek” – az európai szkíták
- A „Hauma tisztelő szakák” (Közép-Ázsiában) – az indoszkíták
- A „hegyes süvegű szakák” (az Amu-darja és a Szir-darja között)
– a dahák, másképpen masszagéták
- A „szakák, akik Szogdianén, azaz a Szir-darján túl élnek” - a
tulajdonképpeni szakák vagy szakaraukák
Később a hasonló életmód miatt nemcsak turáni, hanem török
népeket is hívtak „szkítáknak”.
A magyarokat is hívták „szkítáknak”, „türköknek”, „hunoknak”,
„onoguroknak”, „avaroknak”, és "ungoknak".
Először asszír krónikákban jelennek meg, askuza vagy iskuza
néven.
I. e. 700 körül a mai Azerbajdzsánban telepedtek le egészen az
Urmia-tó délkeleti részéig.
I. e. 611-ben a szkíták nagy hadjáratot vezettek Kisázsián,
Mezopotámián és Szírián át egészen Egyiptomig,
akik innen a derbeni kapun keresztül a kimmerek elhagyott
területeire vonultak a Duna és a Don közötti sztyeppére.
A i. e. 7. század végén a szkíták elfoglalták a kelet-európai
sztyeppvidéket az Altaj hegységtől egészen a Kárpát-medencéig.
Központjuk a Fekete-tenger északi melléke volt.
A Kárpát-medencébe az i. e. 560-as években nyomultak be
elfoglalva annak keleti felét.
Szkíta aranyszarvas pajzsdíszek – Zöldhalompuszta, Tápiószentmárton
A Duna, Fekete-tenger és Kaukázus határolta területen éltek.
ÜZBÉGEK
Üzbegisztán:
A közép-ázsiai ország az Aral-tó medencéjétől a Tien-sanig
húzódik.
Északi szomszédja Kazahsztán, délnyugati Türkmenisztán, déli
Afganisztán, délkeleti Tádzsikisztán, keleti pedig Kirgizisztán.
Nyugati részén, a kiszáradó Aral-tó déli partján mocsaras
süllyedékek találhatók, ettől keletre a Kizil-kum sivatag húzódik.
A második legmagasabb hegycsúcs az Adeloga Toghi a maga 4301
méteres tengerszint feletti magasságával,
míg a harmadik legmagasabb pontja az
országnak a Beshtor-hegy, amely 4299 m magas.
Folyói:
Amu-darja
Szir-darja
Csircsik
Tavai:
Aral-tó
Ajdar-kul
Karjakkumi-víztározó
Szarikamisz-tó
Csarvaki- víztározó
Üzbegisztán Közép-Ázsia legnépesebb országa, fővárosa Taskent, a
térség legnagyobb városa.
Üzbegisztán rendelkezik Közép-Ázsia legtöbb történelmi
örökségével, területén található Szamarkand és Bukhara, a régi Turkesztán
legjelentősebb kultúrközpontjai, melyet az idevándorolt iráni népek alapítottak.
Üzbegisztán
Ez az állami konstrukció színtiszta szovjet találmány, mint
tagköztársaságot hozták létre az egykori horezmi kánság, a buharai és a kokandi
emírség nagyobb részéből.
Bukharai viselet
Ebből van is némi fájdalom, mert kisebb részek ma más
országokhoz tartoznak, Kazahsztánhoz, Türkmenisztánhoz leginkább.
Errefelé mindig tudták, hogy hihetetlen történelmi emlékek
birtokosai.
A gazdag oázisok a Selyem út (Fény útja) kellős közepén a nagy fordítópontok,
a nagy közvetítők szerepét játszották, ami nagy gazdagságot hozott.
Nem véletlen az, hogy ezekre a helyekre hosszú időn át csak az
igazhitűeket engedték be.
Bálványszobor a baktriai civilizáció idejéből, i. e. 2. évezred
Üzbég
Szamarkand, Ulugbek medresze
Az iráni Szamarkanddal
áll szemben a török Taskent.
Taskent és Szamarkand: törökök és irániak
A mai Üzbegisztán egyik elhallgatott problémája a török üzbégek
és az indoeurópai (iráni) tadzsikok közötti kulturális, nyelvi konfliktus, mely
több mint ezer éves múltra tekint vissza.
Tadzsik kislány
A nomád törökök jövevények Közép-Ázsiában, ahol az iráni nyelvű
városlakók voltak többségben a törökök megérkezése előtt.
Az üzbég-tadzsik (török-iráni) konfliktus a nomád és a városlakó
ősi ellentétének egyik fejezete.
Tadzsik kislány
Mindkét városnév jelentése ’kőváros’, a Szamarkand elnevezés
iráni (asmara kand), Taskent félig
török, félig iráni (tas ’kő’ a török nyelvekben).
A hatalom a törökök kezében volt, a kultúrát az irániak
ellenőrizték.
A kánok és emírek udvarában szinte kizárólag fárszi nyelven
írtak, a mindennapi életben kétnyelvűség dívott.
Csak a mai Taskent környékén és a Fergana-völgyben volt
kizárólagos török dominancia.
A szovjet korszakban mesterségesen létrehozott köztársaságok
közül Üzbegisztán megkapta a Fergana-völgy mellé Közép-Ázsia hagyományos
kultúrközpontjait, Szamarkandot, Buharát, Hívát is.
A szovjet korszakban erőszakos és hivatalos elüzbégesítés
zajlott.
Szamarkand és Buhara megmaradtak olyan városoknak, melyekben
sajátos iráni nyelveken beszélnek,
de a hivatalos üzbég statisztika nemigen
akar tudomást venni erről a tényről.
Taskent szerint Buhara és Szamarkand lakosai is üzbégek, iráni
(tadzsik) nyelvű iskolák nincsenek, a tankönyvek semmit nem szólnak a törökök
előtti iráni népesség jelentős kulturális és egyéb teljesítményéről!
Üzbég Kurultáj - Bukharai zenészek
Az egykori Szogdia területén haladt végig a
Selyemút.
Kezdetben iráni nyelvű népek az iszlamizáció kezdetéig éltek
itt, később török nyelvűek érkeztek.
A kipcsak - török nép üzbégnek (özbegnek) hívta magát.
A népeik:
Üzbég 80%
Orosz 6%
Tádzsik 5%
Kazah 3%
Egyéb 1%
Karakalpak - üzbég népviselet - Üzbég Kurultáj
Az országban a hivatalos nyelv az üzbég, de beszélik még az
orosz és a tádzsik nyelvet is
A tádzsik nyelv:
A perzsa nyelv Tádzsikisztánban és Üzbegisztánban beszélt
változata.
TASKENT
Taskent (üzbégül: Toshkent, cirill betűkkel: Тошкент, tádzsikul:
Тошканд/Toskand ill. تاشکند, oroszul: Ташкент) Üzbegisztán fővárosa, amely a selyemúttól
északra, a kazah határnál, a Tien-san hegység nyugati peremén elhelyezkedő
város.
Taskentet egy ősi népcsoport alapította, mint egy oázisként a
Chirchik folyó közelében, a nyugati Tian Shan hegység lábánál.
Írásos források először a 3. században említik.
Az iszlám előtti és a korai iszlám időkben, a város és a
tartomány, mint Tsots (Tas) voltak ismertek.
Később Toskant, a kínai és török kő, illetve köves város
szavakból állt össze és vált ismertté.
Tsots (Tas) egy négyzet alakú fellegvárként épült itt fel, a
Jézus előtti 5. és 3. században, mintegy 8 km-re délre, a Szir-Darja folyótól.
A 7. században, Tsots (Tas) már több mint 30 város, és több mint
50 kereskedelmi útvonal, kereskedelmi központjává vált.
A 8. század korai időszakában erőteljes iszlám behatás alá
került.
Taskent egy sík területen fekszik az Altaj hegység lábánál, 500
méteres tengerszint feletti magasságban.
A város egy aktív tektonikus terület
felett fekszik, ezért gyakori a földrengés, 1966-ban egy a Richter-skála
szerinti 7,5-ös erősségűt jegyeztek fel itt.
Taskent népessége:
63.0% - üzbég
20.0% - orosz
4.5% - tatár
2.2% - koreai
2.1% - tadzsik
1.2% - ujgur
7.0% - egyéb
Érdekesség, hogy Taskent irányítószáma: 100 000
A Taskent–Szamarkand-nagysebességű vasútvonal egy 344 km
hosszú, mely az ország két legnagyobb
városát, Taskent és Szamarkandot köti össze.
Szamarkand
eredetileg irániak által lakott város Üzbegisztánban 319 404 lakossal.
eredetileg irániak által lakott város Üzbegisztánban 319 404 lakossal.
Szamarkand
A régi kelet egyik legfontosabb városa, amely meghatározó
jelentőségét a Selyemúton betöltött központi szerepének köszönhette.
Szamarkand, az egyik legrégebbi város a földön, a görögök
Marakanda néven ismerték, a kr. e. 14. században a Zarafshon gyümölcsöző
síkságaként említették.
Üzbég lány
Szamarkand az Altaj-hegység nyugati lefutásánál lévő 720 m magas
fennsíkon fekszik.
Üzbég zenészek
A várostól 400 km-re délnyugatra van a
Pamír.
Pamír.
A PAMÍRIAK
A közép-ázsiai Pamír hegység több kisebb kelet-iráni etnikumnak
otthona.
Ezeket a népeket összefoglaló néven pamíriaknak nevezzük.
Nyelvük kelet-iráni, akárcsak az oszétok és a pastunok (afgánok)
nyelve.
A pamíri népek etnogenezise hasonló a pastunokéhoz:
a szakák (közép-ázsiai szkíták) leszármazottai.
Elszigeteltségüknek köszönhetően sem nyelvük, sem antropológiai
jegyeik nem sokat változtak.
A környék népeitől eltérően világos bőrűek, gyakori körükben a világos
haj, illetve a kék és zöld szemszín.
Otthonuk a Pamír hegység, amely Badahsán régióban található.
Badahsán, a pamíri népek hazája, Tadzsikisztán keleti fele,
Gorno-Badahsán Autonóm Régió néven.
A történelmi Badahsán régióhoz sorolható Afganisztán északkeleti
csücske is, ahol szintén pamíri népek élnek.
Nincs egységes pamíri nyelv, több kisebb nyelvről beszélhetünk,
melyeket aszerint különböztetnek meg a tudósok, hogy azt a Pamír melyik
völgyében beszélik.
A pamíriak száma kb. 250 ezer fő (azok, akiknek valamelyik
pamíri nyelv az anyanyelve).
Ebből 135 ezer pamíri él a tadzsikisztáni Badahsánban, 45 ezer
az afganisztáni Badahsán területén, további 40 ezer Kína nyugati részén és 40
ezer Pakisztán északi régiójában.
A legnagyobb pamíri nép és nyelv a sugni.
Számuk 100-120 ezer fő, központjuk Horog városa, ami egyben a
badahsáni Autonóm Tartomány fővárosa is.
Az 1920-as években volt kísérlet arra, hogy a sugni legyen a
pamíri népek közös irodalmi nyelve.
Napjainkban - akárcsak a
többi pamíri nyelvnek - a sugninak nincs írásbelisége.
A sugni dialektusának számít a rusani és az orosori nyelv.
A vahik (wakhik) számát 70 ezerre becsülik, legtöbbjük
Pakisztánban és Afganisztánban él, a Vah folyó völgyében.
Közel áll egymáshoz az iskasimi és a szanglecsi nyelv.
Beszélőinek száma 3 ezer.
Többségük Tadzsik-Badahsánban él.
A vandzsi nyelv és identitás mára kihalt, kiszorította a
tadzsik.
A Jazgulam folyó völgyében élnek a jazgulamik, kb. 8 ezren.
Központjuk Zhamag városa, Tadzsik-Badahsánban.
A jidgák pakisztáni területen élnek mintegy 5 ezren, a mundzsik
pedig afganisztáni Badahsánban.
Nyelvük a baktriai leszármazottja.
A szarikolik száma 30-40 ezer.
Kínában élnek, a tadzsik határ mentén.
A pamíriak második nyelvként általában tadzsikot beszélnek, a
Kínában élő szarikolik néha ujgurt használnak.
Az 1925-ben létrehozott tadzsikisztáni Badahsán Autonóm Régió
(más néven Gorno-Badahsán) lehetőséget adott a Pamír kis népeinek, hogy
identitásukat alakítsák és megőrizzék.
A pamíriak elsősorban pamírinak vallják magukat, nem pedig
valamely kisebb népcsoporthoz tartozónak.
Nemzeti öntudatuk a 20. században alakult ki, fejlődése
napjainkban is folytatódik.
A pamíriak az ellenzéki erők oldalán részt vettek a 90-es évek
tadzsikisztáni polgárháborújában, azzal a céllal, hogy Badahsán minél szélesebb
körű autonómiát harcolhasson ki Tadzsikisztántól.
Pamíri fegyveres csoportok napjainkban is harcolnak a tadzsik
kormány hadserege ellen Badahsán szabadságáért.
Gorno-Badahsán (jelentése: Hegyi Badahsán) Tadzsikisztán
legnagyobb területű tartománya, 64 200 négyzetkilométer.
Fővárosa a 30 ezer lakosú Horog.
2010-ben Badahsán népessége 220 ezer fő, aminek kétharmada
valamely pamíri etnikumhoz tartozik, a maradék egyharmad pedig tadzsik és
kirgiz.
A pamíriak többsége az iszlám síita ágának híve, azon belül is
az izmailita gyülekezethez tartozik.
A tadzsikok szunnita muszlimok.
Badahsán területét a Pamír hegység uralja, a legmagasabb csúcs
az Iszmail Szamani (7495 m).
Gorno-Bahasánnak van saját törvényhozó testülete, amely az
autonóm régió ügyeiben illetékes.
A régió 7 járásra (rajon) oszlik: Darvoz, Vandzs, Ruson, Sugnon,
Iskasim, Murghob és Rostkala.
Az első két járásban a szunnita muszlimok vannak többségben és a
népesség inkább tadzsiknak vallja magát.
A többi járásban izmailita hitűek és pamírinak vallják magukat.
A saját nyelv mellett a pamíri identitás fontos része az
izmailita vallás, ezzel is megkülönböztetik magukat a szunnita tadzsikoktól.
A régióban több kisebb feudális fejedelemség létezett a 19.
század végéig, ekkor ugyanis a területet a Buharai Emírség ellenőrzése alá
vonta.
A buharaiak megpróbálták a pamíriakat áttéríteni a szunnita
iszlámra, de azok többsége - a vandzsikat kivéve - kitartott az izmailita hit
mellett.
(Forrás: oszetia.eoldal)
Üzbég táncosok
A lakosság többségének az anyanyelve a tádzsik, a perzsa nyelv
közép-ázsiai változata.
Üzbég táncosok
Az Üzbég hercegnő
Üzbég táncosok
Sapkavásár - Üzbég Kurultáj
Üzbég Kurultáj - Az ünnepséget a Kizilkum sivatagban a Toprak
Kala – egy ősi erődítmény – romváros mellett tartották
Üzbég csizma
Üzbég "Kalocsai" terítő
Üzbég hímzés
Üzbég Suzani hímzés
Said Shamirbaev üzbég festőművész alkotása
Üzbég Kurultáj
Üzbég népviseletben
Üzbég kerámia
Ak-Sarai patota romjai Sahriszabzban
Üzbég Buharai Ark erőd
(Forrás: Wikipédia/oroszvilág)
(Forrás: Wikipédia/oroszvilág)
Tibeti nők, viseletek
Képek:
A KIRGIZEK
Kirgizisztán
(régi szovjet elnevezéssel Kirgízia) közép-ázsiai ország.
Délkeleten
Kína, délnyugaton Tádzsikisztán, nyugaton Üzbegisztán, északon Kazahsztán
határolja.
Területébe
beékelődik a Ferganai-medence, amelynek nagyobb része Üzbegisztánhoz tartozik,
de a völgy felső része Kirgizisztán területe.
Kirgizisztán
teljes területe hegyvidék.
Északon a Kirgiz-hegység, középen a Tien-san, délen
pedig a Turkesztáni-hegység vonulatai foglalják el az ország területét.
Az
ország legmagasabb pontja a Győzelem-csúcs, 7439 méter.
Ala-Arcsa
Nemzeti Park egy része - Kirgisztán
Legjelentősebb
folyója a Narin, tava az Iszik-köl.
Jó közelítéssel mondható, hogy Kirgizisztán
területe lefolyástalan, vagyis vizei nem jutnak el a tengerbe.
Az Iszik-köl
maga is lefolyástalan tó, a Narin pedig a Szir-darja felső folyása, így
vízvidéke az Aral-tó vízgyűjtő területéhez tartozik.
A régi
kirgizek Szibéria központjában a Jenyiszej felső völgyében éltek.
7-12. századi
kínai és muszlim források a kirgizeket vörös, sőt szőke hajú népként írják le
zöld vagy kék szemmel.
A kirgiz állam
legnagyobb kiterjedését akkor érte el, amikor 840-ben leverte az ujgur
kánságot.
Ezután a
kirgizek gyors ütemben a Tien-san hegységhez vándoroltak.
A 12.
században a kirgiz dominancia területe az Altajra és a Szajánra korlátozódott a
mongol terjeszkedés következtében, majd délre vonultak.
Az 1916-os
közép-ázsiai felkelés leverése után sokan Kínába menekültek, mivel a régió
etnikai csoportjait akkor (és ma is) megosztják az országhatárok.
Az ország 7
tartományból és 1 fővárosi területből áll:
Kirgizisztán
tartományai:
Biskek
Batken
Csüi
Dzsalalabad
Narin
Os
Talasz
Iszik-köl
Népesség:
5 747 000 fő
(2013. októberi becslés)
Hivatalos
nyelv:
kirgiz, orosz
Os (Ős) városa
Kirgisztán
Népek:
kirgiz 64,9%,
üzbég 13,8%, orosz 12,5%, dungan 1,1%, ukrán 1%, ujgur 1%, egyéb 5,7%
Kirgiz lányok
Bishkek viseletben
Kirgiz zenészek
A hegyvidéki
ország gazdasági életét a mai napig a mezőgazdaság
(gyapot
termesztés, nomád pásztorkodás) határozza meg.
Jelentéktelen
ipara is van (arany-, higany-, illetve urán-ércet bányásznak).
„Felfedezték”,
hogy a "nomád" kirgizek maguk választották kánjaikat.
A kirgiz
demokrácia alapjaként tekintettek a régi kirgiz nomád társadalomra.
Akajev elnök a
Manasz kirgiz eposzt tekintette mintaadónak, amely, úgymond, hét alapvetést
fogalmaz meg:
a nép egysége; nemzetiségi béke, együttműködés; patriotizmus;
munka és tudás; humanizmus, tolerancia; harmónia a természettel; a kirgiz
államiság védelme.
Akajev úgy
vélte, egyensúlyt kell találni a tradíció és modernizáció, a múlt a és a jövő
között.
Igyekeztek
határt vonni az iszlámmal szemben.
A
"nomád" kirgizek régi vallásának (tengrizmus) nyomait és a kirgiz
társadalom iszlámmal szemben álló elemeit (pl. a nők aktív szerepe)
hangsúlyozták.
Egyszóval,
eszerint a kirgizek szabad, demokratikus, toleráns emberek.
Kirgizisztánban
nincs helye az etnikai nacionalizmusnak és a vallási szélsőségeknek.
Kirgisztán
Jurtában élő család az Iszik-köl (Iszik-tó) közelében
Mindezek
alapján nem minden alap nélkül szolgált rá a ’90-es években Kirgizisztán a
szabadság és demokrácia szigete elnevezésre.
A középkori
város Balaszagun egy maradványa a Burana torony - Kirgisztán
Jeti-Ögüz
sziklaformái - Kirgisztán
A TUNGUZOK
A tunguzok (saját nyelvükön boja, evenki vagy orocsonok), a
mandzsukkal rokon, mintegy 80.000 főt számláló ural altáji nép.
A tunguz nyelv, az ural-altáji nyelvekhez tartozó öt nyelvcsalád
egyike, melyhez a mandzsu nyelv is tartozik.
A mandzsu-tunguz nyelvet az evenkik, evenek, valamint a nanajok,
orocsonok és udehék beszélik.
Szibériában élnek az Ural Altáj, a Jenyiszej folyó, a Jeges
tenger, az Ohotszki tenger, Mandzsúria és Mongólia közti területen.
Jeges tenger vagy Északi sarki óceán
Ohotszki tenger
Tunguz Csalko (Cheko)-tó
300 méter átmérőjű
Feltételezhetően az 1908 -as tunguzi katasztrófa hátramaradt nyoma
Legnyugatibb csoportjaik érintkeznek a nyenyecekkel és a
hantikkal.
Az Ob középső folyásánál érintkeznek az Oguzokkal.
15 törzsre oszlanak: a legnagyobb közülük a tulajdonképpeni
tunguzoké (37.500 fő).
Nomád életet folytatnak.
Eredetileg Mandzsuriában és az amurok országában laktak, s onnan
kezdtek a XIII. sz. közepe táján észak és nyugat felé költözködni.
Mandzsúria
A tunguzok középmagas,
sovány, de izmos testalkatuak, bőrük sárgás-barna, hajuk fekete, szakálluk és
bajuszuk igen gyéren nő, kezeik, lábaik kicsinyek.
Fő gazdagságuk az iramszarvas, fő foglalkozásuk a bundás
állatokra való vadászás és a halászat.
Altáji szarvas
A szikaszarvast, a közép-ázsiai gímszarvasokat a Han-dinasztia
idején a kínaiak, a türk népek, a tunguzok, a mongolok és a koreaiak is
tenyésztették.
A tunguzok ruházata kizárólag az iramszarvas bőréből készül.
Az urál-altaji és a szibériai népek, köztük a tunguzok, az úzok,
a manysik, a hun törzsek is, mind, mind kivétel nélkül a napkereszténységet
vallották.
Igen ügyesek, lovagiasak, békeszeretők.
A tunguzok szent tengernek nevezték a Bajkált.
A „sámán” szót eredetileg a tunguzok használták, jelentése:
ember, aki tud.
És valóban: a sámán a természet doktora és papja, érthető tehát,
hogy a természeti népeknél még mindig ő az, aki a helyiek testi-lelki épségét
segít fenntartani, s ha kell, újraépíteni.
A tunguzok gajdolták varázsénekeiket olyan hangosan, hogy ide
hallatszott (megnevezésükkel egyetemben: sámán) a Kárpát-medencéig.
A tunguzok a régi sámánokat nagy erejűnek és bátornak, míg a
maiakat kishitűnek tartják, akik már néhány helyen nem is mernek vállalkozni az
alvilágjárásra.
A hattyúkat, a szibériaiak és a tunguzok a sámánokkal kapcsolják
össze.
A mesékben, mítoszokban a fehér és a fekete hattyúkat eltérően
ítélik meg, amíg a fehér hattyú az életet, a jót jeleníti meg, a fekete hattyú
a halál, a rossz, a sötét erők megtestesítője.
A világfa hatalmas méretű fa, amely összeköti az alsó, középső
és felső világot.
(A világfa valószínűleg vörösfenyő volt, de a vándorlások során
ez változott.)
Ábrázolása lehetett madaras világfaként, égitestes világfaként
is (Surányi, 1993).
A nanajoknál (mandzsu-tunguzok déli ágába tartoznak) madaras
világfát találhatunk.
Születéssel kapcsolatos hitük szerint:
... az égben hatalmas szent
fák (omija muoni = csecsemőlélek fája) találhatók, melyeken kis madarak képében
omijak élnek, akik leszállnak a földre, behatolnak az arra érdemes asszonyok
méhébe, és ott emberré fejlődnek.
Az omija a gyermek egy éves koráig halhatatlan, ha a test közben
meghal, visszatér az omija muonihoz és nem veszti el képességét, hogy ismét
emberré fejlődjön.
Épp ezért, ha a gyermek egy éves kora előtt meghal, minden
szertartás nélkül nyírkéregbe csavarták és elásták.
A sír mellé fűzágat szúrtak, melyre fűből vagy rongyból készült
fészket tettek, hogy azon az omija megpihenhessen, mielőtt a sámán segítségével
visszatér az égbe.
Madaras - Napszimbólumos - Tulipános világfa - Bánffyhunyadi csempék
A birar-tunguzok szerint a Szungari mentén elterülő, magas fűvel
benőtt, pusztaszerű vidéken él az irbisz vagy hópárduc.
Arról is tudtak, hogy örömest valami fára mászik fel és onnan
veti magát prédájára, akárcsak a hiuz; de ismertető jelként rögtön említették a
hosszú farkot.
Sok mindenfélét tudnak a turpisságairól beszélni, de távolról
sem félnek tőle úgy, mint a tigristől, sőt azt állítják, hogy néhány jó kutya
felkergeti a fára.
A Himalájában vadjuhot, vadkecskét, rágcsálókat, madarakat
eszik, de elrabolja a kisebb háziállatokat is, sőt állítólag a lovat is
megtámadja.
De sohasem volt rá példa, hogy embert támadjon meg!
Irbisz vagy hópárduc
A tungúzok szerint, az örvös medve nagy ritkán jön le a fáról.
Nyáron lugassá hajlítja és fonja össze az ágakat, télen pedig
egy fa üregében ülő helyzetben alszik.
Szerintük ez a medve fajta inkább gyáva és nem veszedelmes.
A tunguzok az elejtett medve csontvázát egy emelvényre
helyezték, és nyugat felé, a halottak birodalma felé fordították, ugyanúgy,
ahogy a halott esetében volt.
A KAZAHOK
Hagyományőrző díszőrség magyar - kazah zászlóval
Kazahsztán a volt Szovjetunió utódállama, a világ 9. legnagyobb
területű országa és a legnagyobb területű tengerpart nélküli országa.
Az országot északról és nyugatról Oroszország, keletről Kína,
délről Kirgizisztán, Üzbegisztán és Türkmenisztán, délnyugatról pedig a
Kaszpi-tenger határolja.
Jimmi Nelson foto
A Kaszpi-tengertől az Altaj-hegységig húzódik nyugat-keleti
irányban.
Területét nagy kiterjedésű sztyeppeterületek és félsivatagok
(Turáni-alföld, Kizil-kum, Kara-kum) tarkítják, a Kaszpi-tenger mentét pedig
mocsarak jellemzik.
Az ország keleti részén a Kazah-hátság húzódik, délről és
keletről magas hegységek nyúlnak be.
Az ország területének nagy részéről nincs lefolyás a tengerekbe.
Nagy lefolyástalan pusztai tavak alakultak ki: a Kaszpi-tenger,
az Aral-tó és a Balkas-tó.
Ezeknek önmagukban is tekintélyes méretű vízgyűjtő területük
van.
A Kaszpi-tengerbe ömlik az Urál folyó, az Aral-tóba a
Szir-darja.
Az Irtis és mellékfolyói a Jeges-tengerbe vezetik le Kazahsztán
északi részéről a vizeket.
Az Aral-tó vízszintje az utóbbi 30 évben 15 méterrel csökkent,
mivel a tavat tápláló folyók vizét gyapotföldek öntözésére használták el.
A
kiszáradt tófenéken felhalmozódott só és hulladék ökológiai katasztrófát
okozott.
A 10. században a szeldzsuk török birodalom területe elérte
egészen a mai Kazahsztán déli részét, majd a 13. században Dzsingisz kán
birodalma alá tartozott.
A kazahok eredete az Arany Horda széthullásához kapcsolódik.
Területén a 15. században alakult meg a Kazah Kánság.
Kelet felé szivárogtak, és a XV. század vége felé a
kelet-kazahsztáni sztyeppeken már jelentős erőt képviseltek.
A kazahok hagyományos gazdálkodási módja a nomád állattenyésztés
volt, talán éppen a kazahoknál őrződött meg legtisztábban a maga ősi
formájában.
A tenyésztett állatok sorában első helyen a ló, a juh, a
szarvasmarha és a teve szerepelt.
A nomád állattartás módszereinek megfelelően az állat az egész
év folyamán a szabadba volt kicsapva.
Nyáron a legelők az állatoknak bő táplálékot nyújtottak, télen
az állat a hótakaró alatt keresett magának táplálékot.
Az állattenyésztő népcsoport életében a megfelelő nyári és téli
szálláshely kiválasztása döntő szerepet játszott; szállásváltozásai,
nomadizálása lényegében ezzel függött össze.
A kazahok periodikus vándorlásai rendszerint kelet-nyugati
irányúak voltak, s gyakran a 700-850 km-es távolságot is elérték.
A kazahok települési körülményeit szintén a nomadizáló életmód
szabta meg.
A nomád állattenyésztés nyáron az északi sztyeppekre, télen a
déli hegységek védettebb völgyeibe kényszerítette a vándorló kazahokat, s e
vándorlások során természetesen összes ingó tárgyaikat magukkal szállították.
A jurta a nyári telephelyek szállása volt; télen ritkábban
került alkalmazásra.
A téli telephelyen más, kunyhószerű alkalmatosságban szálltak
meg.
A kazah jurta formájában és berendezésében nem tér el a nomád
sátor általánosan ismert típusától.
A téli szállások létesítése csak a XVIII-XIX. században vált
általánossá, addig télen is a jurtában húzták meg magukat.
A téli szállás építőanyagának megválasztása a helyi
körülményektől függött; alapul föld, agyag, kő szolgált.
Ezekhez a téli szállásokhoz az állatok részére elkerített
karámrész csatlakozott.
A téli szálláshelyül szolgáló kunyhók kivitelezése és
berendezése – különösen a szegényeknél – meglehetősen nyomorúságos volt.
A kazahok ősi városai hosszú ideig a keletet nyugattal összekötő Selyemút (Fény útja) fontos megállóhelyei voltak.
A régióban folyamatos volt az összeütközés a bennszülött kazah
emírek és a délről szomszédos perzsa nyelvű népek között.
A kazahok harcoltak az ojrátokkal, a dzsungárokkal, a volgai kalmükökkel.
A 19. században az Orosz Birodalom terjeszkedése közben behatolt
Közép-Ázsiába.
A cár uralma alá hajtotta a kazahokat.
A kazah törzsek egy részét nagyon gyorsan elérte az éhínség.
Az 1800-as évek végén kialakuló kazah nemzeti mozgalom a hazai
nyelv és identitás megőrzéséért harcolt, ellenállt az Orosz Birodalom
asszimiláló törekvéseinek.
Kazahsztán 1990 októberében szuverén köztársasággá nyilvánította
magát a Szovjetunión belül.
Kazahsztán területén volt az egykori Szovjetunió legnagyobb űrbázisa, a Bajkonuri űrrepülőtér.
Népesség:
17 221 000 fő (2014. júniusi becslés)
Népek:
kazah 59,2%, orosz 25,6%, ukrán 2,9%, német 1,4%, üzbég
2,9%, tatár 1,5%, ujgur 1,5%, egyéb 5% (2006)
Madjarok
Az ország északkeleti részén (saját legendáik szerint közel 1500
éve) él a
madjarok törzse, a Torgaj-vidékén.
Létszámuk jelenleg 1-2 ezerre tehető.
Az orosz hódítók elleni hadjáratokban létszámuk megfogyatkozott.
A Szovjetunió megalakulása után is ellenszegültek a hatalomnak,
ami tömeges kivégzéseket eredményezett, így a népcsoport létszáma tovább
csökkent.
A madjarok törzsi konföderációban élnek az Argün-törzzsel, egy
török eredetű Kazahsztán központi és északkeleti területén élő magyarokkal
rokon kazak törzs.
Az emberek a férfiági leszármazás alapján tagjai a törzsnek.
A házasodási szokásaik miatt a madjarok „lokális exogámiában”
élnek, ami azt jelenti, hogy egy madjar férfinak tilos madjar nőt elvennie.
A Középső Horda más helyi törzseiből választhat csak magának
feleséget (leginkább az Argün, Kipchak, Kerei és Najman törzsekből), ahol is
ugyanilyen szigorú házasodási szokások élnek, melyek Közép-Ázsia nomád népeinek
körében korábban általánosak voltak a beltenyészet elkerülése végett.
Ennek következményeképpen, hasonlóan a többi helyi törzshöz, egy
madjar férfi feleségének anyai ágon gyakran madjar ősei vannak, és így a helyi
törzsek együttesen egy „regionális endogámiában” élnek.
A madjar törzs létszáma – a vándorlókat is beleértve – mindössze
2000 fő körül van.
A Kurultájon
A szétszórt, laza településformákon kb. 2000 család tartja magát
madjarnak, bár nyelvük már kazah.
Az utóbbi évtizedeket leszámítva nem tudtak arról, hogy rokon
népeik lehetnek.
A 90-es években (magyar kutatók közreműködésével) elvégzett
genetikai vizsgálatok szerint a génmarkerek kontrollcsoportokkal történt
összehasonlító vizsgálatai alapján az alföldi magyarsággal állnak legközelebbi
genetikai kapcsolatban.
A madjar néphez genetikailag a magyar nép bizonyult a
legközelebbinek.
Legközelebbi rokonaink:
a torgaji madjarok.
Nemes Sándor által faragott életfa a madjaroknak
A magyarországi tudományos élet először az 1960-as évek derekán
szerzett tudomást a madjarokról, Szeitbek Nurhanov híres kazak nyelvész
jóvoltából.
1966-ban Tóth Tibor magyar antropológus néhány napra
ellátogathatott a területre (Torgaj-vidék) és antropológiai vizsgálatokat is
végzett.
A későbbiekben azonban már nem engedték vissza a területre (amely az
akkori Szovjetunión belül is egy zárt terület volt) és tudományos munkájában, még
idehaza sem foglalkozhatott érdemben a madjar törzs problematikájával.
A
szovjet politika a továbbiakban elhárított minden további magyar kísérletet
amely a madjar törzs vizsgálatára vagy meglátogatására irányult.
Tudományos vizsgálatokat is végző részletes kutatóútra először
2006 szeptemberében került sor.
Bíró András Zsolt magyar antropológus vezetésével, Répássy
Miklós közreműködésével (összesen 5 fős kazak-magyar kutatócsoport) egy több
mint egyhónapos tudományos expedíció keretében járta be a területet.
Az expedíció feltérképezte és meglátogatta a madjar törzs által
lakott "magterület" minden települését és egy hónapot töltött a törzs
tagjaival együttlakva.
Bíró András Zsolt humánbiológus-antropológus tudományos
kutatásai eredményeként immár tudjuk, hogy vérrokonság, testvériség köt a
kazakisztáni madjar törzshöz, és gyaníthatóan az őshaza megtalálásához is
közelebb kerültünk.
A magyar az egyetlen antropológiai európai nemzet, amelyben
olyan genetikai kódok vannak, amely más európai nemzetben nincs meg.
A férfiaktól Y-kromoszómát gyűjtöttek (az Y-kromoszóma egyedi,
apai ágon évszázadokon át szinte módosulatlanul öröklődik, és nagyjából
180-szor pontosabb, mint az ujjlenyomat). „40 népnek gyűjtöttük be az
Y-kromoszómáját, és
megállapítottuk, hogy ehhez a madjar törzshöz apai ágon
vérrokoni szál fűzi a magyarokat.
A Kurultájon
Ők még tartják a törzsi rendszert, ami azt
jelenti, hogy a férfiak mindig együtt maradnak, ismerik például 7 apai
felmenőjüket.
A magyarok egy részének és a madjarok nagyrészének ősei valamikor
egy törzsben éltek.
Először azt hittük, valamit elrontottunk, annyira találtak
az adatok, ezért megismételtük, de nem tévedtünk: a magyarokhoz legközelebb a
kazakisztáni torgaji madjar törzs áll, a mai európai népek közül pedig a
bolgár, de érdekes adatokat kaptunk az oszétekre, az ukránokra, a törökökre is.
Az őshaza pedig valahol ott van, ahonnan a torgaji madjarok 350–370 éve
elvándoroltak jelenlegi lakhelyükre, Kazakisztánba” – tárta fel Bíró András
Zsolt.
Bizonyítottuk a szkíta-szarmata ősöket és a türk vonalat is” –
tudtuk meg a kutatótól.
Az előzetes információkkal ellentétben már az expedíció
megérkezésekor különleges szimpátiával és meleg vendégszeretettel fogadták a
helyiek az expedíció tagjait.
Ez a családias fogadtatás elsősorban magyarságunk révén járt
nekik.
2007. július 4-8-ig rendezték meg Arkalikban a Kurultajt (madjar
törzsi gyűlés), amelyen Magyarország meghívottai is részt vettek.
Ezt követően, július 10-én a madjar vezetők és a magyarországi
résztvevők megállapodást kötöttek a hagyományok és népi kulturális értékek
kölcsönös megőrzéséről.
A csodaszarvas-mondát nemcsak a magyarok mesélnek, hanem az
Aral-tó környékén elterülő Turáni alföldön élő rokonaink, a kazahok is.
Belső-Ázsia őslakosai egy rendkívül értékes hagyomány őrzői:
a
sassal való vadászat tradíciójáé.
Mivel a szirti sas, vagy más néven aranysas az egyik legnagyobb
ragadozó madár (szárnyfesztávolsága elérheti a két métert), termeténél jóval
hatalmasabb élőlényeket is elejt.
A kazahok még ma is rokonainknak tartják magukat és szeretnék,
ha a jövőben a rokoni szálaink megerősödnének.
(Forrás: A kultúra világa – A világ népei /Budapest,
1965/Wikipédia)
Kazahsztán fővárosa Astana
Tradicionális kazah zenészek
Kazah lány - Dávid Júlia festménye
Kazahsztán romvárosa -Szaurán
Turáni testvéreinkről....Leírás itt:
- TURÁNI NÉPEINK/1:
- Turániak - Magyarok - Anyahita szól hozzánk:
További képek itt:
Turáni népeink:
https://www.facebook.com/kati.gabor.5/media_set?set=a.775384739149898.1073741836.100000351385479&type=3
A térképek forrása:
Folytatódik!
Továbbá:
- Világszép Tündér Ilona - ősmagyar legenda:
- Hargita:
- MOLDVÁRÓL, S A MOLDVAI CSÁNGÓKRÓL:
- Nyergestető - a magyar történelem Thermopülai csatája:
- A pozsonyi csata:
- Magyar mitológia és rovások - Világfa - Életfa - Égigérő fa - Tetejetlen fa:
- Az utolsó Táltos:
- A magyarság ősi gyógymódjai és vallása:
- A magyar szent korona igazi rejtélye!!! ♥
- Húsvéti népszokások, hagyományok:
- CSABA KIRÁLYFI:
- A MAGGYAR NÉP A MAG NÉPE! A MAGGYAR AZ ŐSNYELV!
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/a-magyar-nep-mag-nepe-magyar-az-osnyelv.html
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/a-magyar-nep-mag-nepe-magyar-az-osnyelv.html
- MIENK VAGY ERDÉLY:
- Meseterápia - Magyar ősmesék – népmesék:
- Sámánizmus és Sámánok, Táltosok:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/samanizmus-es-samanok-taltosok.html
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/samanizmus-es-samanok-taltosok.html
- A magyar népviselet és a szakrális geometria:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/a-magyar-nepviselet-es-szakralis.html
- Turániak - Magyarok - Anyahita szól hozzánk :
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/turaniak-magyarok.html
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/turaniak-magyarok.html
- JÉZUSHITŰ ATILLA - Badiny Jós Ferenc:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2014/07/turani-nepeink2.html
- Paál Zoltán - Az Arvisurából - részlet 1. - 2.:
- RÉGÉSZET ÉS TÖRTÉNELEM - Turáni népeink:
Szeretettel,
Gábor Kati
blog oldalam:
HÁLÁS KÖSZÖNETEM EME REMEK , ÉRDEKES MŰÉRT !!! (nem kis munka lehetett a " mű összeállítása!)
VálaszTörlés