2014. március 18., kedd

Tavaszünnep – a tavaszi nap-éj egyenlőség ünnepe


Tavaszünnep 
– a tavaszi nap-éj egyenlőség ünnepe



Az ősi pusztai múltra visszatekintő ünnepünk a tavaszi megújulás ünnepe. 





A tavaszi nap-éj egyenlőség ünnepe, a Tavaszünnep és a keleti újév kezdete. 

Az ősi keleti múltra visszatekintő ünnepünk a tavaszi megújulás ünnepe. 

A világ minden táján megünneplik a tavasz csillagászati kezdetét, azonban a keleti népeknél a tavaszi megújulás hajnala kiemelkedő ünnepek közé tartozik. 

A rokon népeinknél a legkiemelkedőbb ünnep a Tavaszünnep. 

A legtöbb keleti népnél ez számít a hagyományos újévnek. 

A tavasz, a természet újjáéledése, a szerelem, a termékenység ünnepe, szkíta múlttal rendelkező hagyomány. 

A közép-ázsiai népeknél Nauryz-nak (Nevruz, Naurus, Naurusz) hívják, mely a szkíta (óperzsa) gyökerű, Nav – Ruz szóösszetételből származik, jelentése Új – Nap. Kazakisztánban 3 napos munkaszünettel ünneplik a Nauryzt. 

Azerbajdzsánban pedig, március 20-án 5 napos hosszú ünnepségsorozat – a Novruz bajrami – veszi kezdetét.

A néphagyomány szerint a téli és nyári napfordulók, illetve az őszi és tavaszi nap-éj egyenlőségek meghatározó energiákat hordoznak, sokszor sorsfordító  erőt tulajdonítanak e napoknak.




A tavasz csillagászati kezdete erre a napra esik, amely a nap állállásától függően általában március 21-ére datálható, idén ez az időpont március 20. napja.
 Ezen a napon a nappal és éjszaka hossza megegyezik. 

Mivel a napéjegyenlőségkor a fény és a sötétség aránya azonos, így egyfajta nyugalmi egyensúly jön létre. 

Őseink teljesen beilleszkedtek az őket körülvevő természet rendjébe, ez mutatott nekik példát, ebből merítettek energiát. 

A tavaszünnep magában hordozza a születést, a megújulást. 





A nap-éj egyenlőség hete fontos üzenettel bír, a megtisztulás és a felszabadulás lehetőségét ígéri. 

A keresztény hagyomány Szent Benedek emléknapját ünnepli, azonban az ősibb népi gyökereink a keleti puszták múltjába vezetnek vissza.



“Rügyfakadás” – Tavaszünnep -Magyarországon, Gyenesdiáson



Tavaszköszöntő

Karaul őrző táltos tavaszünnepi üzenete

video:






Ugyan naptár szerint már túlhaladtuk ezt az ünnepet, de most lett ismét aktuális a téma (2018. 05. 10), hogy tisztázzuk az alapfogalmakat!

Mindent kifordítanak, megfordítanak és fejére állítanak, mint tudjuk!

Akiről a negatív hírek szólnak , ő Baál.
Nekünk Bál istenünk volt, van!
...és milyen érdekes.....Baál a halál istene, Bál pedig legyőzi a halált, a tavaszünnephez köthető, Ő az élet újraindítója, ébresztője!
Minden rezgés!
Nem mindegy!....Mi is?
A magyarban cserélhetőek a magánhangzók, a msh-ók fixek, de ide betettek plusz 1 mgh-ót. Nem mindegy, hogy Bál vagy Baál!

BÁL Isten neve mára már elhalványult népünk tudatában; számtalan, szumír eredetű ősi szavunk, helynevünk, s köztük Közép-Európa legszebb tavának, BÁL és ATON-NAPISTEN tavának, a Bal-Aton-nak neve azonban máig őrzi emlékét.
Így őrizte meg a magyar népünk a Tavasz-ünnepkörben BÁLnak, a halált legyőző, megújuló élet Istenének emlékezetét.
Ünnepének régi színhelyei, a bőven csobogó források, patakok szent ligetei az új vallás Tavaszünnepének bú-csú-járó helyei lettek.

Leírás:




A legtöbb rokon népünknél kiemelkedő ünnep a Tavaszünnep. 
Kazakisztánban, például 3 napos munkaszünettel ünnepelnek, a keleti népeknél ugyanis ez számít igazán az újév kezdetének. 

A kazakoknál ilyenkor szintén felelevenednek a régi (iszlám előtti) sámánista, Tengrista hagyományok. 

A természet tisztelete áll a középpontban, (lovas) sportjátékokat szerveznek, fákat és növényeket ültetnek, a parkokat megtisztítják.

 Nauryz ünnepén szertartásos ételfogás a “nauryz közse”, melynek 7 összetevőből kell állnia, ezek szimbolizálják a egészséget, boldogságot, sikert, bölcsességet, növekedést, gazdagságot és az Ég védelmét.



A kazakisztáni Nauryz, a Tavaszünnep



Magyarország, IX. Tavaszünnep – Hagyományos íjászverseny Körmenden 


Az ünnep legfontosabb üzenete az ember harmóniája a természettel, a régi hagyományok örökségének fenntartása. 

A tavaszi nap-éj egyenlőség, a tavaszi megújhodás megünneplése Magyarországon is évről – évre népszerűbb a hagyományőrző közösségeknél. 




Tavaszünnep - Makai Hedvig festménye


Szerte az országban szertüzek gyúlnak március 20-21-ét követő “újjászületés” hetében. 

Ismét visszatérünk őseink természetközpontú felfogásához, ünnepeihez, melyek nem tűntek el az elmúlt időszakban, csak kissé elhalványodtak.

Gyújtsuk hát újra a lángot!



A Régió Hagyományőrző Egyesület tavaszünnepi tűzgyújtása 2012-ben










Tavaszi nap-éj egyenlőség




"2017-ben ez az időpont március 20., 11:29

Ez érdekes lehet, hiszen a tavaszi napéjegyenlőség napja (az északi félgömbön) közismertebben március 21.

Az újabb tankönyvekben már március 20-a szerepel a csillagászati tavasz kezdeteként."

A néphagyomány szerint a téli és nyári napfordulók, illetve az őszi és tavaszi nap-éj egyenlőségek meghatározó energiákat hordoznak, sokszor sorsfordító  erőt tulajdonítanak e napoknak.

Március elseje a meteorológiai tavasz kezdete, és a tavasz meteorológiai szempontból 3 hónapon át tart.

A dátum nem jelenti, hogy gyökeresen megváltozik az időjárás, még akkor sem, ha ilyenkor lassan egyre melegebbre fordul az idő.

Ugyanakkor mégis fontos dátum, a sok meteorológiai mérőhely hónap végén küldi be az elmúlt hónap méréseinek eredményét.

Minden élőlény a Földön – az eddigi ismereteink szerint – a napfénynek köszönheti létezését, a Naphoz kötődik.

Így aztán a csillagászati évszakváltás a napok folyamatos változásán belül azon időpontokhoz kötődik, amikor fizikusan nézve jelentős változás következik be.

Az évszakok váltakozása a Föld Nap körüli keringésének következménye.

A dologhoz szigorúan hozzátartozik, hogy a Föld nem csak a Nap, hanem a saját tengelye körül is kering.

Ez a két keringés időben úgy játszódik le, hogy egész számú többszöröse az egy évnyi napot megkerülő pályának, a napi változásoknak.

Csillagászati értelemben a tavaszi nap-éj egyenlőség idején kezdődik a tavasz, azaz akkor, amikor a Nap az egyenlítő felett delel.

Ez nagyon jól számolható.

Percnyi pontosan lehet tudni, csillagászati értelemben mikor kezdődik a tavasz, ...



Mihalik Ágika fotója


...de még az sem jelenti attól a perctől az időjárás gyökeres változását.

2017-ben ez az időpont március 20., 11:29

Ez érdekes lehet, hiszen a tavaszi napéjegyenlőség napja (az északi félgömbön) közismertebben március 21.

Ez a jeles nap sok ismeretterjesztő és tankönyvben is így szerepelt pár éve még.

Pedig ebben az évszázadban 2011-ben fordult elő utoljára, hogy hazánkban a naptár március 21-ét mutat a csillagászati tavasz kezdetének időpontjában!

Miért?

Egy sziderikus év hossza, azaz az az időtartam, ami alatt a Föld egy teljes kört tesz a Nap körül 365 nap 6 óra 9 perc 9 másodperc, de ez nem egyezik meg azzal az időtartammal, ami eltelik pl. két azonos típusú (pl. márciusi) napéjegyenlőség között (tropikus év), ami “csak” átlagosan 365 nap 5 óra 48 perc 45 másodperc.

A jelenleg használatos naptár megalkotása során az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy a naptári év átlagos hossza minél jobban megközelítse a tropikus év hosszát.

Így biztosítható ugyanis, hogy az évszakok állandó helyen maradjanak a naptárban.

A naptárkészítés nehézségét az okozza, hogy egy (naptári) év csak egész számú napból állhat.

Köztudomású, hogy ezért vannak szökőnapjaink, ill. szökőéveink. Ha három 365 napos évet mindig egy 366 napos követ, akkor a naptári év átlagos hossza 365 nap 6 óra.

Ez volt az évszázadokig használt Julián-naptár alapja (az elnevezés Julius Caesarra utal, az ő idejében vezették be ezt a rendszert).

Csakhogy így 11 perc és 15 másodperc eltérés mutatkozik a tropikus évhez képest (ennyivel hosszabb a Julián-naptár szerinti átlagos év), ami talán nem tűnik soknak, de évszázadok alatt komoly elcsúszást okozott.

A tropikus év 365 és egynegyed napos hossza azt jelenti, hogy amikor két egymást követő tavaszkezdet között nincsen szökőnap, akkor a második évben kb. 6 órával később következik be a napéjegyenlőség, mint az elsőben.

365 nap elteltével ugyanis még várni kell egy picit (szűk 6 órát) a Földre, hogy megérkezzen abba a helyzetbe, amikor a Nap az Egyenlítő „fölé” ér.

Ha azonban szökőnapot iktatunk be, akkor naptárunk csak 366 nap után tér vissza ugyanahhoz a dátumhoz, viszont ekkor már kb. 18 órával meghaladtunk egy tropikus évet, ezért az évszakváltások ilyenkor visszacsúsznak (bő) 18 órát.

A következő években a tavaszi napéjegyenlőség időpontjai az alábbiak szerint alakulnak:

2018.03.20. 17:15
2019.03.20. 22:58
2020.03.20. 04:50 (szökőév)

Az újabb tankönyvekben már március 20-a szerepel a csillagászati tavasz kezdeteként, de azért a mondóka valószínűleg nem változik, így a zsákban továbbra is Benedek hozza majd a meleget…
  


(Forrás: hirek.csillagaszat.hu)







További:

- Pünkösdölés és más népszokások, hagyományok: 
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/punkosdoles-es-mas-nepszokasok.html



- Szent Iván napjára népszokások, hagyományok: 
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/szent-ivan-napjara-nepszokasok.html


- Október - a szüreti hónap  -  A szüret és a szüreti mulatságok - hagyományok:

- Eleink hagyománya - A pásztorok művészete - Eszközeik:




- Téli népszokások: 
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/12/teli-nepszokasok.html

- A téli napfordulót - a Fény születését ünnepeljük december 21 - én:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/12/a-teli-napfordulot-feny-szuleteset.html

- A karácsonyfadíszek jelentése:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/12/a-karacsonyfadiszek-jelentese.html

- Karácsony - a kerecseny ünnep: 

- Szilveszteri és újévi népszokások: 

- A szólásainkban rejlő tudás:

- Világszép Tündér Ilona - ősmagyar legenda:

- Magyar mitológia és rovások - Világfa - Életfa - Égigérő fa - Tetejetlen fa:

- Meseterápia - Magyar ősmesék – népmesék:

- Vízkereszt és farsang - Farsangi népszokások:

Kiskalendárium: 
http://emf-kryon.blogspot.hu/2014/01/kiskalendarium.html

- Tavaszünnep – a tavaszi nap-éj egyenlőség ünnepe:







Szeretettel,

Gábor Kati


web oldalam:


blog oldalam: 






2014. március 16., vasárnap

Dávid Júlia festőművésznő


Dávid Júlia festőművésznő




Dávid Júlia festő, iparművész, díszlettervező, grafikus. 
Megjelenésében és alkotásaiban egyaránt érezhető, érzékeny művészegyéniség.





A Marosvásárhelyen született alkotó. 
Kolozsváron végezte tanulmányait,  iparművészeti szakon diplomázott.




Nagyboldogasszonyunk 


Szőnyeg- és jelmeztervezőként egyaránt dolgozott, s később olyan jelmezei jellemzik, mint pl. a „Koldusopera”-hoz, vagy „Az Operaház fantomja”-hoz kreáltak.

1989-től törökországi korszaka indult: üvegfestészettel és dekorálással foglalkozott.

1996-ban lett a marosvásárhelyi Innovációs Központ tervezője.




Babba Mária Nagyboldogasszonyunk


Az út innen Szegedig vezet.

Kívánom, fogadja és tartsa őt szeretettel Szeged!




Első kiállítása 1986-ban volt, majd Budapesten éppúgy fórumot kapott, mint Marosvásárhelyen, Isztambulban, Kovásznán, Kanadában. 

Szegeden is bemutatkozott már 2004 júliusában, s legutóbb 2004. október 10-étől a Somogyi Könyvtár adott méltó otthont műveinek.

2003-ban a MAOE tagjainak sorába jelölték.




Nagyboldogasszonyunk



Erdélyt élő múzeumként tartja számon.

Erdély népi hagyományait, csak rá jellemző kultúráját, őszinteségét és sokszínűségét tartja a legtöbbre, mely faragásokban, szőttesekben, kerámiákban, hímzésekben, bútorokban, a szűcs- és bőrdíszművészetben egyaránt megjelenik.




Nyárádszeredán



Dávid Júlia bájosan közvetlen alkotó művész. 

Vall arról önéletrajzában, hogy a Kriza János által egybegyűjtött balladák ihletésére festett üvegablakok (a marosvásárhelyi „Cifra Palota” ablakai ezek), mennyire megrendítő – sugalló erővel hatottak rá, fenséget sugároznak.





Dávid Júlia - Ablakfestő munkája



Példaképül szolgáló tanárai közül Nagy Pál festőművészt, Barabás Évát, Hunyadi Máriát, Hunyadi Lászlót és Csató H. Doinát nevezi meg.

Több stációt tudhat maga mögött Dávid Júlia; 





Munkásságában az erdélyi népművészet, a keleties motívumrendszer elemeit ötvözi a magyar és balkáni kultúrák misztikus eredettörténetével.




Nyárádszeredán


- Kétségkívül kalandos és mozgalmas életútjának melyek voltak azok a fő állomásai, amelyek alkotói pályáját alakították?

- Mivel gyerekként a marosvásárhelyi Képzőművészeti Líceumba jártam, az erdélyi néprajzi kincs egész életemben meghatározó marad. 







A képzőművészeti órákat a Kultúrpalotában tartották, ahol minden nap láthattam a nagy mesterek freskóit, ablakfestményeit, a sajátos kalotaszegi, erdélyi ősmagyar motívumokat. 




Ezekből a beépült gyökerekből mindig lehet meríteni, és bevallom, visszavágyom szülővárosomba, hogy a letisztult kompozíciókat újra láthassam. 






Kolozsváron a textil szakon már grafikákat szőttem. 
Itt sokkal felszabadultabban, kötöttségek nélkül lehetett alkotni. 

Üveggel csak később, Törökországban kezdtem foglalkozni. 
A tenger és környezetének harmóniája nyitotta ki színvilágomat a pasztelltől, szürkétől és feketétől a színesekig.






- Festett üveget, tervezett díszletet és számos alkotása a műfaji határokon kívül esik. 

Milyen eszközökkel dolgozik szívesen?

- Üveg és kiégetett technikákat használok. 







A táblaképek hasonlatosak a XV-XVI. századi ikonokhoz. 
Ezek az alkotások – ellentétben az ablakfestményekkel – nem voltak átvilágítva, tehát a színhatást mindig a ráeső fény határozza meg. 








Az üvegtechnikát lehet funkcionális vagy dekoratív művészetként is értelmezni, én mindkettőt alkalmazom.






- Erdély, Törökország, Magyarország. 
A szoros történelmi kötődés ellenére eltérő világok, különböző kulturális gyökerek. 





Kazah lány


Turáni pár


Hogyan találkozik a témában e három terület?





Turáni népek


- A témaválasztás mindig sokrétegű. 
Nekem ugyanazt jelenti, mint a régészet, örökké boncolgatom a leleteket. 
Időben visszafelé egyre mélyebbre ások. 







A szecessziótól a reneszánszon át a kora keresztény és az azt megelőző honfoglalás koráig visszakanyarodva olyan gazdag kulturális örökséggel találkoztam, mely szinte megfoghatatlan. 






Egyfajta őserővel találkozom, ami sajnos korunkban szilánkokra kezd szétesni. 
A népmesék, mondák motívumai, a sámánok és táltosok örök ősi hite, a letűnt civilizációk, vándorló népcsoportok színes világa elevenedik fel. 




A Kárpát haza fényhozó Táltosa


Táltoslány


Ősi motívumok üvegfestményeken. 



Székely Életfa  


Székely csillag



Dávid Júlia alkotásai elsősorban a népi értékek kincsestárából merítenek.

Magyar vagyok 



Dávid Júlia a népvándorlás korának kultúráját idéző avar, szkíta és ősmagyar motívumkincseket jeleníti meg.






Művein övcsatok, tarsolylemezek díszítései, az említett népek szimbolikája, totemállatai egyaránt nagy hangsúlyt kapnak.






Dávid Júlia több év kísérleti munkájával sajátos technikát és egyedi stílust hozott létre: az alkotásokra jellemző, hogy a művésznő az üveg mindkét oldalára fest, ezért áttetsző, finom felületek váltogatják egymást a karakteresen erős színűekkel.






A meghatározó színek – az arany, a bíbor, a türkiz – és különböző árnyalataik vonzóvá teszik a műveket, erősen emlékeztetve a tűzzománcra. 
Az alkotások által felidézett jelképrendszer az ősi múltat, tudást idézi.






Textil szakon végeztem a képzőművészeti főiskolát majd a rajzosság, a vonal fogott meg és grafikával foglalkoztam. 
Később a tónusok, az árnyalatok érdekeltek, és természeti elemekből hoztam létre kompozíciókat.





Aztán eljutottam Törökországba, ahol rengeteg a nap, tobzódnak a színek, és én ezt az áttetszőséget, a gyönyörű ragyogást szerettem volna ábrázolni. 
Erre az üveg a legalkalmasabb – mesélte Dávid Júlia.




Újgúrok 


A honfoglalás kori történetek, mondák, jelképek, a vándorlások, az őshaza, a sztyeppe, a jurták, a nemezelés, az ötvösművészet és a mondai elemek köszönnek vissza a legtöbb képről aranyban, bordóban, az alkotó szerint ugyanis ezek a nemes színek adják vissza leginkább az ódon hangulatot.




Dávid Júlia témaválasztását azzal indokolta, hogy túl sok idegen hatás ér bennünket, a körülöttünk lévő világ szilánkokra bomlik, ezért a mély tartás, az ősi töltet eltűnik. 
A kezdetek történelme visszaadhatja mindezt.




A Turáni - Hunok története








Őrző - Nagyboldogasszonyunk 


















































Az Aranykor Kapuja








A képekre kattintva kinagyíthatod azokat!


KÉPEK RENDELHETŐEK  -  MEGVÁSÁROLHATÓAK:


Dávid Júlia web – oldala:


Dávid Júlia face oldala:

(Forrás: Dávid Júlia/Türk Otağı/Balogh Tibor/Tótváradi Zsolt/Gonda Zsuzsa)








Továbbá:




1. Világszép Tündér Ilona - ősmagyar legenda:

2. Hargita:

3. MOLDVÁRÓL, S A MOLDVAI CSÁNGÓKRÓL:

4. Nyergestető - a magyar történelem Thermopülai csatája:

5. A pozsonyi csata:

6. Magyar mitológia és rovások - Világfa - Életfa - Égigérő fa - Tetejetlen fa:

7. Az utolsó Táltos:

8. Turániak - Magyarok - Anyahita szól hozzánk:

9. Az Arvisurából - részlet 1 – 2.:

10. A magyarság ősi gyógymódjai és vallása:

11. A magyar szent korona igazi rejtélye!!! 

12. Húsvéti népszokások, hagyományok:

13. CSABA KIRÁLYFI:

14. A MAGGYAR NÉP A MAG NÉPE! A MAGGYAR AZ ŐSNYELV!

15. MIENK VAGY ERDÉLY:

16. Meseterápia - Magyar ősmesék – népmesék:

17. A szólásainkban rejlő tudás:


19. Október - a szüreti hónap  -  A szüret és a szüreti mulatságok - hagyományok:

20. Székelykapuk:
22. Eleink hagyománya - A pásztorok művészete - Eszközeik:

23. Pünkösdölés és más népszokások, hagyományok: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/punkosdoles-es-mas-nepszokasok.html


25. Szent Iván napjára népszokások, hagyományok: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/szent-ivan-napjara-nepszokasok.html



29. KATALIN NAP ÉS A NÉPHAGYOMÁNY:
 http://emf-kryon.blogspot.hu/2013_11_24_archive.html

30. November - Szent András hava:




34. A téli napfordulót - a Fény születését ünnepeljük december 21 - én:

35. A népművészet, mint a magyar nép szakrális művészete:

 36. A magyar népviselet és a szakrális geometria:

37. A TÁNC - A MAGYAR NÉPTÁNCOK:

38. Magyar hímzések és motívumok kincsestára:

39. A HALASI CSIPKE - KISKUNHALAS ARANYA:


41. Népi mesterségek listája: 
http://emf-kryon.blogspot.hu/2014/02/nepi-mestersegek-listaja.html

42. NÉPI MESTERSÉGEK - MESTEREK BEMUTATÁSA  -  Hornok Magdolna festőművésznő alkotásai által:









Szeretettel,

Gábor Kati


web oldalam:
hagyomanyorzoink.hu


blog oldalam: