EHNATON FÁRAÓ ÉS A NAP - HIMNUSZ
i.e. 1352 - 1336 (XVIII. DINASZTIA)
A forrásokat összeállította és jegyzetekkel kiegészítette:
Kozsdi Tamás 2002. November 20.
Tartalom:
1. Amenhotep
személye és tettei
2. Amenhotep
családja
3. Amenhotep
testvérei
4. Amenhotep
filozófiája, vallása – Aton-himnusz
5. A Nap városa
(Ahet-aton) leírása
6. Az emberek
reagálása Aton tetteire
7. A fordulópont
8. Amenhotep után
9. Aton az én
szememben - saját vélemény
Egyiptom történelmében talán a legizgalmasabb korszak az Amarnai
időszak, azon belül is Ehnaton fáraó titokzatos személyisége. Az Egyiptom
kutatók már régen rábukkantak a mindenkori fáraókat felsoroló listákra, de Tel
el Amarna romjainál az 1800-as évek végén talált listán szerepel négy további
név is, amelyek a korábbiakon nem voltak rajta. Köztük volt Ehnatoné is. A ma
ránk maradt egyiptomi leletek között számos olyan létezik, ahol lekaparták,
megrongálták vagy eltüntették az azonosíthatóságát egy-egy szobornak, tárgynak
vagy falfestménynek. Ezen rongálások között feltűnő az a kapocs, hogy a XVIII.
dinasztiából maradtak ránk.
Amenhotep személye és tettei
IV. Amenhotep egy Thotmesz herceg halála után lett trónörökös.
Uralkodását azzal kezdte, hogy önmagának a napisten főpapja címet adományozta,
ez egyébként az egyiptomi fáraók hagyományos funkciója volt, anélkül, hogy
felvették volna címeik közé. Egyúttal új dogmatikai nevet is adott a
napistennek: "Ré-Harahti ujjong a horizonton az ő, Su (fény) nevében, aki
a napkorong [Aton]" (egy érthetőbb fordításban: "Él Harahti, ujjong ő
a Fényhegyen az ő Su nevében, aki Aton") Az isten újfajta megjelenítése a
sugárzó napkorong. Ennek, a napisten kivételével úgyszólván valamennyi
hagyományos istent kizáró kultusznak a fejlesztése és önmaga dicsőítése vált fő
életcéljává.
"Ehnaton forradalmi uralkodóként vonult be a köztudatba,
aki szakított az ősi egyiptomi vallási rendszerrel, melyet számos isten,
illetve bálvány és állati forma testesített meg. Csupán egyetlen istennel,
Atonnal helyettesítette az ősi isteneket, akinek nincsen sem képmása, sem
alakja, és nem csupán Egyiptomnak, hanem az egész világnak az egyetlen,
univerzális istene."
(Ahmed Osman: Mózes, Egyiptom fáraója)
Amenhotep valószínűleg uralkodásának 5. évében nevét
Ehnatonra
("a napkorong jótevője")
változtatta, és el-Amarnában, egy teljesen
érintetlen helyen új főváros építésébe fogott. Ezt a várost Atonnak az általa
tisztelt egyetlen istennek, a Napistennek tiszteletére alapította. Uralkodásának
9. éve táján az isten dogmatikus nevét egy jóval egyszerűbb nyelvezetű
elnevezéssel váltotta fel, éspedig ily módon: "Él Ré, a két Fényhegy ura,
ujjong ő a Fényhegyen, az ő Ré, az atya nevében, aki megjött mint Aton."
Ehnatonnak különös „haltestű” alkata volt
Első hat évében nagyszabású építési programot valósított meg
Karnakban, s ezenfelül számos más városban is emelt új építményeket, amelyeket
gyökeresen új művészeti stílusú és ikonográfiai felfogású domborművekkel
díszíttetett. A karnaki szentélyek egyikében királyi
szoborkolosszusok egész sorát helyeztette el, s legalább
egynegyedük a királynőt ábrázolta. Az el-amarnai templom falfestményein azonos
számú ábrázolás látható a királyról, illetve a királynőről.
A korábbi idealizált művészi alkotások helyett a szobrászok
igencsak realista, a valósághoz közeli alkotásokat készítettek. A megmaradt
szobrok, fali képek szinte karikatúra erősséggel hangsúlyozzák a fáraó (és
családtagjai) egyéni jellemvonásait.
Valószínűleg a második dogmatikus név bevezetésével egyidejűleg
Ehnaton országszerte bezáratta minden más isten templomát, az "Amon"
szót, sőt időnként az "istenek" kifejezést is, annak többes száma
miatt töröltette. Hatalmas vállalkozás volt ez. E változásokat
csak elenyésző lelkesedés kísérhette.
Csak kevés isten volt, akit nem üldöztek: az Atonnal azonosított
Ré, illetve az igazságot megtestesítő Maat (akinek nevét viszont innentől az
eddigi ideogramma szerint fonetikusan írták le, tehát inkább fogalomnak
számított, mint személynek.) Hogy Ré-vel semmi baja nem volt Ehnatonnak, azt
bizonyítja két, ez idő tájt született lányának neve (Nofernofruré és
Szetepenré), valamint az, hogy továbbra is megtartotta a ,,Ré fia" címet,
ami a fáraók hagyományos címe.
Amenhotep családja
A reformer fáraó családi hátteréről, gyermekkoráról nagyon
keveset tudunk. Annyi bizonyos, hogy apja – szakítva a hagyományokkal – nem
hercegnőt vett feleségül.
Tiye királyné származása a homályba vész, a róla fennmaradt
szobor láttán elképzelhető, hogy ereiben núbiai vér csörgedezett. Hogy ő volt
Ehnaton anyja, azt ellenségei később felhasználták a fáraó ellen, hiszen mivel
az uralkodó apja az isten – tehát elvont lény –, a trónöröklés törvényességét
az anya biztosította, akinek ezért mindenképpen királyi vérből kellett
származnia.
Ehnatonnak egy fiatalon meghalt fivéréről – Dhutmosze v.
Thotmesz –, és több lánytestvéréről tudunk. Elképzelhető, hogy az édes- vagy
féltestvére volt a későbbi társuralkodó, Szemenhkaré (egyes feltevések szerint
III. Amenhotep gyermeke Szitamon királyi örökösnőtől), és Tutanhamon, akit
szoktak Ehnaton és egy mellékfelesége (Kia) fiának is tekinteni.
Ehnaton, Nefertiti és három lányuk Aton áldást osztó sugarai
alatt
Főfelesége a csodálatosan szép, Nefertiti férjével csaknem
egyenrangú volt férjével, így nagy szerepet játszott a változásokban és az
uralkodásban.
Ehnaton körülbelül társuralkodóvá történt kinevezésekor vette őt
feleségül. Nefertiti hat lányt (Meritaten, Meketaten, Ankhenspaaten,
Neferneferuaten, Neferneferure, Setepenre) szült férjének, de fiút nem. Két
legidősebb lányuk – Meritaton és Maketaton – még a reformok kezdete idején, az
Aton-hit kizárólagossá válása előtt született, a négy kisebb már az Aton
tiszteletére épített új fővárosban Ahet-Atonban (,,Aton fényhegye").
Ehnaton csodálatosan szép felesége, Nefertiti királynő
Ehnaton apjának III. Amenhotepnek a nagy háreme miatt számtalan
gyermeke született, így Ehnatonnak sok testvére volt, akikről feljegyzés nem
nagyon van. Azonban öt személyről biztosan tudni, hogy testvérei voltak
Ehnatonnak.
Amenhotep testvérei
Thotmesz
III. Amenhotep és Tiye idősebbik fia azt a nevet kapta, amelyet
négy elődje (köztük az Egyiptom Napóleonjának nevezett III. Thotmesz) már
híressé tett. Mivel ő volt az elsőszülött fiú (vagy legalábbis az első, aki nem
halt meg csecsemőkorában), őt nevelték trónörökösnek. Már fiatalon Ptah
memphiszi papságának tagja volt (feltehetően a főpap), és katonai rangja is
volt („a csapatok kapitánya"). Ez a rangja egy ostoron olvasható, amit
Tutanhamon sírjának kincsei közt találtak.
Nem tudni pontosan, hogy Thotmesz herceg mikor halt meg, de még
mindenképpen a 28. év előtt. Halálával a királyi párnak egyetlen élő fia
maradt: Amenhotep, aki eddig háttérbe szorult Thotmesz mögött. A 28. évben III.
Amenhotep társuralkodóvá tette Amenhotep herceget. Valószínű, hogy ezt Tiye
szorgalmazta, aki mindenképpen azt akarta, hogy az ő fia legyen a következő
fáraó (hiszen elképzelhető, hogy III. Amenhotepnek voltak más fiai is,
azonkívül Szemenhkaré ekkorra már valószínűleg megszületett, és ha igaz a
feltételezés, hogy ő Szitamon fia, akkor talán több joga is volt a trónhoz,
mint az egyszerű származású Tiye gyermekének.)
Még egy érdekesség: Thotmesznek volt egy macskája, Ta-Miu (a név
nőstény cicát jelent), akit később bebalzsamozva temettek el saját
szarkofágban.
Henut-Ta-Neb
Henut-ta-neb hercegnő valószínűleg a legidősebb lánytestvér
volt. Két jelentősebb szobron tűnik fel: az egyik a szolebi templomban van
(Henutot itt szüleivel és Iszet nevű húgával együtt ábrázolják), a másik
Medinet Habuban (Henut itt szintén szüleivel tűnik fel, illetve Nebetah nevű
húgával és még egy hercegnővel, akinek neve már nem olvasható a szobron).
A Henut-ta-neb név jelentése: minden föld úrnője. Ez különböző
változatokban (A Két Föld úrnője, A földek úrnője) királynék gyakori címe volt,
többek között Tiyéé, Nefertitié, később Anheszenpaatoné, Tiyé és Mutnedzsmeté
is. Elképzelhető, hogy III. Amenhotep valamikor feleségül vette Henutot. Bár a
lány címei sehol nem tartalmazzák a "Király felesége" címet, nevét
sok helyen kártusba írják. Henut-ta-neb címei: Hórusz hitvese az ő szívében; A
nagyszerű hölgy a palotában; A király lánya; A király szeretett lánya.
Iszet
Iszet (vagy Aszet; a név az Ízisz eredeti egyiptomi formája)
Amenhotep és Tiye valószínűleg második lánya, bár elképzelhető, hogy idősebb
volt, mint Henut-ta-neb. Iszet hercegnő hivatalos címei: A király lánya; A
király szeretett lánya; A király felesége. Ebből úgy tűnik, III. Amenhotep
feleségül vette őt. Amenhotep halála után azonban Iszetről sem hallunk többet.
Nebetah
Nebetah hercegnő III. Amenhotep és Tiye harmadik ismert
lánygyermeke. Mivel nincs jelen olyan emlékműveken, amelyeken Tiye idősebb
lányai megjelennek, feltehetőleg jó pár évvel fiatalabb volt, mint Henut-ta-neb
és Iszet; az amarnai reformok idején tízes évei elején lehetett (ha egyáltalán
élt addig). Nebetah neve (,,A palota úrnője") szintén olyan név, ami
királynék gyakori címe volt. Nebetah egyetlen ismert címe: A király szeretett
leánya. Ez azt sugallja, hogy már fiatalon meghalt, mivel a fáraók szerették
különböző címekkel elhalmozni a gyermekeiket (4-5 volt az általános).
Nővéreivel ellentétben arra sincs semmi utalás, hogy valaha is kiálynői címet
viselt volna.
Baketaton
A család kisbabája, Baketaton a királyi pár legkisebb lánya.
Nevéből (,,Aton szolgálólánya") is látszik, hogy ő már az amarnai reformok
idején született. Baketaton létezése elég meggyőző bizonyíték III. Amenhotep és
Ehnaton 12 éves társuralkodására. Mivel úgy tűnik, körülbelül
Nofernofruaton-taserittel, Ehnaton és Nefertiti negyedik lányával volt egyidős,
aki Ehnaton 7. évében született, ez eldönteni látszik a vitát, hogy 2 vagy 12
évig tartott a társuralkodás. Baketaton egyetlen ismert címe: A király
vérszerinti lánya. Feltehetőleg ő sem lehetett hosszú életű. Tiye halála után
nem említik többé.
Amenhotep filozófiája, vallása
Ehnaton filozófiájáról és hitvilágáról a Naphimnusza beszél a
legérthetőbben és a legegyértelműbben. Ezt a himnuszt főtisztviselőjének,
Ay-nak sírjára vésték fel.
Az Aton-himnusz - Naphimnusz
(1) „Gyönyörűen emelkedsz fel az ég horizontjára, ó élő Aton, ki
megteremtetted az életet, mikor felragyogtál a keleti horizonton és
szépségeddel megtöltötted a földet.
(2) Eljössz, nagyszerű és ragyogó vagy, magasan minden föld
felett, és sugaraid átölelik a földeket mindannak határáig, amit teremtettél,
Te, a Nap, és eléred az ő határaikat és aláveted őket szeretett fiadnak.
(3) Messze vagy, sugaraid mégis elérik a földet. Ott vagy az
emberek arcában, mozdulataid mégis láthatatlanok. Amikor lenyugszol a nyugati
láthatáron, a földre a halál sötétsége borul. Az éjszaka belopózik a
hálószobákba, beborít mindent, egy szem sem láthatja a másikat. Tulajdonaikat
ellopják, még ha a fejük alatt őrzik is őket, és nem kapják vissza. Minden
oroszlán előjön barlangjából és marnak a kígyók. A sötétség az egyetlen, mi
látható, s míg a föld csendes, alkotójuk a láthatáron pihen.
(4) Ragyogóvá válik a föld, amikor megjelensz a horizonton,
Atonként ragyogva nappal. Te elűzöd a sötétséget és nekünk adod sugaraidat.
Ünnepet ül a Két Föld, az emberek felkelnek, Te ébreszted fel őket. Megmossák
végtagjaikat, felöltöznek és kezeiket áldóan emelik ragyogó megjelenésed felé.
Az egész vidék megelevenedik: minden jószág békében legel, a fák és mezők
zöldellenek. A madarak kirepülnek fészkeikből, szárnyaik a Te lelkedet
dicsérik. Minden állat lábra áll. Minden, ami repül vagy leszáll, él, mikor Te
felkelsz értük. Hajók úsznak északra ahogyan délre is, megnyílnak az utak
megjelenésedkor. A hal a folyóban fickándozik arcod előtt. Sugaraid fénylenek a
Nagy Zöldben [tenger]. Te növeszted ki a férfiak magvát az asszonyokban; életre
hívod a fiút anyja méhében, megnyugtatod őt, letörlöd könnyeit; dajkálod őt már
a testben, Te, ki az élet lélegzetét adod mindannak, mit teremtettél, és ő
előjön anyja testéből, hogy lélegezni kezdjen születése napján, megnyitod az ő
száját és élelmet adsz neki. A fióka már a tojáshéjban felcsipog, Te adsz neki
lélegzetet odabenn, hogy éljen; Te adsz neki erőt, hogy kitörjön a tojásból, és
ő előjön, és két lábán sétál.
(5) Milyen sokfélék a Te műveid: az ember szeme előtt rejtve
maradnak. Te vagy az egyetlen isten, kihez senki sem hasonló. Te teremtetted a
földet, Te egyedül, minden embert is, bármi van a földön, a lábon sétáló és
magasban szárnyaló teremtményeket, Khor [Palesztina és Szíria] és Kus országait
és Egyiptom földjét. Te helyeztél minden embert az ő helyére és adtál nekik élelmet,
mindenki megszerzi ételét, és élete folytatódik; a nyelvek különböznek
beszédükben, miként jellemük is, és arcszínük megkülönbözteti az országokat.
(6) Te okozod a Nílus áradását az alsó világban, hogy életet
adjon a népnek, melyet teremtettél, Te, ura mindennek, ki vajúdtál velük, ura
minden földnek, mely érted ragyog, te, Aton, a Felséges. Minden távoli vidéknek
Te adtad az életet. Te emelted a Nílus vizét az égbe [eső], és az kiárad értük,
és a Nagy Zöldhöz hasonló hullámokat hoz létre a hegyekben, hogy öntözze az ő
földjeiket falvaikban. Milyen eredményesek a te terveid, ó, örökkévalóság ura!
Nílus vize az egekben, ez a Te ajándékod az idegen országoknak és az országok
élőlényeinek. De a Nílus az alvilágból jön elő, Egyiptom földjéért. A Te sugaraid
táplálnak minden mezőt. Amikor felragyogsz, ők felélednek és teérted
növekednek.
(7) Te rendezed sorba az évszakokat, hogy felvirágoztassanak
mindent, amit teremtettél: a telet, hogy lehűtse őket, a nyári hőséget, amit
megízlelhetnek belőled. Megteremtetted a távoli eget, hogy benne ragyogj, és
láss mindent, mit létrehoztál, Te egyedül, különböző alakjaidban élő Atonként
ragyogó, fényesen felragyogó, egyszerre távoli és közeli. Formák millióit
teremtettél magadból, városokat és falvakat, földeket, utakat és folyókat.
Minden szem Téged figyel, a nappali korongot.
(8) Senki nincs, ki ismer téged, kivéve fiadat,
Noferhepruré-waenrét. Te adtad neki a képességet, hogy ismerje gondolataidat és
erődet. A föld a Te kezed által kel életre, ahogy megteremted. Te eljössz és ők
élnek. Feltámadsz és meghalsz. Te magad vagy az élet és az emberek általad
élnek. A szemek a szépséget látják, míg köztünk vagy. Minden munka abbamarad,
amikor lenyugszol jobbra [nyugat]. Megjelenésed felvirágoztat mindent a király
kedvéért, amióta létrehoztad a földet. Te emeled fel őket, fiad kedvéért, aki a
testedből született, ki Felső- és Alsó-Egyiptom királya, az Igazságban Élő, a
Két Föld Ura, Noferhepruré-waenré, Ré fia, az Igazságban Élő, a Ragyogó
Megjelenések Ura, Ehnaton, nagy az ő idejében; a nagy királyi feleséggel
együtt, kit ő szeret, a Két Föld Úrnőjével, Nofernofruaton-Nofretitivel, éljen
és virágozzék örökkön-örökké."
Egyiptomiból angolra fordította: Sir Alan Gardiner
Angolról magyarra fordította: Meritaton Isetnofret
A Nap városa (Ahet-aton) leírása
Az Ámon-papság hatalma Uaszetben (Thébában) legyőzhetetlen volt,
és bár a fáraó uralkodásának kezdetén még itt élt – Atonnak is itt emeltette az
első templomot –, hamar belátta, hogy Ámon városában nem harcolhat Ámon ellen.
Vallásának magvait új, érintetlen talajon akarta elvetni, így uralkodásának
ötödik évében IV. Amenhotep – ekkor már Ehnaton („Aki üdvös Atonnak") – új
fővárost alapított: Ahet-Atont.
Ahetaton pedig egyetlen év leforgása alatt kinőtt a pusztaságból.
Pálmafái büszkén hajladoztak széles útjain, ligeteiben pirosra értek a
gránátalmák, tavaiban élénken virítottak a lótuszok. Valóságos virágzó liget
volt az egész város. Fából épült házai könnyedek, kecsesek voltak, mint a
nyaralók, s a házak pálma- és nádoszlopai tarka színekben pompáztak. A ligetek
folytatódtak a házak belsejében is, mert a falakon örökös tavaszi szélben
hajladoztak a festett pálmafák és szikomorfák, a kőpadlón nádas susogott,
színes halak úszkáltak, s tarka szárnyú vadkacsák rebbentek fel a légbe. Semmi
sem hiányzott e városból, ami felvidíthatja az emberi szívet, hiszen szelíd
gazellák sétáltak ligeteiben, strucctollbóbitás szilaj paripák húzták utcáin a
könnyű kocsikat, és konyháiból a négy világtáj minden fűszerének csípős illata
szállt.
Ilyen lett az Égi Magasságok Városa, és amikor ismét
beköszöntött az ősz, és a fecskék újra előbújtak iszapba vájt odúikból, hogy az
áradó víz felett nyugtalan rajokban cikázzanak, Ehnaton fáraó Atonnak szentelte
e földet és e várost. Határköveit megszentelte keleten, nyugaton, északon és
délen, és mindegyik határkőről Aton adta áldását reá és családjára, és
mindegyik határkő feliratában esküvel fogadta, hogy Aton földjét soha többé nem
hagyja el.
Az akkori viszonyok szerint Ahet-Aton hihetetlenül modern város
volt. Középpontjában állt Aton nagy temploma, mely teljesen nyitott volt, hogy
az áldásos napsugarak akadálytalanul beáradhassanak. A városban több kisebb
Aton-templom is épült, némelyik a királyi család egyes tagjai számára. A közeli
királyi palota két részét a főutca felett átívelő fedett híd – az első híd
Egyiptomban – kötötte össze; nagyobb ünnepek alkalmával a fáraó és a királyné
itt jelentek meg a népnek és innen dobáltak jutalmat a kitüntetetteknek. Ebben
a negyedben állt a levéltár. Romjai közt a régészek megtalálták az ún. amarnai
leveleket, melyek rávilágítanak a kor külpolitikájára.
Közvetlenül a kikötő mellett volt a város kereskedelmi negyede.
Itt cukorsüveg formájú, fehérre meszelt silókban tárolták a gabonát, a modern
épületekben sokféle árut kínáló boltok nyíltak. A nagy Aton-templom a főút
mentén helyezkedett el. 212 méter hosszú volt, és hat egymásba nyíló,
négyszögletes udvarból állt. Teteje nem volt, hogy a napsugarak zavartalanul
beáradhassanak.
Aton templomának megmaradt romjai
Ahet-Aton magánházai a középületekhez hasonlóan égetetlen
téglából épültek, a küszöböket, ajtó- és ablakkereteket mészkőből készítették.
A fenti regényrészlettel ellentétben fából csak az ajtók és oszlopok készültek,
hiszen a fa hiánycikk volt egész Egyiptomban, a paloták számára a mai Libanon
területéről importálták. A telkeket magas fal vette körül, őrházikóval a kapu
közelében, ahonnan derékszögben vezetett az út a házhoz. Ez három fő részre
oszlott: a fogadóteremhez a központi helység csatlakozott; magasított
mennyezetét festett oszlopok tartották; rácsos ablakai magasan voltak, hogy
mérsékeljék a vakító napfényt. A helység két oldalán sorakoztak a ház urának
dolgozószobái. A fogadóterem feletti loggiára szintén a központi helységből
lehetett feljutni. A ház harmadik részének központi terme a ház úrnőjének
szobája volt, körülötte helyezkedtek el a hálószobák.
A főépület mögött különböző melléképületek voltak: a konyha, a
pékség, a sörfőzde, a szolgák lakrészei, az istállók, kutyaólak, raktárak,
műhelyek, fonodák. A házhoz tartozott még egy díszkert, melynek központi
tavacskájában lótuszok nőttek, körülötte pálmák, szikomorfák, gránátalmafák,
virágzó bokrok és papirusz termett. A kert bejáratánál kis szabadtéri kápolna;
oltárán Aton szórta sugarait a királyi családra.
Az emberek reagálása Aton tetteire
A fennmaradt emlékek alapján az ahet-atoni (az új főváros) élet
harmonikus idillnek tűnik, a felszín alatt azonban fenyegető folyamatok
zajlottak. Az isteneitől megfosztott nép még nem mert nyíltan a fáraó ellen
fordulni, de ahet-atoni otthonaikban nagy titokban a régi istenek szobrait őrizték.
Ha megpróbáljuk beleképzelni magunkat az egyiptomi átlagember helyzetébe,
megérthetjük ezt.
A vallás évezredeken át beleivódott az emberek gondolataiba,
ezernyi szállal szőtte át életüket, jelen volt mindennapjaikban. Meghitt
közelségben éltek a teremtő Ptahhal, az írást feltaláló Thottal, a gyermekeket
védelmező Iszettel (Ízisz), hogy csak néhányat említsünk a legnépszerűbbek
közül. Az egyiptomi társadalmat teljesen készületlenül érte a különös, elvont
isten előléptetése egyedüli istenné, így érthető, hogy a drasztikus lépés ellen
ösztönösen tiltakozni kezdtek, még akkor is, ha ezt nyíltan nem tehették meg.
Új városa alapítása előtt Ehnaton megtartotta a szed-ünnepet.
Normális körülmények között erre a 30. uralkodási évben kerül sor és a fáraó
szimbolikus megfiatalítását jelenti, Ehnaton esetében azonban azért volt rá
szükség, hogy a fáraó megújult erővel foghasson bele a nagyszabású
vállalkozásba. Óriási lelkesedéssel is kezdett terve megvalósításához.
Ahet-Aton (a név jelentése nem tisztázott; Aton fényhegye vagy
Aton horizontja) a 4. és a 8. uralkodási év között épült. A királyi család már
akkor odaköltözött, amikor a város még nem állt teljesen készen. A fáraó esküt
tett, hogy sem életében, sem halálában nem hagyja el új városát, melynek határait
tizenegy határkősztélé jelezte.
A régi rendszer hívei Thébában maradtak, ami annyiban volt
hátrányos, hogy a fáraó nem tudta ,,szemmel tartani" őket. Helyettük egy
teljesen új hivatalnokréteg épült ki, sokan egyszerű származásúak voltak. Ők
feltétel nélkül támogatták a fáraót és reformjait, de befolyásuk a városra
korlátozódott. A hadsereg sem állt Ehnaton mellett; a főparancsnok Horemheb nem
volt a reformok fanatikus híve. A katonai ügyeket Ehnaton alatt egyébként is
elhanyagolták, a fáraó egyetlen hadjáratot sem vezetett, templomai faláról (a
korai időket leszámítva) teljességgel hiányzik az a szimbolikus jelenet, amikor
a fáraó lesújt ellenségeire.
Úgy tűnik tehát, hogy az Amarna-kor alatt végig fennállt a
kettősség: a régi és az új világrend egymás mellett létezett. Thébában még élt
az idős fáraó, III. Amenhotep; a külföldi uralkodók sokszor inkább Tiye
királynéval leveleztek, nem Ehnatonnal, aki elhanyagolta a külpolitikát.
Ahet-Aton elszigetelten állt az eleinte minden bizonnyal értetlen, majd lázadozó
ország közepén.
III. Amenhotep és Ehnaton mindvégig jó viszonyban maradtak, és
elképzelhető, hogy Ámon híveit csak az idősebb fáraó iránti tisztelet tartotta
vissza attól, hog nyíltan fellépjenek Ehnaton ellen. III. Amenhotep és Tiye
gyakran meglátogatták fiukat; mindkettejüknek volt saját palotája Ahet-Atonban.
Nem véletlen, hogy Ehnaton hatalma azután indul hanyatlásnak, miután apja
meghal és már nem tudja támogatni őt.
A fordulópont
Ehnaton uralkodásának 12. évében feltehetőleg járvány tört ki
Egyiptomban. Először a fáraó második lánya, Maketaton hal meg, azután III.
Amenhotep. Körülbelül ebben az időben meghal Tiye királyné és a két legkisebb
hercegnő is, Nefertiti pedig rejtélyes módon eltűnik, talán az Északi Palotába
költözik gyermekeivel és Tutanhamonnal.
A 14. évben Ehnaton maga mellé veszi társuralkodónak öccsét
(féltestvérét?), Szemenhkarét, és hozzáadja feleségül Meritatont. Indokai felől
megint csak találgatni tudunk: talán már belenyugodott, hogy nem születik fia,
de az is lehet, hogy az egyre erősödő ellenzék kényszerítette. Ha helyes az a
feltételezés, hogy Szemenhkaré anyja Szitamon, a királyi örökösnő volt, akkor
sokkal több joga volt a trónhoz, mint az egyszerű származású Tiye fiának!) A
társuralkodás évei - éppúgy, mint Szemenhkaré rövid uralkodása Ehnaton halála
után - egyfajta kiegyezés a régi idők híveivel. Ámon újra megjelenik, szentély
is épül neki Thébában.
Amenhotep után
Ehnaton halálának körülményeiről semmit nem tudunk, és ismerve a
körülményeket, feltételezhetjük a legrosszabbat. Utódja, Szemenhkaré nem
egészen egy évig állt a birodalom élén (az utolsó feljegyzett uralkodási éve a
negyedik, amibe bele kell számolni a hároméves társuralkodást is) - feltehető,
hogy azok, akik Ehnatont meggyilkolták, nem érték be a fiatal fáraó
,,kiegyezéspolitikájával," a részleges visszatéréssel a régi kerékvágásba,
és radikálisabb változást akartak. Ezt csak a gyermekkorú, tehát könnyen
irányítható Tutanhamon uralma alatt sikerült elérniük. Tutankhamon (i.e.
1333-1323) hétéves fiúként került a trónra. Uralkodásának kezdetén az új
vallást elhagyták, noha teljes kirekesztése és üldözése sokkal későbbre
datálható. A tényleges hatalom Ay-nál és a hadsereg parancsnokánál Horemhebnél
volt.
Az el-Amarnai "új fővárost" rendkívüli
kíméletlenséggel lerombolták, azonban mégis sok különösen értékes lelet fenn
maradt.
Ehnaton személyével kapcsolatban rengeteg alapvető kérdésre
nincs válasza senkinek. Nem tudni, hogy anyja honnan is származott, azt sem,
hogy hol töltötte gyermekkorát, hogy tizenhét évnyi uralkodás után meghalt-e,
vagy tovább élt? Volt-e társuralkodója, és ha Szemenhkaré az volt, az kije volt
neki? Ki volt Ay, aki a negyedik Amarnai uralkodóként ismert. És vajon hol és mikor
temették el Ehnatont? Sírja Amarnában megépült, de a mai kutatások szerint nem
temették oda. Ez nem tény, csak feltevés, mivel a múmia hiányzik, a tárgyi
bizonyítékok pedig nagyon hiányosak.
Aton az én szememben - saját szubjektív vélemény
Az én szememben Ehnaton magasabb minőségű lélek mint a kora
átlaga. A tetteit nem a korhoz viszonyítva tekintem, hanem önmagában. A világ
ma sem fogadna el ilyen reformokat, mégha erősen rá is férne bolygónkra. Az
Amon vallást hirdető papok szájából kiesett a sajt erre a 16 évre, s mivel
akkor már óriási hatalma és befolyása volt ennek a rétegnek (mintha csak ma
lenne), Aton reformja rövidéletű lehetett.
Jó ötletnek találom, hogy elvonult a városból és egy teljesen
újat alkotott, ami nagyon modern volt. A régit lerombolni és újat építeni
nehezebb és hosszabb lett volna, mint így. Kár, hogy nem volt ideje a városnak
igazi lélekkel, szellemmel átitatódnia, hiszen lerombolták amint Aton eltűnt
vagy meghalt.
A Nap-himnusz nagyon egyszerű szemléletmódja igazi bölcsességről
tanúskodik. Nem ír kacifántos lélekképeket, hanem megragadja a körülötte lévő
világot olyan egyszerűen ahogy az van. Aton kora művészete is az egyszerűség
felé hajlott, a majdnem karikatúra szerű ábrázolásaival. Igazi vízöntő jellem,
bár extravagancia nélkül. A himnusz minden mondatában átérződik az a tudat,
hogy mindennek a középpontja a Nap. Nem az égitest, hanem az a lélek, amelyik
az egész rendszerünk életben tartja. Úgy képzelem ezt a lelket, mint a
Földanyát azaz Gaiat. Ez ugyanaz az éltető minőség. Aton pedig ismerte ezt a
rendszert és nemcsak hitte, hanem tudta is.
Külalakja és nem hétköznapisága miatt az utókor kutatói a saját
neméhez vonzónak titulálták, elmondták azt is, hogy végtelenül ronda volt akit
nem volt sikk ábrázolni, sőt, tettei miatt hasonlították a modern kor
Hitlerjéhez is de ezeket csak modernkori primitív lebunkózásnak tartom. Ha már
nem érjük fel ésszel, akkor lehozzuk a saját szintünkre. Ezért láthat
napvilágot ma olyan hír, hogy Tutankhamon gerincferdüléses volt, vagy hogy
Jézus létezése is csak azért lehetséges mégis (2000 éves szkepticizmus), mert
találtak egy síron pár írásjelet, amelyen Jézus neve is szerepel.
Aton egy másik dimenzióban lenne normális lélek, itt a földön
igazi csodabogár, akinek ráadásul a legnagyobb hatalom is megadatott 16 éven
keresztül. Ma már ilyen figurákat lelőnének az első nyilatkozata után, vagy a
koronázása előestéjén. Aton nem háborúzot, nem érdekelte a külpolitika. A
háború ellenessége lelke egészen más minőségéről nyilatkozik, bár a külpolitika
elhanyagolása szerintem nem volt helyes.
Konkrétan megvizsgálva ezt a másik dimenzióbeliséget, a fura
külalakokat tudom felhozni. Aton alakja eltérő a földi emberétől, Nefertiti
koponyaformája a Közép-amerikai - valószínűleg a Sas csillagképből való lények
- koponyáira emlékeztet. Az alábbi képen Nefertiti látható, egy el nem készült
szobron, ahol a fejforma mindenféle sisak és fejfedő nélkül már mutatja magát,
hogy nem „normális”.
Aton nőiessége éppúgy látszik, mint férfiassága. Az ilyen lelket
én nem homoszexuálisnak tartok, hanem olyas valakinek aki már egybeolvasztotta
a két nem különbözőségét, és kár lenne azon gondolkodni, hogy nemi szerv
tekintetében melyikkel áldotta meg a Teremtő! A világtörténelemben ilyen
személyt ha keresnék, akkor a bibliai János jutna egyedül eszembe.
Szimpatikus dolog lenne a mai férfias erőket túlsúlyban
felmutató világban Aton és Nefertiti egyenrangúsága. Nefertiti csodálatos nő
volt, homoszexualitással vádolni Atont szerintem maga a perverzió.
Ehnaton rövid földi pályafutása megmutatta, hogy mindig volt és
van példa arra, hogy a Teremtő elküldje egy olyan minőségű fiát, amelyik a
legalsóbb rétegekhez is eljuttatja a Fényt, ahogy 1300 évvel Ehnaton után Jézus
is tette. Semelyikük sem lehetett „hosszúéletű” ebben a világban, de a minta
mindig átadatott, és a mai napig beszélünk róluk akár elfogadott a létezésük
akár nem.
Továbbá:
- A magyar szent korona igazi rejtélye! ♥:
- Egy galaxis kívülről nézve az "ŐS"
jelkép olvasatát adja nekünk:
- Nyelvünkről a kettőskereszt összefüggéseivel:
- Mátyás király:
- Különös fények a Pilisben:
- A Kárpát-medence: a magyarok Szent Grálja:
- A Teremtő Páros szeretettel teremtette meg a
világot:
- Két eltitkolt beavató csillagkép: a Kígyótartó
és az Orion:
- Idegen civilizációk jelenléte a Földön egykor
és ma Megválaszolatlan kérdések:
- CSILLAGÁSZAT:
- A Szakkarai Piramis – a kvantumgép:
- Megmondom a titkát, édesem a dalnak:
- A BIOELEKTROMOSSÁG TUDOMÁNYÁNAK EREDMÉNYEI –
DIMENZIÓKAPUK:
- Mi is a Lélek?:
- TOBOZMIRIGY - A TESTÜNK CSODÁJA:
- A harmadik szem:
- A teremtés energiái – Kundalini:
- A kézben, a talpon ... benne van az egész
ember - Térkép az egészségünkhöz – Reflexzónák - Aura - Csakrák - Csokrok:
- A csakrák betegségei - behangulásuk:
- A SZERVÓRA:
- Gyógyító kéztartások - Mudrák:
- A VÍZ ÜZENETE - A REZGÉSEK HATÁSA A VÍZRE:
- A MELEGVIZEK - GYÓGYVIZEK BIRODALMA - A KÁRPÁT
- MEDENCE:
- A VULKÁNOK:
- Piramisok a Pilisben?...Egyiptomban, és szerte
a Földön:
- Skalárháború:
- A dimenziókapuk létezése:
- Idegen civilizációk jelenléte a Földön egykor
és ma Megválaszolatlan kérdések:
- A világ legmagasabban fekvő lakott
települései:
- Magyarul beszélő indiántörzsek:
- Peru - Cuzco - az Inka Sacsayhuaman erődje -
emberkéz alkotta gigantikus csoda?:
- Pápua Új-Guinea:
- GÖMBKÖVEK – KŐGOLYÓK A FÖLDÖN:
- Ica - a faragott kövek:
- ÉRDEKES NAGY KÖVEK - PONTOSAN KISZABOTT
MEGALITOK - a világból:
- Világtérkép a Föld édesvíztartalékairól:
- A Kajlás-hegy - Kailash - Tibetben:
- A MORFOGENETIKUS MEZŐ, AVAGY A MÁTRIX LÉTEZIK:
- Kronovizor - az időnéző időgép:
- Napisten születésnapja:
- Hajnalhozók c. könyvből - Barbara Marciniak -
A Plejádok tanításai:
- Annunakik közöttünk?
- EHNATON FÁRAÓ ÉS A NAP - HIMNUSZ:
http://emf-kryon.blogspot.hu/2017/01/ehnaton-farao-es-nap-himnusz.html
http://emf-kryon.blogspot.hu/2017/01/ehnaton-farao-es-nap-himnusz.html
Szeretettel,
Gábor Kati
web oldalaim:
blog oldalam: