"Aki a lényében rejlő Őstudást önmaga számára
meghódította, mindent elért."
Weöres Sándor
Weöres Sándor
"Azt hiszed, olyan sokban különbözöl tőlem, vagy akár ettől
a fától?
Ha erősen figyelsz, akkor te is hallhatod, hogy minden élőlény
együtt lélegzik, érzed, ahogy minden növekszik.
Mindannyian együtt élünk, még ha sokan nem is úgy viselkednek.
Ugyanaz a gyökerünk - mind ugyanannak a fának az ágai
vagyunk."
/Avatar/
A Nap Ember Gyermeke, a Tudása által képes átugrani a Sáncot, s
így elérni Isteni szintjét!
(A vízöntőkori ember Istentudás felé vezető útja rovásjelekkel)
„Megjelent "A ROVÁSJELEK TITKAI" című könyv,
amely összehasonlítja a rúnajeleket a rovásjelekkel.
Ennek az összehasonlításnak része az ősvallás
összehasonlítása, illetve felvázolása is.
"A legszentebb hagyományunk az ősi-régi magyar rovásírásunk, többezer
éves......
Adjuk tovább a felnövő magyar fiatalságnak, akik a jelkép-rendszerünkből megérzik az ősi erőt." - írta Nyers Csaba hagyományőrző a ROVÁS-JAVAS könyv ajánlásakor.
Adjuk tovább a felnövő magyar fiatalságnak, akik a jelkép-rendszerünkből megérzik az ősi erőt." - írta Nyers Csaba hagyományőrző a ROVÁS-JAVAS könyv ajánlásakor.
Az említett könyv azért született, hogy érdekes formában - jóskártyaként
népszerűsítse a rovásjeleket.” – Temesvári Gabilla Katul
A könyvből részlet, a magyar mitológiával kapcsolatos témában:
Magyar mitológia és rovások
Az inkvizíció alapos munkát végzett az ősvallás kiirtását illetően.
Friedrich Klára szerint:
„ A rovásírás eltűnésének, eltüntetésének okaként leggyakrabban István
király törvényére történik hivatkozás, amelynek jelzete Vatican 1000-ben Cal
oct. Die festo Lac. Ap.:
„…a magyarok, székelyek, kunok, valamint az egyházi magyar, keresztény papság által is használt régi magyar betűk és vésetek,
a jobbról balra pogány írás megszüntetődjék és helyébe a latin betűk használtassanak.
Dávid Júlia alkotása
„…a magyarok, székelyek, kunok, valamint az egyházi magyar, keresztény papság által is használt régi magyar betűk és vésetek,
a jobbról balra pogány írás megszüntetődjék és helyébe a latin betűk használtassanak.
Dávid Júlia alkotása
Itt rendeltetik, hogy a papság azok használatára jutalmazás mellett
betaníttassék és a pogány írástól, valamint tanításától papi állásának vesztése
és 20 arany pensasnak büntetése, fizetése mellett eltiltassék.
Továbbá, hogy az egyházakban található pogány betűkveli felírások és
imakönyvek megsemmisíttessenek és latinval felcseréltessenek.
Valamint pedig azok, akik régi pogány iratokat beadnak 1-10 denárig
kapjanak jutalmat.
A beadott iratok és vésetek pedig tűzzel-vassal pusztíttassanak el, hogy
ezek kiirtásával a pogány vallásra emlékezés, visszavágyódás megszüntetődjék.”
Sokan tagadják, hogy létezett ilyen törvény, bizonyítani nem lehet, mert
ezt is eltüntették.
Én magam hiszek abban, hogy létezett, bizonyíték erre Koppány fejedelem
brutális, szadista felnégyeltetése.
Magát a törvényt nem István védelmében tüntették el, hiszen történelmünk
átíróit István becsülete legkevésbé sem érdekli.
Sokkal inkább azért, mert a törvény megléte azt bizonyítaná, hogy nem a
nyugati, térítő papoktól tanultunk meg írni-olvasni, hanem ősidők óta
nyelvünkkel együtt fejlődő, népünk egészére kiterjedő írásbeliségünk volt.
Dávid Júlia alkotása
Ismeretes Szent László király ide vonatkozó törvénycikkelye is:
„Kik pogány szokás szerint kutak, fák, források, vagy oltárok mellett
áldoznak, vagy áldozatot mutatnának be – ezen vétségért egy ökörrel
bűnhődjenek.” (S.Ladislaus Decretorum Lib.I.22.)
Egyértelmű, összefüggő világkép nem maradt fenn, de meséink, szólásaink,
népszokások megőrizték a morzsákat, valamint a népművészet szimbólumaiba
kódolva átaludta az évszázadokat, amiből újra fel lehet építeni az ősvallás
rendszerét.
Jó forrásanyag lehet más népek korabeli történészeinek, íróinak fennmaradt
munkája.
Itt néhány kísérlet eredményét próbálom felvázolni.
Magyar életfa - Balassa JúliaTextilművész alkotása
Magyar életfa - Balassa JúliaTextilművész alkotása
A magyar ősvallás a mágus hit volt.
Erre írásos bizonyítékot találunk Theophülaktosz (bizánci görög történetíró
a VI. században) írásában.
Theophülaktosz Historié című
művéből:
„A turkok (Theophülaktosz és a többi bizánci író is így hívja a magyarokat,
valójában a hunokat és az alájuk tartozó népeket, akiknek a ’vallása’ magyar
volt, azaz mágus hiten álltak) igen ostobán szentnek tartják a tüzet, a levegőt
és a vizet tisztelik, s a földet himnuszokkal dicsőítik, de csupán azt imádják
és nevezik istennek, aki a világmindenséget teremtette.
Neki lovakat, ökröket, juhokat áldoznak és vannak papjaik, akikről azt
tartják, hogy megvan bennük a jövendőmondás képessége.”
(forrás: Mireisz László: A magyar vallás)
(forrás: Mireisz László: A magyar vallás)
Tehát egyistenhiten álltak őseink.
Egy az Isten összeróvás jel
Az Istent az Egek Urának nevezték, és csak az ég meghatározó jelképeit, a
Napot, a Holdat, a csillagokat, a fényt, a világosságot és a „nap madarait”, a
sólymot, és a sast tartották méltónak az Isten szimbolikai értékeinek a
kifejezésére.
Dávid Júlia alkotása
Dávid Júlia alkotása
Mágikus világkép
A mágikus világkép legfontosabb területe az elemi vagy természetmágia,
melyben a tűz, víz, lég és a föld nem mint elvont fogalmak voltak
jelen, hanem mint a világ és az emberi test alkotóelemei, mint
„amiből mi és minden más alkotva van”.
A házakban azért égett a TŰZ...
..., mert felfelé lobogásával annak a belső erőnek volt a szimbóluma, amely az
emberben, de leginkább a harcosokban ég, s amely a hősök csarnokába segítette
őket.
A tüzet a magyaroknál minden évben újra szentelték, a szentelt tüzet az
oltárra tették, s ezzel az embert mozgató belső erőt, a hont védő harcosok
virtusát és a gabonát érlelő külső hőt egyaránt megáldották.
A tűzszentelés szokása túlélte
az évezredeket, mai napig is az ortodox keresztények húsvéti szertartásai közé
tartozik a tűzszentelés.
Régen télűző-tisztító tűzünnep volt február 2.-a, a mai Gyertyaszentelő
Boldogasszony napja, ahol szintén tüzet-gyertyát szentelnek.
A kelta Imbolc tűzünnep maradványa lehet, ilyenkor az állatokat is
úgynevezett tűzkapun – két égő fa (máglya) között – hajtották át, hogy
egészségesek maradjanak.
Ennek maradványa a balázsolás,
február 3.-án, amikor a tűzkaput jelképező két égő gyertya között áldják
meg a gyermekeket, a bajelhárító egészségvarázslás maradványaként.
(Balázs és Belenus Nap (tűz)isten kapcsolata).
(Balázs és Belenus Nap (tűz)isten kapcsolata).
Balázsolás
A tűzzel az Ember örök mivolta fejeződik ki: isteni tűzerő, tűz-én.
Angolul is fennmaradt, az ember szavuk zsarátot, parazsat jelent.
A VÍZ szimbóluma volt az élet
lényegének, az örökös megtisztulásnak, táplálásnak és fennmaradásnak.
A forrásoknál végzett
szertartásokkal és a források megszentelésével érték el, hogy az eső áldást
hozó legyen és ne pusztító.
A forrás, kút, víz tisztelete is
máig megmaradt, például a tavaszi napéjegyenlőség utáni holdtöltéhez kötődő
húsvéti kútdíszítés szokása tojásokkal, tavaszi virágokkal, amely két hétig
megőrződik.
Kocsis Fülöp püspök
megszentelte a Tiszát
Sajnos mai képet csak külföldi példából (Gasseldorf) tudok mutatni, mert
valahogy mi nem tartjuk annyira fontosnak ennek a hagyománynak és vizeinknek az
ápolását, csak a húsvéti vízzel leöntés, a locsolás maradt fenn mindenki által
ismert szokásként.
A forrásból húsvétkor merített víz szempanaszok, kiütések és egyéb bajok
orvoslására volt használatos.
Élt az a hit, hogy aki húsvét reggelen a patak vizében megmosdik, örökké
fiatal marad.
Az állatokat is beterelték a vízbe.
A gyógyforrások védnöke Apolló, a gyógyító Napisten.
A LEVEGŐ a mozgásnak,
felemelkedésnek és áthagyományozásnak, a királyi szkítáknak volt a szimbóluma
és vagy a levegőégbe felnyúló fa vagy a
kerecsen madár formájában tisztelték a szelet.
kerecsen sólyom
A FÖLD pedig a beteljesülésnek,
újjászületésnek és a megtartásnak volt a jelképe és kő, hegy vagy szikla
formájában tisztelték.
Temetés után a sírra köveket és sziklákat tettek, jelezve, hogy a test
visszaadatott a Földanyának.
Az áldozatokat kőoltáron mutatták be.
A föld, az anyaföld, a haza, a szülőföld, az életadás, a táplálás
szimbóluma.
A természetmágia a természet
mágikus uralmát jelenti, a természeti elemek ismeretét és felhasználását, azok
egyensúlyának fenntartását és gondozását, melyet a mai ember nagyképűen semmibe
vesz, tudatlanul kizsákmányolja Föld-anyát, nem törődve a következményekkel.
A mágikus gyakorlat fontos területe volt a gyógyítás és a
régi magyar népigyógyászat
bőségesen tartalmazott mágikus elemeket.
régi magyar népigyógyászat
bőségesen tartalmazott mágikus elemeket.
Világfa, Életfa, Égigérő fa, vagy Tetejetlen fa:
"Életfa, világfa,
születésbe-halálba,
világból világba.
Égigérő fának
leveles hét ága,
összeköt és megtart:
táltosok létrája.
Gyökere és törzse,
pompás koronája
a három világot
szemünknek mintázza.
Földi élet fakad
erős oltalmába,
Égi tudást ad át
A magyar mitológia világfelépítésében központi helyen van a
világfa, az égigérő fa, vagy tetejetlen fa.
Életfa - Dávid Júlia alkotása
Nyílik már a tudás fája
Őseink ezredéves termőfáján
újra rügy fakadt.
Csodás mosollyal hívogatja
a napsugarakat.
Több száz éves szenvedést,
Bút, bajt felejt.
Boldogan köszönti a jelent.
Sok apró lélek méhecske
porozta be, s adott jelet.
Figyelj! Jön már a kikelet.
S a rügyekben a sok tudás
bontogatja szirmait,
lassan kitárva a világnak
titkait.
Apró lélekszirmok köszöntik
a lelki tavaszt.
S ruhájuk tele róva
adnak vigaszt.
Apró tűzlelkek, a lelki sivatag
már nem tikkaszt,
hisz itt van a rügyekben
a malaszt.
És ha őseid útján
ügyesen haladsz.
A titkokat lassan megfejtve
a MAGOS-ságban maradsz,
és nem érhet fel hozzád
a lelki haraszt.
De őseid tudása kötelez
is Téged,hogy a tudás magjait
termékeny talajba hintsed.
Mert termékeny talajból
termékeny fa sarjad.
S ha mindig öntözöd
a lelked sugarával,
a kis patakból lesz majd a
nagy folyam árja.
S nagy folyam partján
a lelkedet,
az égig érő fa és
a Teremtő várja.
2006. Prenoszil Sándor
Czibor Imre fazekas alkotása
„Az égigérő fa motívumát elszigetelt, Európában csak magyar területen megtalálható volta miatt még a honfoglalás előtt Keletről hozott ősvallásunk maradványának kell tekintenünk.”
- írja Kiszely István Az ősmagyarok hitvilága című munkájában.
„Van a világon egy csudálatos nagy fa, amelyiknek kilenc elhajló
ága van, mindenik egy-egy erdővel vetekszik.
Ha elkezdenek kavarogni, imbolyogni, onnan támad a szél.
Olyan csudálatosan nagy fa ez, hogy nemcsak a hold jár el az
ágai között, hanem a nap is.
De ezt a fát csak az leli meg, hogy hol van, merre van, aki
foggal született, oszt kilenc álló esztendeig nem vesz a szájába a tejnél
egyebet.
Az meg tudnivaló, hogy a táltos az ilyen.
Mert ez a csudálatos nagy fa olyan helyen nőtt, hogy csak az
ilyen tudományos férhet hozzá.”
Vass Tamás
fafaragó - Népi Iparművész alkotása
A világfa összeköti az Eget és Földet
Tetején az Ég Ura, jobboldalon a Nap, baloldalon a Hold, ágain az ősök és a
megszületésre váró lelkek ülnek.
A világfa középső része a látható világ, az emberek, állatok, növények,
ásványok világa.
A magasra nőtt, tekintélyes fákat szentnek tekintették, tisztelték, köré
telepedtek.
Innen eredhet a fa-lu kifejezés.
A hajlékot tartó középső erős oszlopot istenfának nevezték.
Szereket gyakran szent fák alatt, vagy körülötte tartottak.
Ormándi Márta csuhészobrász alkotása
Mélyre nyúló gyökereivel viszont a földalatti világgal való kapcsolatokat idézte fel.
A fa világszinteket
összekötő jelképes jelentésében a lovas kultúrák népei a világmindenség isteni
rendezési elvét látták, amelyet
Minden növényi ábrázolás közül az életfa a legösszetettebb és
legegyetemesebb jelentésű.
Utal életre és halálra, az örök fejlődésre és növekedésre, a
folytonos megújulásra.
A mélylélektan a gyökér, törzs, korona hármasát a ösztön-én, én,
felettes-én kifejeződéseként értelmezi.
A világfa a magyar népmesék világképében az ÚT, amelyen a
mesehős az égbe vagy az alvilágba jut.
Fülöp Lili - Égigérő fa, ahol a sárkányok élnek
Az alábbi részlet Cey-Bert Róbert Gyula
„A magyar ősvallás” című könyvéből való:
„A magyar ősvallás” című könyvéből való:
“Az ősi kultúrákban a magasra növő fa jelképezte a föld ég felé
törő életerőit, a földi élet Isten közelségébe törekvő vágyait és hajtásait.
Halasi csipke - Életfa csodaszarvassal
Mélyre nyúló gyökereivel viszont a földalatti világgal való kapcsolatokat idézte fel.
A fa törzsével, ágaival, gyökereivel az égi, a földi, a
föld-alatti világgal való kapcsolatkialakítás lehetőségének jelképes értékévé
vált.
világfának neveztek.”
Isten kardja az égig érő fa jelképe is lehetett,
az Eget a Földdel összekötő szent tárgya, amely az Istennel, a mennyei
világgal való kapcsolatot teszi lehetővé.
E kard nem hatalmi vagy hódító eszköz volt, hanem az égi igazság, az isteni
kormányzás és a sötétség elleni harc ragyogó, varázserejű megtestesítője.
A világfa felső ágán található a nap, a hold, a nap anyja és a hold anyja.
A magyar és az indoeurópai népek mondái között azonban találunk egy lényeges különbséget, ami a két fát élesen elválasztja egymástól.
A magyar fa csúcsán, vagy az ágai között égitestek vannak.
A napos-holdas világfa képzete kétségtelenül igen régi alapszimbóluma a táltos hitű népeknek, és egész Közép-Ázsiában és Kelet-Ázsiában mindenütt ismert.
A föld közepéből nő ki, és a koronája az eget tartja fenn.
Az ég fordított üsthöz
hasonlóan borul a világra, és a világfa körül lassan forog.
A világfát csak a táltos képes megmászni.
A szarvasok patája alá — vannak népek, amelyek a patákat ezüstből valónak tudják — puha gyapjúból lágy aljzatot terített, hogy ezeknek az égi-földi lényeknek fel ne törjék a lába, s akárcsak az égen vagy a meotiszi mocsarakban, otthonosan érezzék magukat.
Jákob Ildikónak kiváló érzéke van ahhoz, hogy a mítoszok, a mesék és mondák archaikus szimbólumait egyetlen szőnyegre terelje.
Életfa - Horváth Katalin alkotása
A magyar ősvallás világfája
A világfa a közép-ázsiai lovas népek ősvallásának legalapvetőbb
rendszerezési formája, ugyanúgy kifejezi az ősi hun, avar és magyar hit
rendjét, mint jelképrendszerének szerkezeti felépítését.
Igazi csoda, hogy a kereszténység felvétele után a magyar ősvallás
legfontosabb vallási jelképe több mint 1000 éven át megmaradt a magyar nép
emlékezetében.
Székely Életfa - Dávid Júlia alkotása
Székely Életfa - Dávid Júlia alkotása
Hasonlóan csodálatos fák népmeséinkben és mondáinkban is
megtalálhatók:
"Az új élethelyzet az egyensúly fölborulásával, krízissel,
kerülőutakkal jár együtt, a növekedés pedig fájdalommal, de ezek mind
fejlődésünk szükségszerű állomásai.
Az égig érő fa megmászása valójában
személyiségfejlődésünk, érzelmi fejlődésünk útját mutatja meg.
Személyiségünk
kiteljesedése egy életen át tartó folyamat, amelyben újból és újból meg kell
találnunk az egyensúlyi állapotunkat.
Az integritás érzését akkor éljük meg, ha
a mesehőshöz hasonlóan mi is elszántan mászunk, kapaszkodunk, rugaszkodunk az
égig érő fa tetejére, hol itt lógva, hol ott lógva, ameddig a hetedik rend
gúnya le nem szakad rólunk, és a hetedik pár bocskor le nem kopik a
lábunkról."
(Részlet a Mesepszichológia könyvből. Az illusztráció Anna
Silivonchik munkája/Forrás: Mesepszichológia)
ÉGIGÉRŐ FA - Páll Réka és Páll Domokos alkotása
Néprajzkutatók szerint a táltos hit világfáját a következőképpen írták le a 20. század elején a régi mondákat ismerő öregek:
Több változatban az “égigérő, tetejetlen fa” egy nagy hegyen
van, a király udvarán áll (jelezve a szakrális jellegét).
A világfa felső ágán található a nap, a hold, a nap anyja és a hold anyja.
A világfa képzete minden nagy kultúrában megtalálható, és az
indoeurópai népek körében általánosan ismeretes.
A magyar és az indoeurópai népek mondái között azonban találunk egy lényeges különbséget, ami a két fát élesen elválasztja egymástól.
A magyar fa csúcsán, vagy az ágai között égitestek vannak.
Ez csak a magyar mondákban és díszítőelemekben fordul elő, az
indoeurópai népek körében ismeretlen.
Életfa - Dávid Júlia alkotása
Életfa - Dávid Júlia alkotása
Ugyanezt a képzetet megtaláljuk viszont a közép-ázsiai lovas
kultúrák népeinél.
A napos-holdas világfa képzete kétségtelenül igen régi alapszimbóluma a táltos hitű népeknek, és egész Közép-Ázsiában és Kelet-Ázsiában mindenütt ismert.
Több mint 2000 éves hun sziklarajzokon már
megjelenik a napos és a holdas világfa.
Az avarok szintén nagy jelentőséget tulajdonítottak a világfa
jelképrendszerének.
A föld közepéből nő ki, és a koronája az eget tartja fenn.
A világfát csak a táltos képes megmászni.
Égigérő fánk rokonai
Népmeséinkben gyakran feltűnik egy ősi jelkép, az Égbe nyúló fa,
mely az égitesteknek és a sárkányoknak a lakhelye.
Égigérő fa - Baló Marika gyöngyhímző alkotása
Nem is gondolnánk, hogy mindennapi történeteinkben milyen ősi motívum
őrződött meg.
A magyar kutatók közül sokan foglalkoztak a népmesei elemeink
feldolgozásával, legtöbben a szibériai és a török táltos hagyományban találták
meg a mi kultuszunk legközelebbi rokonát.
A legteljesebb anyagot Berze Nagy
János gyűjtötte össze, aki belevette az ősi mezopotámiai hagyományt, ahol az
Égbe nyúló fa jelképe szintén megvolt.
A magyar hagyomány
A magyar népmesékben és hagyományokban
a különleges fa gyökere
az alvilágba nyúlik, a törzse a mi világunkban van, a lombkoronája pedig az
égig ér.
Aki meg akarja mászni a fát, annak baltával kell lépcsőt vágnia.
Ezt
nemcsak a mi népmeséink szegény sorsú fiataljai csinálják így, hanem a táltos
beavatás részvevőinek is hasonló a vizsgafeladata.
A magas fa megmászásával
bizonyítja be táltos és a népmeséink szereplője, hogy ő képes a különleges
feladatok elvégzésére.
A fa egyben az égitestek lakóhelye, ott található a Nap,
a Hold és a csillagok, de sokszor ott találkoznak az égitestek anyjaival a
hősök, hogy útbaigazítást kérjenek feladatuk teljesítéséhez.
Dávid Júlia alkotása
Ősi üzenet:
A magyar mesekincs nemcsak Szibériában, Belső-Ázsiában és a
török világban maradt fent szinte ugyanabban a formában, hanem a világ egyik
legősibb civilizációjában, a suméroknál is megvolt.
A török és azerbajdzsán
kutatók szerint a szent fa, vagy az élet fája szoros kapcsolatban áll az Ég
kultuszával, melyet talán már kezdetektől imádtak őseink a Sárga-folyótól a
Kárpátokig.
Sok sumér szentély oltárán láthatunk szent pálmafákat
, de
kedvelt jelkép volt udvarokban és tereken is.
Az ősi fakultusznak hasonló
elemei vannak, mint a magyarnak, vagy a töröknek, hiszen összekötötte az Éggel
a földi világot.
Arany és ezüst levelei világítottak és ugyanúgy a sumér hitben
is ott laktak az égitestek, valamint ott pihentek meg a bolygók.
Eriduban, az
egyik ősi városban még himnuszt is költöttek róla.
Az élet fája
A pálmafa a sumérok számára maga volt az élet.
Sok vizet tárolt és gyümölcse táplálta az embereket, jogosan tekintették tehát az élet forrásának.
Sok vizet tárolt és gyümölcse táplálta az embereket, jogosan tekintették tehát az élet forrásának.
Az ősi kultusz annyiban tért el a hatalmas eurázsiai térségben,
hogy minden területen más és más fát tekintettek jelképnek.
Különösnek hangzik,
de az azerbajdzsánok a mi karácsonyfánkban is ennek az ősi fakultusznak a
továbbélését látják.
Az igaz, hogy fenyőfát csak a 19. századtól kezdtek el
állítani, de korábban faágakat és fára utaló jeleket a magyar családok használtak.
Az ősi kultusz máig fellelhető az azerbajdzsán szőnyegeken, de sok helyen, így
akár a Krím-félszigeten, akár a közép-ázsiai török világban, de a mongoloknál
is a hatalmas, szinte Égbe nyúló fákat szentként tisztelik, legtöbbször
szalagokat aggatnak rájuk
és kérik isteneik közbenjárását.
forrás: http://alfahir.hu
Jákob Ildikó szarvasai és tetejetlen fája:
Jákob Ildikó dálnoki/maksai óvónőt nem is egy, hanem hat,
valahonnét Szkítiából származó csodaszarvas az égig érő fa alá vezette,
amelynek ágai körül sétál
a nap meg a hold.
a nap meg a hold.
A szarvasok patája alá — vannak népek, amelyek a patákat ezüstből valónak tudják — puha gyapjúból lágy aljzatot terített, hogy ezeknek az égi-földi lényeknek fel ne törjék a lába, s akárcsak az égen vagy a meotiszi mocsarakban, otthonosan érezzék magukat.
A ,,tetejetlen fa" pedig a Szarvas csillagkép felé emeli a
földi tekintetet, a küllős-kerekes nap aranyló magasságába.
A magyar monda- és
hiedelemvilág egy vezérlő,
nyomra vezető, hazát teremtő csodaszarvasról tud
, az
ősi keleti népek, kik az evilági szarvasok sokasága között élnek, s kik a
csillagképeken is egész szarvasseregletet látnak, mondáikban, népi
megjelenítéseikben is több szarvast terelnek.
Jákob Ildikónak kiváló érzéke van ahhoz, hogy a mítoszok, a mesék és mondák archaikus szimbólumait egyetlen szőnyegre terelje.
Erről már
akkor bizonyságot tett, amikor szülőfaluja templomának rovásírás töredékét
nemezre vitte.
Most hat szarvasa és az életfa, világfa, tetejetlen fa köré, a
küllős napkorong alá állva a honfoglalás előtti korok, az ázsiai rokonnépek
motívum- és mintakincsét szerkeszti olyan végtelenül és megkapóan egyszerű
nemez falikárpit kompozícióba, hogy az egy polgári berendezésű lakás fali
képeit és bútorait félretolva teremt fő helyet magának.
Életfa - Horváth Katalin alkotása
A néző szeme odaszalad,
ahol ez a nemez van, mert a magyar mondáknak a haza nyomára vezető szarvasa, a
tetejetlen, a csodatevő nap magasáig érő fa képzeletét földi dolgainkon felül
emeli, s az ember nem csupán néz és lát, hanem elmélkedik és ért, megért.
Érdekes, hogy amíg torjai kolléganője, Lukács Olga
nemezkompozícióival a modern érzésvilág elé és efelé tartja a lámpást, addig
dálnoki óvónőtársa a archaikus világból hozza át a mába azt, ami ma is
világlik.
Én azt is elképzelem, hogy egyszer majd közös kiállításukon is
rácsodálkozhatunk babonázóan elbűvölő munkáikra.
(forrás: Háromszék.ro)
A világfa osztja három részre a világot.
A középső világ az általunk ismert fizikai valóság.
A világfa felső része az égiek világa, a jó szellemek világa, ágain ülnek a
megszületésre váró lelkek.
Magyar Adorján szerint a Tejút
személyesíti meg az Istenszülő Nagyasszonyt.
A született
Isten, az Öregisten, Atyaisten, Aranyatyácska.
Eredeti formájában nem azonos a kereszténység istenfogalmával.
Az Isten a Mindenség ura, egyben a Hadisten, akinek
lakóhelye a Tejút.
A Tejút egy élőlény volt, ma úgy
mondhatnánk, a Galaxis élő rendszer, az Istenszülő Nagyasszony.
Ezt fejezi ki a csodaszarvas, -
a kozmikus világot megtestesítő ősjelkép.
Kalemandra alkotása
(Más nép mitológiájában is találkozhatunk az ős-ős Istenanyával, aki szüli a Teremtő Istent, aki azután teremti a világot.)
Az ősanya-istennő Eneth nevét,
ami ünőt, szarvasünőt jelent Kézai Simon korabeli írása őrizte meg.
A regösök az ősvallás szertartási énekesei is voltak, a csodaszarvas
papjai, a mágikus szavak őrzői.
A rege szavunk eredetileg
bűvölést, bűvös mondást jelentett.
A REGös kora REGgel révült, amikor RÉ felkelt.
„Napot láttam én felkelni, hej regélök, regélök…”
A magyar mitológia központi alakja a Boldogasszony.
Eredeti neve nagy valószínűséggel a babba
lehetett. (Csíksomlyói búcsú előtt hajnalban megnézték a felkelő napot és
imádkoztak a Kis-Somlyó (sólyom) hegyén.
Úgy tartották a Nap a babba, benne van babba.)
Úgy tartották a Nap a babba, benne van babba.)
Petrás Mária alkotása
Az ősmagyar Babba, a „születést adó” és a sumér Bau, az „élelemadó” alakja
mára összemosódik Szűz Mária alakjával.
A Boldogasszony „ez világnak megépítő asszonya”, „Föld édesanya”.
Ünnepei fennmaradtak, ő biztosította a születést, a termékenységet –
gyümölcsoltó Boldogasszony-, az aratást – Sarlós Boldogasszony, a betakarítást
– Földanya ünnepe – és a gyógyítást – gyógyító Boldogasszony -, segített az
élet minden területén.
A csengersimai kazettán Nap, Hold, és Szél.
A harmadik fő alak a magyar mitológiában Szélanya,
aki a világfa ágai között lakozó öregasszonyként ábrázolt alak, aki a
szeleket engedi ki barlangjából.
A Szél a Szent Szellem csillaga, a Hajnalcsillag, a Vénusz régi magyar
neve.
A fennmaradt források egyik változata szerint tehát
a hármasság az Öregisten, a Boldogasszony és a
Szélanya (Vénusz).
Nap, Hold és Hajnalcsillag
A másik változat szerint a hármasság a Nap, a Hold, és
a csillag (Vénusz).
Nap anya - Józsa Judit alkotása
Hold anya - Józsa Judit alkotása
Nap anya - Józsa Judit alkotása
Hold anya - Józsa Judit alkotása
Eszerint a változat szerint az
emberek édesapja a Nap, „költőileg megszemélyesítve a Napisten, Napkirály”,
regebeli édesanyja maga a Föld, azaz megszemélyesítve a Földanya, vagyis Tündér
Ilona, más néven az Élet Anyja.
Magyar Adorján szerint égi őseink a Nagy Égisten, a Nagy Boldogasszony,
Napisten (Magor), a Hadúr (Hunor), Ilona Földistennő, Hold és Vízistennő.
Hasonló leírást találunk az Oguz Name, VIII. századbeli
mongóliai rovásírásos türk feliraton:
„Egy napon, amikor Oguz Tengrihez (az Ég Urához) imádkozott, az égből
földre szálló csodálatos kék fényt pillantott meg, amely vakítóan világos volt.
Oguz a fény közepén egy tündöklően gyönyörű leányt (tündért?) vett észre.
Megszerette és magával vitte.
Három gyermekük született: az elsőnek Nap lett a neve, a másodiké Hold, a
harmadiké Csillag.”
Cey-Bert Róbert Gyula írja a Hun-magyar
ősvallás című művében:
„ … az égbolt misztikus jelentéséhez kötötték az istenfogalmakat, … jelképes értékrendszerében az „Ég Sátrában”
maga az Ég Ura lakott, amelyben helyet foglalt a jobb oldalán a Nap, a bal
oldalán a Hold.
… Az egyisten hit természetesen nem
zárta ki az Isten mellett a legfontosabb szellemi lények tiszteletét.”
A fényt az Isten egyik alaptulajdonsága megnyilvánulásának tekintették,
amely a Nap fényén keresztül jelképezi Isten fénytermészetét.
A Hold az Isten éjszakai megnyilvánulási formája, változó fázisainak nagy
jelentőséget tulajdonítottak.
Az esthajnalcsillag az újjászületés transzcendens fogalmát, a hajnali és
alkonyati eget jelképezte.
A Napot arany, a Holdat ezüst, a (Vénuszt) Hajnalcsillagot a réz jelképezi.
Meséinkben a hős arany-ezüst-réz várakban jár, arany-ezüst-réz erdőn megy
keresztül.
A babiloni határkövekre a Nap, Hold, Vénusz (Csillag) szent háromságának
jeleit vésték.
A csillagot ábrázoló sumér képjel jelentése dingir, azaz tündér, illetve
Isten. (dingir, tenger) végtelenség ura, azaz Isten.
Tündér Ilona
Régi csillagneveink szerint tündér volt ősvallásunk isten asszonya.
(Tündér Ilona)
Tündér Ilona – Józsa Judit alkotása
A Kis Göncölt Tündérasszony
csillagának, Tündérasszony palotájának, illetve Nagyboldogasszony csillagának,
Nagyboldogasszony társzekerének nevezték. Tündérek járták lélekvezetőként a
Tejutat, amit Tündérútnak hívtak.
A Tejút-hasadék mélye a Hattyú csillagkép farkánál a Tündérek fordulója, a
Tejút-hasadék nyílása a Tündérek tánca, a Szíriusz csillag a Tejút másik végénél
a Tündérfő.
A magyarok ősvallása szerint a Szíriusz bolygóról, azaz a Tündérfőről
származunk, Atilla királyunk a Tündérasszonyhoz imádkozott.
Csillagszármazásunk,
tündérvallásunk, tündérszármazásunk tehát kétségtelen.
Egyes mesékben a hőst az ott lakó Szél (Vénusz), a Hold és a Nap anyja segíti útján.
(Eszerint az ősszülő lenne a Szél, szülöttei a Napatya, és Holdanya?)
(Eszerint az ősszülő lenne a Szél, szülöttei a Napatya, és Holdanya?)
Végül is a Tejút-anya részei.
A nap kultusza
Az égitestek közül a Nap kultusza jelentős volt a szkítáknál, a hunoknál és
a török népeknél is.
Kalemandra alkotása
Megünnepelték a Nap felkeltét és a napéjegyenlőségeket, napfordulókat.
Őseink kötődése a Naphoz szorosabb volt, mint manapság, a fény jelentette
számukra az életet és az igazságot.
A kereszténységben a Nap Jézus Krisztusnak lett a jelképe (Sol invictus),
aki a "világ világossága" (Jn 12,8) és "felkelő Napunk a
magasságból" (Lk 1,78).
Mai napig az úrmutatóban a sugaraival a Napistent láthatjuk, sőt a fekvő
holdalak a Vénusz jelképe.
Napisten – Sol – madara a SÓLyom
Mai keresztény szertartás az úrnapja.
Az Úrnap fő eseménye a körmenet, amelyen körülhordozzák az
oltáriszentséget.
A körmenet útvonala mentén négy oltárt állítanak fel az ott tartandó rövid szertartás (evangélium-éneklés és áldás) céljára.
A körmenet útvonala mentén négy oltárt állítanak fel az ott tartandó rövid szertartás (evangélium-éneklés és áldás) céljára.
Jankovich Marcell Jelkép-kalendáriumában írja:
E sajátosságok arra vallanak, hogy a „szentostya” útvonala a Nap éves
pályáját jelképezi, amelynek csúcspontján a Nap épp anyja, a Tejút „karjai
közt” tartózkodik.
Úrnapja ebbe az időszakba esik.
A virágszőnyeg (másutt illatos füvek) és a díszítésre szolgáló zöldágak
varázserejű szentelményeknek számítottak.
Régen betegség és villámcsapás ellen varázsoltak velük.
(A tűzszertartás növényeiről a 117. oldalon olvashat)
(A tűzszertartás növényeiről a 117. oldalon olvashat)
A Nap földi jelképe a Fehér Ló.
Gyallai Domonkos írt tanulmányt a fehér ló fontos szerepéről a székely
hagyományban.
…”A székelyek a fehér lóhoz szorosabb kapcsolatban levőknek hitték magukat,
mint más népek.
Más népek is … tisztelték a fehér lovat, de a székelyek állatősüknek hitték
azt. … a régi népek hitében a Nap földi jelképe volt.
A
(székelyek) a Nap fiainak hitték magukat.”
A kelta Fehér Ló hava a nyári napforduló magyar Napisten havával
megegyezik.
Az ősök
Őseink életében jelentős szerepet játszottak az elhalt ősök, kiknek lelke
hitük szerint jószelleme volt leszármazottainak.
Tiszteletükkel függött össze az állandóan égő nemzetségi tűzhely, a
különféle temetkezési szertartások és az emléktorok.
Róluk emlékeztek meg őseink tűzre vetve az étel első darabját és az ital
első cseppjét.
A sötétség hatalmainak őseink hite szerint az igazi ideje az éjszaka.
Elűzésük legjobb fegyvere a Nap megidézője, a melegítő és világító tűz,
amiben őseink tanyáznak, - mint Napszikrák – ezért nem szabad a tűznek
kialudni. (Az örökmécses rítusa innen ered.)
A tűzhely körül foglaltak helyet a családi
és nemzetségi jelképek, melyeket Szent Gellért „szkíta bálványoknak”
nevezett.
Ezeket a mély értelmű és éltető szimbólumokat alacsonyította le a „kultúra”
tűzimádássá és bálványimádássá.
A család őseinknél annyira megbonthatatlan egység volt, hogy az a
túlvilágon is folytatódott.
Dávid Júlia alkotása - Világfa
Őseink szerint az égi hatalmak nem
mások, mint az ősök szellemei.
A nagycsalád munkamegosztása hitük szerint a túlvilágon is folytatódott, a
férfiak a Nap és a Hold pályájával törődtek, az asszonyok az élet vízére és a
születendő gyermekek lelkére ügyeltek.
Fontosak voltak még a hely szellemei.
Úgy tartották, hogy a földeknek, hegyeknek, folyóknak, forrásoknak saját
szellemeik vannak.
Sőt, a fáknak, növényeknek, állatoknak is voltak különleges szellemeik.
Sőt, a fáknak, növényeknek, állatoknak is voltak különleges szellemeik.
A betegséget ártó szellemek, azaz
démonok okozták, a fontosabbaknak külön nevük is volt.
Például: guta okozta az agyvérzést, nyavalya az epilepsziát, gyík a
torokfájást, fene a daganatot.
Ez a hit több keleti népnél is megvan.
A gyógyító eljárásoknak ezért is volt démonűző jellegük, továbbá védő amuletteket, tárgyakat használtak erejük megtöréséhez.
A gyógyító eljárásoknak ezért is volt démonűző jellegük, továbbá védő amuletteket, tárgyakat használtak erejük megtöréséhez.
A perzsa krónikák szerint a hun
táltosoknak különleges csodaköveik voltak, amelyekben hatalmas energia
halmozódott fel. Voltak esőt és vihart hozó köveik, de voltak gyógyító köveik
is.
Végezetül álljon itt az általam tartott táltos-szerek, rendezvények
kezdetén elhangzó áldáskérő dobos ima.
„Környülálló szent fáink,
fentül való Napatyánk,
antul való Földanyánk,
közbül futó vizek, erek,
közbül fújó szellők, szelek,
őseink, a jószellemek,
ide figyelmezzetek!
Azért jöttünk össze …… Segítsétek
szerünket, áldásotokat kérjük.
Magyarok Istene! Áldd meg a jószándékú emberek összejövetelét!”
Áldozati üst
Az ősi vallásban az áldozati üstnek fontos meghatározó szerepe volt.
A vallásos élet az áldozati üst szakralitására és szertartásos
használatára épült.
A bronz áldozati üst a hun régészeti kutatások legjellegzetesebb és legősíbb
azonosító lelete, amelyek megjelentek már több mint 2500 éves sziklarajzokon.
A hunok az áldozati
üstöt az égbolt, az Ég Ura
világ tükörképének, szakrális jelképének tekintették, amelyben megtörtént az áldozati étel megszentelése, átváltozása, újjászületése, biztosítva a kapcsolatot az égi világgal.
üstöt az égbolt, az Ég Ura
világ tükörképének, szakrális jelképének tekintették, amelyben megtörtént az áldozati étel megszentelése, átváltozása, újjászületése, biztosítva a kapcsolatot az égi világgal.
(Jelképesen fennmaradt ez a rítus a mai vallásban az áldoztató kehelyben az
Úr testét jelképező szentostyával, illetve a vért jelképező borral vesznek
részt a közös áldomásban.)
Ősapáink Varázslatos Világfája
A magyar mitológia világfelépítésében központi helyen van a világfa, az égigérő fa, vagy tetejetlen fa.
A magyar mitológia világfelépítésében központi helyen van a világfa, az égigérő fa, vagy tetejetlen fa.
Égigérő fa - Kalemandra Teremtészet alkotása
„Az égigérő fa motívumát elszigetelt, Európában csak magyar területen megtalálható volta miatt még a honfoglalás előtt Keletről hozott ősvallásunk maradványának kell tekintenünk.” írja Kiszely István - Az ősmagyarok hitvilága című munkájában.
A világfa összeköti az Eget és Földet, Tetején az Ég Ura, jobboldalon a Nap, baloldalon a Hold, ágain az ősök és a megszületésre váró lelkek ülnek.
Égigérő fa - Waum Péter alkotása
A világfa középső része a látható világ, az emberek, állatok, növények, ásványok világa.
A magasra nőtt, tekintélyes fákat szentnek tekintették, tisztelték, köré telepedtek.
Innen eredhet a fa-lu kifejezés.
A hajlékot tartó középső erős oszlopot istenfának nevezték. Szereket gyakran szent fák alatt, vagy körülötte tartottak
Forrás: http://rovasjavas.freewb.hu/
Szerző: Attila Fehér Táltosa Dobkör
A magyar hieroglif írás
Égigérő fa - Gulyás Géza alkotása
Korondi kancsón - Égigérő fa motívum
A magyar hieroglif írás
A magyar hieroglif írásnak seregnyi emléke lehet a múzeumokban - de nem tudja elolvasni őket senki.
Most feltárjuk az egyik szép hieroglifikus írásemlékünk jelentését.
A magyar fazekasság tehetségét páratlanul gazdag tárgyegyüttes bizonyítja.
Különösen jelentős a magyar fazekastárgyak mintakincse, amelynek Európában nincs párja s a világban is csak a mexikói fazekasokéhoz fogható.
Ez azonban nem a fazekasok leleménye.
Ez azonban nem a fazekasok leleménye.
Nem a fazekasok teremtették meg, ők csupán megőrízték azt, ami az ősvallás mintakincséből hozzájuk került.
A magyar fazekasremekek egyik legszebbike a XVII. századból épen fennmaradt miskolci tál.
Majdnem azt jelenti ez a gyönyörű cserépedény a fazekasoknak, mint amit a Szent Korona jelent az ötvösöknek.
Amiképpen minden valamirevaló magyar ötvös egész életében a Szent Korona másolatát készíti, vagy azt szeretné elkészíteni - ugyanúgy törekszenek a legjobb fazekasok is a miskolci tál lemásolására.
Az 1. ábrán látható másolatot Czibor Imre alsópáhoki fazekasmester készítette 2008-ban, a Kresz Mária könyvében lévő kép alapján.
Első pillantásra a tálon egy szép világcsokor látható, az alaposabb szemrevétel során szembetűnő jelek azonban azt bizonyítják, hogy ez a virágcsokor
az égigérő fa szimbóluma.
(Forrás: Géza Varga/Magyar Nyelv)
Égigérő fa, világfa, életfa:
Égigérő fa, világfa, életfa - Feketéné Lendvai Katalin alkotásai
Az Eget és a
Földet összekötő Életfa a MAG-tól indul és Fénycsokrokon keresztül felfelé
haladva eljut az Aranykapuig, - hívogat, hogy lépjünk be, hisz itt található az
Isteni Egység Forrása, a mindent átölelő végtelen Szeretet.
Minden ember ide
akar eljutni, ezt a végtelen és határtalan Szeretetet szándékozik megélni.
MI MAGUNK
Vagyunk a Fény, MI MAGunk Vagyunk az Isteni Szeretet.
(Feketéné
Lendvai Katalin alkotása)
Korondi kancsón - Égigérő fa motívum
Életfa - Horváth Katalin alkotása
Dávid Júlia életfája....
Horváth Katalin másolata
Kalotaszegi párna - Erdély - Életfa, Világfa, Egy az Isten jelkép
Csornai életfás falvédő
Életfa motívum fafaragásainkon - népi festészetünkben
További:
- Világszép Tündér Ilona - ősmagyar legenda:
- Hargita:
- MOLDVÁRÓL, S A MOLDVAI CSÁNGÓKRÓL:
- Nyergestető - a magyar történelem Thermopülai csatája:
- A pozsonyi csata:
- Az utolsó Táltos:
- Turániak - Magyarok - Anyahita szól hozzánk :
- Az Arvisurából - részlet 1 – 2.:
- A magyarság ősi gyógymódjai és vallása:
- A magyar szent korona igazi rejtélye!!! ♥
- CSABA KIRÁLYFI:
- A MAGGYAR NÉP A MAG NÉPE! A MAGGYAR AZ ŐSNYELV!
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/a-magyar-nep-mag-nepe-magyar-az-osnyelv.html
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/a-magyar-nep-mag-nepe-magyar-az-osnyelv.html
- MIENK VAGY ERDÉLY:
- Meseterápia - Magyar ősmesék – népmesék:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/meseterapia.html
- Október - a szüreti hónap - A szüret és a szüreti mulatságok - hagyományok:
- Húsvéti népszokások, hagyományok:
- Pünkösd:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/punkosd-csiksomlyoi-legenda.html
- Pünkösd – A Csíksomlyói legenda:
- Pünkösdölés és más népszokások, hagyományok: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/05/punkosdoles-es-mas-nepszokasok.html
- Szent Iván napjára népszokások, hagyományok: http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/06/szent-ivan-napjara-nepszokasok.html
- Népi játékok:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/nepi-jatekok.html
- Székelykapuk - Kopjafák:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/04/szekelykapuk.html
- Székelykapuk - Kopjafák:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/04/szekelykapuk.html
- A magyar házak mágikus ereje:
- Eleink hagyománya - A pásztorok művészete - Eszközeik:
- Péter – Pál napja az aratás kezdete:
- László napra - Szent László király:
- Szent Márton a néphagyományban:
- KATALIN NAP ÉS A NÉPHAGYOMÁNY:
- November - Szent András hava:
- Az őrségi = ősrégi jelkincs:
- Az Ige, a SzékelyMagyar Rovásírás feltámadott... 1-2. rész:
- A magyar népviselet és a szakrális geometria:
- Az ősi Székely - Magyar rovásírás titka - A kódolt nyelv Rovás ABC értelmezése:
- Magyar mitológia és rovások - Világfa - Életfa - Égigérő fa - Tetejetlen fa:
- Nyelvünkről a kettőskereszt összefüggéseivel:
- A HALASI CSIPKE - KISKUNHALAS ARANYA:
- Magyar hímzések és motívumok kincsestára:
- A népművészet, mint a magyar nép szakrális művészete:
- A TÁNC - A MAGYAR NÉPTÁNCOK:
- Népi mesterségek listája:
- NagyBoldogAsszonyunk – HétBoldogAsszonyunk:
- A Mi Drága NagyBoldogAsszonyAnyánk:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/a-mi-egi-anyank-egyik-szep-teljessegu_24.html
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/03/a-mi-egi-anyank-egyik-szep-teljessegu_24.html
- Mágikus világkép - Világfa - Életfa - Égigérő fa - Tetejetlen fa:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/07/magyar-mitologia-es-rovasok.html
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/07/magyar-mitologia-es-rovasok.html
Szeretettel,
Gábor Kati
blog oldalam: